UA / RU
Підтримати ZN.ua

Популізм та завищені бюджетні очікування вбивають легальний бізнес, - опитування DT.UA

В Україні працює неприродна модель, коли видаткова частина держбюджету формується не з огляду на можливості економіки згенерувати певний обсяг податкових платежів, а спочатку встановлюється необхідний обсяг видатків, а під нього "підганяється" фактично "план" доходів.

Занадто оптимістичні макроекономічні прогнози Кабміну в 2013 році на фоні "роздутої" видаткової частини держкошторису штучно формують завищені очікування щодо наповнення бюджету та призводять невиправданого посилення фіскального тиску на легальний бізнес. Таку думку висловили опитані DT.UA експерти.

Зокрема, завідувач відділу економіко-математичного моделювання, аналізу та прогнозів НДІ фінансового права Артем Вдовиченко зауважив, що в Україні працює неприродна модель, коли видаткова частина держбюджету формується не з огляду на можливості економіки згенерувати певний обсяг податкових платежів, а спочатку встановлюється необхідний обсяг видатків, а під нього "підганяється" фактично "план" доходів.

"Логіка життя "за статками" полягає у тому, що уряд здійснює приблизну оцінку майбутніх доходів і потім в цих межах планує наступні видатки. В Україні ж все відбувається у зворотному напрямі: не доходи визначають видатки, а навпаки", - зауважив науковець.

З такою оцінкою погоджується й керівник податково-юридичної практики E&Y, голова податкового комітету Європейської бізнес-асоціації Володимир Котенко.

"Такі підходи навряд чи доречно намагатися пояснити виключно потребою виконання державою своїх соціальних зобов'язань (хоча логічність існування деяких з них, до речі, теж не завадило б критично оцінити). У будь-якому випадку формування бюджету виходячи з потреб, а не з наявних можливостей, завжди залишатиме простір для підозр щодо закладання в бюджет витрат на фінансування різних "хотєлок" певних людей", - зауважує.

При цьому як констатує старший радник "Альфа-Банку" (Україна) Роман Шпек, держбюджету в 2013 році недоотримає значні суми доходів "за рахунок масштабу цифр" через невідповідність макропрогнозів (по ВВП, інфляції, курсу) реальному стану речей в економіці.

"Перевищення збирання податків над планом не може вважатися показником ефективності, зокрема, фіскального відомства. Така оцінка повинна відштовхуватися від співвідношення збирання податків і темпів економічного зростання і зростання виробництва. І вже звичайно ефективність не може оцінюватися кількісними показниками перевірок" , - констатує директор аналітичної групи "Da Vinci AG" Анатолій Баронін.

Виконавчий директор "CASE Ukraine" Дмитро Боярчук переконаний, що розробники бюджету мають базуватися на песимістичному сценарії динаміки економіки. Інакше уряд буде приречений на хронічне накопичення боргів, через що на якомусь етапі державу може очікувати невиконання зобов'язань. Крім того, він наголошує, що суспільство має дозріти до усвідомлення потреби контролю за публічними фінансами (у т.ч. на низовому рівні), і передусім, з точки зору видатків.

Нагадаємо, як прогнозували експерти, а підсумками поточного року держбюджет недоотримає, принаймні, 20-45 млрд грн. через сповільнення економіки та невиправдання прогнозів уряду щодо зростання ВВП, інфляції, курсу.