Створення двох компаній-операторів ГТС і ПСГ - "Магістральні газопроводи України" і "Підземні газові сховища України", які будуть займатися окремо транспортуванням і зберіганням газу - є частиною комплексної реформи нафтогазового ринку України. Про це в інтерв'ю "Дзеркалу тижня. Україна" повідомив радник голови правління "Нафтогазу України" Юрій Вітренко.
Прийнятий парламентом 4 липня в першому читанні проект закону "Про реформування системи управління Єдиною газотранспортною системою України" - наслідок виконання постанови Кабміну "Про невідкладні заходи щодо реформування системи управління Єдиною газотранспортною системою України" (№172 від 4 червня 2014 року). Документ передбачає, що основні підприємства, що входять в НАК "Нафтогаз України" і перетворені в публічні акціонерні товариства - ПАТ "Укргазвидобування" та ПАТ "Укртрансгаз", повинні реально відмежовуватися від нафтогазового холдингу, як того і вимагає Третій енергопакет. Більше того, НАК нарешті юридично передасть всі функції оператора ГТС "Укртрансгазу", хоча повинна була це зробити ще в кінці 2013 року.
Законопроект також пропонує змінити схему управління газотранспортною системою, паралельно реформуючи її таким чином, що при збереженні поки 100% акцій за державою на основі ПАТ "Укртрансгаз" будуть створені мінімум дві самостійні компанії - ПАТ "Магістральні газопроводи України" (МДУ) та ПАТ "Підземні газові сховища України" (ПГХУ).
За словами Вітренка, це є частиною комплексної реформи: "З цієї програми можна просто вихоплювати окремі сегменти - порушиться логіка процесу".
"Якщо в якомусь сегменті ми не підвищили ціни, в іншому не погодили корпоративні права, у третьому не розділили функції транспортування та постачання і т.д., то нема чого було затівати реформу", - зазначив він.
Радник голови правління "Нафтогазу" додав, що в найближчій перспективі передбачається, що "Укртрансгаз" буде орендувати транспортні потужності і потужності для зберігання газу у створюваних ПАТ "Магістральні газопроводи України" та ПАТ "Підземні газові сховища України".
"Але для розуміння пропонованої реформи всього газового ринку треба розділяти функції, юридичні і фінансові структури", - підкреслив він.
На зауваження, що Третій енергопакет не вимагає такого жорсткого поділу функцій, Вітренко відповів: "В Третьому енергопакеті виділені три чітко відокремлені функції: оператора системи транспортування, зберігання і балансування. З точки зору юридичної структури, Третім енергопакетом регулюється питання виділення цих функцій з вертикально інтегрованого холдингу. Існують три моделі такого виділення. Ми вибрали модель ISO, при якій оператор магістральних газопроводів є повністю незалежним і не знаходиться в рамках інтегрованої компанії, як зараз ПАТ "Укртрансгаз", корпоративні права на який належать "Нафтогазу". В Третьому енергопакеті не йдеться про те, що обов'язково повинні бути три різні компанії, які будуть виконувати ці функції. І досвід європейських країн свідчить, що якісь компанії можуть поєднувати перераховані функції, але частіше спостерігається поділ і функцій, і компаній. Наприклад, на ринку Німеччини, який відносно інших найбільш лібералізовано, є 24 оператора тільки сховищ газу, не кажучи вже про численних операторах ГТС. Всього у ФРН 49 сховищ газу. Це чисто "совковий" підхід, коли вважають, що повинен бути один оператор всього, всього, всього".
Докладніше читайте в статті Алли Єрьоменко "Unbundling. Спроба друга" у свіжому номері "Дзеркала тижня. Україна". !zn
Читайте також:
Транзит російського газу через Україну в Європу скоротився на 8%
"Газпром" дискредитує Україну: розриває договір про підтримку стабільності поставок газу в ЄС
Українська ГТС майже у 8 разів надійніше, ніж газопроводи в РФ