Квітневий тендер Міністерства оборони України на поставку 70 тис. т нафтопродуктів свідчить про те, що чиновники Міноборони неодноразово порушили закон, результатом чого стала переплата постачальнику понад 100 млн грн і менший обсяг палива в порівнянні з початковим. Про це в статті для DT.UA пише експерт нафтового ринку Сергій Куюн.
Як йдеться в статті, тендер 19 квітня 2016 р. пройшов за допомогою системи ProZorro і в частині визначення переможця за найменшою ціною питань не викликав. Насторожило інше - перемогу практично по всім лотам здобула маловідома компанія "Трейд Коммодіті" з Дніпродзержинська.
"До цього на ринку її знали в основному завдяки наявності міні-НПЗ, оточеного щільною завісою чуток у частині якості палива, яке він випускав, і повноти податків, сплачуваних з нього. Проте компанія зголосилася поставити Міноборони реактивне паливо, бензин А-80 і А-92, арктичну й літню марки дизельного палива загальним обсягом 70 тис. т на астрономічну суму 1,24 млрд грн. Зазначимо, що цей обсяг у кілька разів перевищує її річні обороти (принаймні ті, які встановлювалися за офіційними даними)", - пише Куюн.
За його словами, аналіз виконання 15 договорів в рамках даного тендеру на Офіційному порталі публічних фінансів (//spending.gov.ua/) показує, що ціна була підвищена мінімум двічі - 6 і 15 червня.
"Закон не дозволяє підвищувати більш як на 10%, а як стане зрозуміло пізніше, підсумкове зростання було набагато відчутнішим, тож довелося підвищувати у два підходи. Якими були нові ціни? А от про це доводиться тільки гадати. Міноборони, звичайно, відомство режимне, але навіть воно зобов'язане публікувати в "Віснику держзакупівель" кожну зміну до початкових контрактів. Так велить закон! При цьому мають публікуватися протоколи та інші документи, які розкривають суть змін. Однак за фактом із 33 (стільки слідів удалося відшукати) змін у договори з "Трейд Коммодіті" у "Віснику..." не був засвічений жоден!", - йдеться в статті.
З відповіді міністра оборони Степана Полторака на запит нардепа Ігоря Луценка виходить, що ціна зросла на 12,3–17,2% порівняно з тендерною. З переконливістю можна сказати, що вже на 15 червня, коли відбувся другий перегляд ціни, закупівельні вже були набагато вищими за ринкові (див. рис.). У результаті початкові обсяги закупівлі знизилися на 11–17% залежно від марки палива. (Оскільки за законом загальний грошовий обсяг закупівлі переглядати не можна, переглядають обсяг поставки, у нашому випадку у зв'язку зі зростанням ціни обсяг пропорційно зменшився), йдеться в статті.
"Свого піку оптові ціни на ринку досягнули 9 червня. Наприклад, за літньою маркою дизпалива вони зросли до 18750 грн/т, але через тиждень у кишені в "Трейд Коммодіті" був контракт на поставку за ціною близько 19600 грн/т. А потім ціни почали буквально обвалюватися, і так тривало аж до початку серпня, коли ціни на ДП упали до 16590 грн/т. Зазначимо, що саме в ці серпневі дні міністр оборони написав, що його відомство закуповує дизпаливо по 16,38 грн/л (близько 19600 грн/т), або на 18% вище ринку. Щоправда, у своєму листі глава оборонного відомства чомусь окремо зазначає, що закупівельні ціни на паливо в Міноборони "значно нижчі за оптові". Угадайте з одного разу, чи було переглянуто ціни у зв'язку з падінням, як це було зроблено під верещання "Трейд Коммодіті" на етапі зростання? І нехай "онімів" постачальник, це в комерсантів професійне, чому осліпло Міноборони з його армією клерків? Відповідь нижче. Як показує зіставлення закупівельних і ринкових цін, Міністерство оборони переплатило "Трейд Коммодіті" понад 100 млн грн.", - пише Куюн.
Нагадаємо, як раніше писав у своїй статті для DT.UA Дмитро Менделєєв, підприємства ДК "Укроборонпром" виявилися великими клієнтами фірм, що мають ознаки фіктивності. Схема цих операцій досить нехитра: проведення віртуальних закупівель неіснуючих товарів і комплектуючих - в ній рухаються тільки папери і гроші.
Детальніше про закупівлі палива Міноборони читайте в статті Сергія Куюна "Діра в тилу" у свіжому номері "Дзеркала тижня. Україна".