UA / RU
Підтримати ZN.ua

Непідроблена пачка «Мальборо» за 750 грн: розплата за масове споживання дешевого контрафакту

Автор: Сергій Следзь

Масовий фальсифікат

У Полтавській області викрили підпільне виробництво сигарет: «Слідством встановлено організатора виробництва й реалізації тютюнових виробів без марок акцизного податку. Незаконну діяльність він здійснював на території гаражного кооперативу. За допомогою спеціального обладнання фігурант налагодив повний цикл виробництва тютюнових виробів. Готову продукцію реалізовував у мережі Інтернет і торговельних точках виключно за готівку».

На жаль, це вже звична історія: такі повідомлення, приміром мені й, гадаю, багатьом іншим журналістам надходять дуже часто — буває навіть щодня. Інтернет узагалі переповнений інформацією про зловживання на тютюновому ринку. Дивує інше — виявляється, в наш час ось так просто можна організувати масштабне виробництво, забезпечивши його й необхідними сигаретними станками, й тютюновою сировиною (аж до ароматизаторів), і навіть обладнанням для пакування.

Водночас акцизні марки можна взагалі не купувати в держави. Тут логіка така: навіщо сплачувати державі податки (врахуйте, що 75–80% ціни сигарет — це якраз самі податки), якщо можна швидко продати (за готівку) ходову продукцію за ціною, навіть нижчою за ті податки. І головне — все отримане є чистим гешефтом, яким ні з ким не доведеться ділитися. Ну, майже ні з ким.

Тож тих, хто бажає в такий спосіб підзаробити, попри всі старання силовиків, не меншає. Підпільні цехи з’являються як гриби після дощу. Навіть позбавлення волі на строк від трьох до п’яти років із конфіскацією та знищенням незаконно вироблених або придбаних товарів, знарядь виробництва, сировини для їх виготовлення тощо не надто стримує тіньову індустрію.

Отже, «тінь» перемагає державу? Адже тютюнова продукція без жодних акцизних марок уже відкрито й безперешкодно продається на вулицях українських міст. А 62% нелегального ринку становлять сигарети без акцизних марок, марковані для продажу в магазинах Duty free або для експорту.

Дезорієнтований покупець

Доходить до абсурду — щоб придбати легальну пачку сигарет, доводиться витрачати додатковий час і чималі гроші. Водночас ділки від торгівлі заробляють уже не тільки на підробках, а й на «білому» товарі.

Все дуже просто — в умовах значної кількості фальсифікату, навіть у закладах офіційної торгівлі, пересічний покупець дезорієнтований. Він уже неодноразово стикався з підробками, коли якість придбаного не відповідала очікуваному звичному смаку, і починає шукати справжній товар.

І тут йому в пригоді стають ті ж таки ділки-реалізатори. Цього разу вони вже пропонують цілком легальний товар, проте його вартість реально дивує. Так, за запевненнями курців, на ринку в Києві за пачку справжнього американського червоного «Мальборо» просять 750 грн.

Тобто сама величезна «тінь» створила умови для заробітків і на «сірому», й на «білому» товарі. Ось такою виявилася справжня ціна дешевої контрафактної продукції, яку свого часу (коли тінь лише набирала обертів) обрав масовий споживач.

Передусім підробляють бренди міжнародних тютюнових компаній. Так, за результатами лютневого звіту компанії «Kantar Україна» (Kantar — провідна світова компанія з оброблення даних, аналітики та консалтингу), вони становлять 83% усіх підробок.

Обкрадений держбюджет

Дарма легальні виробники раділи зменшенню тіньового сегменту за результатами досліджень компанії Kantar, виконаних у листопаді 2022 року. Тоді частка нелегального ринку дійсно скоротилася з 21,9% (серпневі дослідження) до 17,8%. Але вже в лютому 2023 року (це щойно оприлюднені данні) стало зрозуміло, що тінь зросла до 20,2%, тобто середньорічний показник обсягів нелегального ринку сигарет в Україні й надалі зростає. 2022 року він сягнув позначки 19,9%.

І навіть якщо теперішня частка у 20,2% (а це близько 7,5 млрд шт. сигарет) залишиться сталою до кінця року, держбюджет-2023 недоотримає 22 млрд грн проти минулорічних 19,1 млрд. Що, між іншим, відповідає 15 тис. річних оплат військовослужбовців.

Темпи зростання «тіні» просто жахають — адже ще 2020 року частка нелегальної тютюнової продукції від загального обсягу ринку в Україні становила лише 6,9%. Започаткувалася ж негативна тенденція 2017-го. Тоді за рік обсяги «тіні» подвоїлися.

Але кого тоді могло злякати зростання від 1,1 до 2,3%? Хто міг передбачити, що за якихось п'ять-шість років частка «тіні» зросте на порядок і по самий лікоть залізе у держбюджет?

За рахунок чого відбувається зростання? Згідно з останнім дослідженням «Kantar Україна», саме за рахунок підробок: їх частка в нелегальній продукції збільшилася проти звіту за листопад 2022 року з 5,2 до 7,9%. Тобто ще близько 3 млрд грн фальсифікатори забрали з держбюджету й поклали до власних кишень.

Водночас частка продукції, маркована написом Duty free або призначена для експорту, залишається істотною, хоча й незначно зменшилася до 10,8%. Натомість частка контрабанди (1,5%) мало впливає на ситуацію.

Серед регіонів найбільшого розповсюдження нелегальної продукції лідерами є Дніпропетровська (14%), Харківська (9%), Одеська (9%), Львівська (9%), Кіровоградська (8%), Чернівецька (7%), Хмельницька (6%) й Полтавська області (6%). На них загалом припадає 68% загального обсягу розповсюдження нелегальної продукції.

Офіційний збут

Що насторожує? Крім високих темпів зростання частки підробок і водночас — загального обсягу тіньової продукції, впадає в око те, що саме офіційна торгівля, а не, як раніше, вуличні стихійні торговці чи ринки, формує основні канали збуту нелегальної продукції. Якщо в минулому звіті «Kantar Україна» їх частка становила 64%, то у звіті за лютий вона зросла до 68%. При тому частка, що припадає на магазини, зросла аж на 5% (лише за два місяці), сягнувши 33%.

Тобто офіційна торгівля (що, здавалося б, має бути абсолютно контрольованою державою) фактично перебрала на себе функцію розповсюджувача контрафакту. А це дуже добре пояснює проблеми курців, яким стало дуже важко придбавати справжні сигарети від легальних виробників.

Невже дійсно, щоб гарантовано придбати справжній бренд, доведеться прямувати на ринок?

***

За інформацією ZN.UA, наразі проблеми тютюнового ринку планують вирішувати шляхом упровадження на законодавчому рівні обмежень для продажу Duty free-продукції: від скасування податкових пільг до повного закриття магазинів Duty free на автомобільних пунктах пропуску. Втім, як ми вже згадували, тютюнова продукція з маркуванням Duty free — це лише 10,8% ринку. Ефективних рішень для боротьби з рештою «тіні» досі ніхто не пропонує. Хоча вже сьогодні можна було б підсилити цю боротьбу активнішим виконанням своїх обов’язків Нацполіцією та БЕБ.