UA / RU
Підтримати ZN.ua

FT розповіла, як «приховане» судноплавство допомагає економіці РФ

Кораблі, що маскують свої системи ідентифікації можуть бути поясненням стійкості економіки РФ у воєнний час.

Із вторгненням РФ в Україну в Керченській протоці, яка з'єднує Азовське море з Чорним і, таким чином, з рештою світу, почав розвиватися новий вид флоту. Спостерігачі фіксують рекордну кількість кораблів з перебоями в їхніх системах автоматичної ідентифікації. Це може свідчити про те, що такі судна хочуть приховати свої маршрути. Такий «секретний» флот став ключовим фактором неочікуваної стійкості російської економіки у воєнний час, тоді як його активізація свідчить про те, що опір РФ західним санкціям буде лише продовжуватися, пише FT.

Згідно з міжнародними морськими правилами, всі комерційні судна, за винятком найменших, зобов'язані вмикати систему автоматичної ідентифікації (AIS), щоб інші кораблі знали про їхнє місцеперебування.

За свіжими даними Lloyd's List Intelligence, протягом третього кварталу 2020 року 42 кораблі, що проходили через Керченську протоку, вимикали свої AIS загалом 86 разів. На це можуть бути законні причини, іноді AIS виходить із ладу. У будь-якому випадку, ці 42 судна становили лише невеликий відсоток від близько десяти тисяч кораблів, які проходили через протоку в середньому за рік до вторгнення Росії в Україну.

Відтоді, однак, кількість кораблів, що затримуються в протоці, стрімко зросла. Одразу після вторгнення, у другому кварталі 2022 року, 468 кораблів «зникали в темряві» 1 126 разів. А протягом першого кварталу цього року вимкнення AIS досягло безпрецедентних масштабів: 586 кораблів, переважна більшість під російським прапором, 1 753 рази вимикали свої системи автоматичної ідентифікації. Деякі з них, можливо, просто намагалися уникнути фіксації військовими суднами під час війни, але, ймовірно, є й інші фактори, які відіграють важливу роль.

«Цей сплеск настільки надзвичайно високий, що напрошується висновок, ніби росіяни хочуть щось приховати. З різних причин, частина з яких є законними, а деякі ні, росіяни, ймовірно, не хочуть, щоб за ними спостерігали», - сказала Бріджит Діакун з Lloyd's List Intelligence.

Приблизно три чверті вимикання AIS стосуються вантажних суден, одна чверть з них - танкери, свідчать дані аналітиків. Отже, багато суховантажів, а також менші обсяги нафти та інших рідин залишали Азовське море без сигналів AIS.

Читайте також: Росія знову блокує рух "зерновим коридором"

Керченська протока є стандартним маршрутом експорту російського зерна: невеликі кораблі прибувають із російських портів в Азовському морі і здійснюють перевантаження з судна на судно в південній частині протоки. Але якщо ці обміни відбуваються в поєднанні з блокуванням систем AIS, це значно ускладнює відстеження вантажу.

Росія, звісно, може імпортувати та експортувати товари, як їй заманеться, з власних портів. Однак після вторгнення Москва може також перевозити викрадені товари з тимчасово окупованих українських портів в Азовському морі. Різке збільшення масштабів вимкнення AIS може свідчити про спроби Росії приховати переміщення вкраденого українського зерна, припускає Діакун.  

Союзники України, тим часом, зобов'язані дотримуватися санкцій, спрямованих на послаблення Кремля. Той факт, що низка суден, які вимикали AIS, були зареєстровані в Панамі та Сент-Кіттс і Невіс, свідчить про те, що ці держави, терпимо ставляться до блокування сигналів ідентифікації. Кілька країн, включаючи ключових торговельних партнерів Росії, таких як Індія, Китай та ОАЕ, не засудили вторгнення в Україну і не приєдналися до санкцій, запроваджених Заходом.

Читайте також: Експорт нафти з Росії повернувся до довоєнного рівня

Теоретично, кораблі, які вимикають AIS, повинні бути покарані, оскільки вони збільшують ризик зіткнення для суден, що проходять поруч.

За словами секретаря Об’єднаного військового комітету з оцінки ризиків у галузі морського страхування Ніла Робертса, важко зрозуміти, що саме законослухняна сторона у цій сфері може зробити щодо навмисного блокування сигналів, оскільки вона не має «поліцейських» повноважень.

Дійсно, Міжнародна морська організація не є глобальною «морською поліцією». Договір 2003 року дає Росії та Україні право перевіряти комерційні судна, що проходять через Керченську протоку - але зараз жодна зі сторін навряд чи це робить. І хоча західні страховики, які домінують у морському страхуванні, уникають компаній, що потрапили під санкції, Кремль наразі забезпечує альтернативне «морське прикриття».

Різке зростання масштабів вимикання сигналів AIS у Керченській протоці свідчить про те, що таке «таємне» судноплавство сприятиме російській торгівлі ще деякий час.

Геополітика санкцій також радикально змінилася за останні три десятиліття. Під час холодної війни ембарго Заходу були ефективними, оскільки його економічна міць не дозволяла недобросовісним країнам знаходити багато альтернативних торговельних партнерів. Сьогодні Китай, Індія, ОАЕ, Саудівська Аравія та інші країни можуть легко допомогти об'єктам санкцій обійти запроваджені обмеження, отримавши вигоду. Таким чином, «темрява» AIS — це притча про війну, мир і глобалізацію сьогодні, зазначає видання.

Читайте також: Індія імпортує рекордні обсяги нафти РФ, перетворюючись на найбільшого постачальника палива в Європу — Bloomberg  

Раніше повідомлялося, що РФ приховано зібрала флот з більш ніж ста застарілих танкерів, щоб допомогти обійти обмеження Заходу на продаж російської нафти.

Такий тіньовий флот зі старих танкерів з нафтою РФ створює ризик екологічної катастрофи. Найбільше занепокоєння викликає те, що деякі старі танкери, світовий флот зараз є найстарішим за майже два десятиліття, можуть не проходити належну перевірку і технічне обслуговування, що ризикує призвести до катастрофічної аварії в морі.