UA / RU
Підтримати ZN.ua

Як працює тіньовий експорт нафти з РФ?

Величезні обсяги російської нафти переливаються у морі на інші судна.

5 лютого 2023 року почали діяти європейські санкції щодо російських нафтопродуктів. Запроваджені заходи передбачали заборону постачань до країн ЄС і встановлення «стелі цін» на бензин, дизельне паливо та деякі інші продукти переробки нафти. Втім у РФ знайшли способи обходу цих обмежень. Про це для ZN.UA пише Сергій Куюн, директор ВАТ «Консалтингова група А-95», у матеріалі «Кто помогает России обходить нефтяные санкции, в том числе и за счет Украины?».

Через припинення постачань суходолом до Європи у першому кварталі 2023 року експорт ДП із російських портів збільшився на 17% порівняно з аналогічним періодом минулого року.

«Не маючи можливості розвантажуватись у Європі, судна прямують до морських терміналів Туреччини, Саудівської Аравії, ОАЕ, Марокко та інших країн. За кілька місяців дії ембарго тоненькі дизельні струмочки, що текли з Росії до цих країн, перетворилися на повноводні ріки», - пише автор.

Як пояснює експерт, величезні обсяги переливаються у морі на інші судна (операція ship-to-ship, STS). У березні та квітні майже 20% обсягів дизпалива, відвантаженого з Росії морем, змінювало судно під час слідування до порту призначення. Це дає змогу скоротити транспортні витрати на довгих маршрутах, а також використовувати STS для уникнення санкцій. Сервіси відстеження суден показують, що найбільші обсяги STS операцій здійснювалося біля берегів Греції, Гібралтару та Того. Після перевантаження танкери з російським продуктом далі прямували до портів Саудівської Аравії, ОАЕ, Туреччини та Бельгії. На думку трейдерів, в окремих випадках під час STS операцій російське дизпаливо може змішуватися з продуктом іншого походження та більше не вважатися російським згідно з європейським законодавством.

Наприклад, у квітні більш як 90 тис. тонн дизпалива, що за імпортом надійшло з Туреччини та Румунії, мали задеклароване індійське походження. Половина з них прийшла з порту Мармара. Проте, згідно з даними сервісів моніторингу суден, останній раз у Мармару приходило судно з індійського порту аж 16 лютого. А останнє постачання індійського палива у Туреччину (порт Мерсін) було 30 березня, та й то лише 33 тис. тонн.

Читайте також: Повністю прибрати російське паливо з ЄС та України не вдалося

З іншими матеріалами автора можна ознайомитися за посиланням.