Обов'язкове додавання біоетанолу в бензини будуть вводити поетапно. Міністерство енергетики та вугільної промисловості направило на розгляд Кабінету міністрів проект закону "Про внесення змін до закону "Про альтернативні види палива"". У документі пропонують перенести термін набрання чинності норми про обов'язковий вміст біоетанолу у моторному бензині.
Йдеться про те, що обов'язковим додавання біоетанолу в кількості 3-5% має стати з 1 липня цього року. З 2016 року цю норму повинні підвищити до 5-10%. Пропонують також дозволити додавати в сумішеві бензини не тільки етиловий спирт, але і вироблені на його основі біокомпоненти. У Кабміні підтвердили отримання документа, однак надати коментарі на момент підписання номера до друку не змогли, повідомляє "Коммерсантъ-Україна".
Нагадаємо, у 2012 році парламент прийняв закон "Про виробництво та використання моторного палива з вмістом біокомпонентів", яким вводять норму про обов'язкове додавання біоетанолу у бензин. Зокрема, на 2013 рік встановлювали рекомендаційну норму вмісту біоетанолу - не менше 5%. Однак у 2014-2015 роках вона повинна була стати обов'язковою, а з 2016 року вміст спирту в бензині повинно бути не менше 7%. За ухвалення закону виступали виробники біоетанолу. На сьогоднішній день його виробляють заводи "Укрспирту", а також приватні компанії, серед яких Узинський цукровий завод, "Біохім Груп", "КоронАгро", "Інтеркрайт", "Еко-Енергія".
У грудні минулого року учасники українського нафторинку і голова Міненерго Едуард Ставицький домовилися відкласти це до 1 липня 2014 року і знизити норму обов'язкового додавання біоетанолу в усі бензини з 5% до 3%. Вчора у відомстві відмовилися коментувати це питання. Однак джерело у міністерстві розповіло, що чинні стандарти якості нафтопродуктів не дозволяють використовувати паливо із вмістом більш ніж 5% біоетанолу. "Рішення про обов'язкове введення біододатків приймали поспіхом. Виявилося, що у нас немає ані стандартів, ані нормативної бази, ані розробленої процедури контролю за виконанням закону", - зазначив співрозмовник.
Зараз Міненерго разом з Мінап і галузевими інститутами займаються розробкою відповідної нормативної бази, каже джерело. У Мінагрополітики заявили, що нова пропозиція є "компромісним варіантом", який влаштовує всі сторони.
Учасники нафторинку пов'язують зниження необхідного обсягу біоетанолу, який закуповують, з його дефіцитом на ринку. "Виробники біоетанолу обіцяли нам, що будуть продавати його по 8 грн за літр, а зараз пропонують по 11,5 грн за літр. Це пов'язано з тим, що його ще не почали виробляти у достатній кількості. Звичайно, якщо ввести у таких умовах норму про обов'язкове додавання його у пальне, це призведе до збільшення ціни палива на 1-2 грн на ринку",- заявили в прес-службі НПК "Галичина" (Дрогобицький НПЗ). Втім, за даними Мінагрополітики, вже зараз заводи "Укрспирту" можуть виробляти близько 150 тис. т біоетанолу на рік, що достатньо для задоволення не тільки 5%, але 10% вмісту цього додатку в бензині.
У НПК "Галичина" вважають, що для збільшення виробництва палива з біоетанолом необхідно запустити українські нафтопереробні заводи (НПЗ). "В Європі вдається продавати паливо з біоетанолом за рахунок того, що працюють нафтопереробні заводи, і постачають бензин безпосередньо з них на АЗС. А в Україні його імпортують, відстані великі, паливо доводиться накопичувати на нафтобазах. Тривале зберігання призводить до його розшаровування і погіршення якості",- зазначають у прес-службі НПК "Галичина".
Втім, навіть з урахуванням зниження обов'язкової частки біоетанолу в нафтопродуктах уникнути підвищення цін, швидше за все, не вдасться. "Виробники сумішевих бензинів повинні будуть витратити значні суми на закупівлю необхідного обладнання, а також на отримання необхідних дозволів на виробництво даного виду палива",- каже експерт Інституту енергетичних стратегій Юрій Корольчук. Аналітик консалтингової компанії Upeco Олександр Сіренко нагадує, що коли з'явилася пропозиція про обов'язкове додавання біоетанолу в нафтопродукти, для того щоб не допустити збільшення цін, очікувалося, що на них буде знижено ставки акцизного збору. Поки ставка акцизного збору на бензин залишилася тією ж - 198 євро за тонну.
Директор консалтингової компанії "А95" Сергій Куюн не виключає, що норму про обов'язкове додавання біоетанолу у паливо буде скасовано й зовсім. У країнах ЄС немає обов'язкової норми, однак там існують певні індикативи, які відображають частку альтернативних палив у загальному споживанні. Вимоги обов'язкового вмісту біоетанолу в бензині - це практика Латинської Америки. За словами пана Куюна, останнім часом від подібних ініціатив відмовилися кілька країн Євросоюзу, зокрема Німеччина і Франція. !zn