UA / RU
Підтримати ZN.ua

НБУ дав три місяці компаніям-позичальникам зробити умови договорів зрозумілими для споживачів

Документ набирає чинності з 5 листопада 2021 року, після чого передбачено перехідний період 3 місяці для приведення кредитодавцями умов договорів у відповідність до вимог НБУ.

Національний банк України відвів три місяці небанківським фінансовим установам - кредитним спілкам, ломбардам тощо, для того, щоб договори про надання коштів у позику стали інформативнішими та зрозумілішими для споживачів.

Зазначені вимоги були затверджені постановою Правління Національного банку України від 3 листопада 2021 року № 113 "Про затвердження Положення про додаткові вимоги до договорів небанківських фінансових установ про надання коштів у позику (споживчий, фінансовий кредит)".

"Небанківським фінансовим установам України, які відповідно до законів України мають право надавати кошти в позику (споживчий, фінансовий кредит), протягом трьох місяців із дня набрання чинності цією постановою привести свої договори у відповідність до вимог Положення", - йдеться в документі, який набирає чинності з 5 листопада 2021 року.

Зокрема, НБУ зобов'язав компанії-позичальники чітко прописувати в договорах позики:

- проценти, комісії та інші платежі за надання та користування кредитом;
- пені, штрафи, неустойки та інші види компенсації, які застосовуються чи стягуються в разі невиконання або неналежного виконання зобов’язання;
- терміни, що використовуються за текстом договору, із роз’ясненням їх економічної сутності, бази розрахунку та порядку обчислення;
- дату надання/видачі та повернення (виплати) кредиту;
- інформацію про умови, що дозволяють зміну процентної ставки;
- інформацію про те, що протягом строку дії договору тарифи та комісії залишаються незмінними або можуть бути змінені;
- відомості про відсутність або наявність у кредитодавця права передати іншій особі свої права кредитора.

Також, в договорі має бути прописаний обов'язок кредитора (або колекторської компанії, у разі передачі прав вимоги за кредитом) фіксувати кожну безпосередню взаємодію зі споживачем з питань врегулювання простроченої заборгованості. Це стосується і випадків, коли така взаємодія здійснюватиметься з близькими особами, поручителями та іншими особами, що мають відношення до споживача.

У договорі має бути також прописано, що сторона договору, яка порушила зобов’язання, звільняється від відповідальності, якщо вона доведе, що це порушення сталося внаслідок випадку або форс-мажорних обставин (обставини непереборної сили). Але такі обставини мають бути засвідчені Торгово-промисловою палатою України або уповноваженими нею регіональними торгово-промисловими палатами.

За оцінками Національного банку, додаткові вимоги до кредитних договорів забезпечать належний рівень розкриття в договорі істотної інформації щодо умов надання послуги небанківською фінансовою установою, прав та обов’язків сторін договору, а також наслідків невиконання взятих споживачем зобов’язань.

Постановою передбачено перехідний період 3 місяці для приведення кредитодавцями своїх договорів у відповідність до вимог.

Нагадаємо, з вересня 2020-го норма закону про обов’язкове розкриття повної інформації про кредитні умови поширилася і на мікрокредити. А з січня 2021-го на позичальників мікрокредитів поширилися механізми захисту, передбачені Законом «Про споживче кредитування». Проте й дося трапляються випадки, коли фінкомпанії фактично ошукують споживачів. Про це читайте в статті редактора відділу економіки ZN.UA Юлії Самаєвої  "Мікрокредити і макрокидалово".