У червні 2023 року в окупованому Росією Сімферополі компанія кримського бізнесмена DriveEnergy відкрила «найбільшу зарядну станцію в Європі», на якій були написи «Зроблено в Україні». Як дослідили журналісти проекту «Схеми», усе обладнання було зроблене на харківському заводі Autoenterprise. Особливість історії полягає ще й у тому, до цього заводу має тісний стосунок депутат Верховної Ради від «Слуги народу» Олександр Куницький.
Холдинг Autoenterprise займається виробництвом та встановленням зарядних станцій для електрокарів та імпортом машин з-за кордону. Це група компаній, офіційний власник яких – харків'янин Дмитро Ніконов. Депутат Куницький тривалий час був глибоко інтегрований у холдинг, та працював на різних посадах, і не припинив зав’язків із компанією і після того, як став депутатом.
Журналісти підкреслюють, що зарядні станції Autoenterprise – це питомо українська розробка з виробництвом у Харкові. Підприємство виробляло зарядні станції як для себе, так і для інших компаній під їхніми брендами. Так у 2016 році почали поставляти продукцію і в Росію.
При цьому в одному із інтерв’ю одна з керівниць компанії Аліна Мустафаєва зазначала, що завод має віддалений доступ до всіх поставлених станцій, аби стежити за їхнім технічним станом. Тож не знати про конкретне їхнє розміщення на підприємстві не могли.
На підприємстві визнають, що торгували із Росією. А от що стосується Криму, то кажуть що не робили цього, оскільки торгові відносини з окупованими територіями були під забороною, і не знають, як їхнє обладнання могло туди потрапляти.
«Його можна у будь-який час транспортувати куди завгодно, монтувати, демонтувати та інше», – сказала у коментарі журналістам Мустафаєва, уже не згадуючи про віддалене стеження.
Як з’ясували журналісти, «лазівку» поставок зберегли в угоді від 2021 року, яку уклали із кримським бізнесменом Русланом Дєвлєчаєвим, який вирішив розвивати «зелену енергетику» в Криму.
Чоловік влітку 2020 року навіть їздив на завод Autoenterprise у Харкові, де домовлявся про співпрацю. А за пів року він відкрив у Сімферополі великий магазин під назвою DriveEnergy, де анонсував продаж у майбутньому зарядних станцій.
Саму фірму DriveEnergy, з якою харків’яни підписали контракт, Дєвлєчаєв зареєстрував за межами Криму, у російському Краснодарі. Однак він не міг приховати від постачальника факт, де саме він планує установити станції.
Згідно з внутрішнім листуванням працівників харківського підприємства Autoenterprise, яке вдалось отримати «Схемам», спочатку поставки передбачались для «Південний округ РФ» з уточненням «крім АР Крим». Але у фінальному варіанті угоди згадку про Крим придбали.
«Одразу два різних джерела, які тоді працювали на харківському підприємстві, підтвердили «Схемам», що саме такий був задум, і що його свідомо реалізовувала керівниця компанії Аліна Мустафаєва, харківська депутатка від «Слуги народу», - пишуть «Схеми».
«Крим «зник», бо Мустафаєва була проти таких позицій у договорі, бо ми не мали права торгувати з окупованою територією. Від Аліни Ельманівни був наказ – продовжити працювати з Русланом Дєвлєчаєвим, але без посилань на АРК в офіційних документах», - заявив журналістам співрозмовник із заводу.
Обізнані джерела з підприємства стверджують, що про можливості поставок до Криму знали всі, хто так чи інакше був пов'язаний із продажем зарядних пристроїв у компанії.
Станції поставляли наприкінці 2021 року, але в розібраному стані і збирали їх уже в Росії на підприємстві Дєвлєчаєва в Криму. Так він міг заявляти про «російську складову» у виробництві та отримати дотації на свій бізнес із російського бюджету. І поки у 2022 році Росія обстрілювала Україну, підприємець із Криму монтував зарядні станції із написами «сделано в Украине», а у 2023 році пафосно їх відкрив.