UA / RU
Підтримати ZN.ua

Оренда землі: що змінилося на час війни

Держава змінила правила заради продовольчої безпеки.

На час воєнного стану суттєво змінюються умови оренди землі, правила перебігу земельних торгів та процедуру автоматичного подовження договорів оренди. Що саме і для чого міняє держава, пояснив для читачів ZN.UA Ігор Ясько, юрист, керуючий партнер ЮК Winner.

Днями вступив в силу ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану», який вносить суттєві зміни в процедури земельної оренди. Усі зміни, про які далі йтиме мова втратять силу із відновленням мирного життя, а держава повернеться до звичних процедур регулювання земельних відносин.

Навіщо взагалі щось міняти і до чого тут продовольча безпека?

Як відомо значна частина земель, що використовуються у сільському господарстві – орендовані. Оскільки цього року питання врожаїв в країні – це питання виживання, а аграрії у цілих регіонах просто позбавлені можливості обробляти свої землі, зміни в регулюванні земельних відносин були необхідними та нагальними.

Наприклад, завдяки прийнятому закону для сільськогосподарського виробництва буде передано 20 тис. гектарів земель комунальної власності, які були підготовлені для передачі в оренду на земельних торгах. Також будуть підготовлені для обробки ще близько 300 – 400 тис. га земель державної власності, які зараз перебувають у користуванні держпідприємств Мінагрополітики, НААН України, закладів освіти. Фактично уряд зробив все можливе для того, щоб аграрії змогли обробляти якомога більше доступної землі, користуючись нею за спрощеними процедурами.

Що ж змінилося?

Зокрема, законом забезпечується передача орендарями та суборендарями прав оренди та суборенди земельних ділянок сільськогосподарського призначення усіх форм власності для ведення сільського господарства, крім тих, що вже перебувають у постійному користуванні громадян та приватних юридичних осіб, громадських організацій тощо.

Важливо, що влада спростила набуття прав користування на земельні ділянки. Договори оренди автоматично продовжуються на один рік без внесення відомостей у відповідні реєстри. Тобто договори суборенди, емфітевзису, суперфіцію, земельного сервітуту, строк щодо яких закінчився після введення воєнного стану (після 24 лютого 2022 р.), вважаються поновленими на один рік без волевиявлення сторін і без внесення відомостей про поновлення договору до Державного реєстру речових прав. І це правильно, бо наразі Державний земельний кадастр, Державний реєстр речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень не функціонують, адміністративні послуги не надаються, і передача земельних ділянок за звичайною процедурою фактично неможлива.

Районні військові адміністрації можуть передавати в оренду строком до одного року державні та комунальні земельні ділянки с/г призначення також без державної реєстрації.

Важливо, договір про передачу органом влади земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності сільгоспвиробникам в оренду:

Договори оренди землі укладаються лише на один рік в електронній формі без проведення торгів. Норма про те, що права на земельні ділянки державної та комунальної власності можуть набуватися виключно на земельних торгах, призупиняється на час дії цього закону. А земельні ділянки, права оренди, емфітевзису тощо, щодо яких земельні торги не було завершено до моменту вступу цього закону в дію, будуть передані в оренду на умовах, визначених підпунктом 2 пункту 27 Перехідних положень Земельного кодексу.

Цей пункт передбачає, що:

Орендар земельної ділянки не може мати права на:

Передача с/г землі, яка перебуває у постійному користуванні державних та комунальних підприємств, установ, організацій, і на якій відсутні посіви, здійснюється за письмовим погодженням керівника відповідного державного, комунального підприємства, установи, організації, причому право постійного користування земельними ділянками не припиняється.

Паралельно закон встановлює заборону під час дії воєнного стану на безоплатну передачу земель державної, комунальної власності у приватну власність, чи надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою безоплатної передачі.

Фактично усі регуляторні механізми в земельному законодавстві максимально спрощено, аби від процесу домовленостей про обробіток, до його початку, пройшов мінімум часу, а встановлені обмеження на вартість оренди не дали змогу власникам підняти надмірно ціни у скрутний для держави момент.

У постійному користуванні держпідприємств та інших установ та організацій наразі перебуває близько 700 тис. га сільськогосподарських земель, які або не використовуються або використовуються із мінімальною ефективністю. Хоча б половину із них наші аграрії можуть обробити вже цьогоріч і було б нерозумно не скористатися цією можливістю через бюрократичні перепони.