UA / RU
Підтримати ZN.ua

Електронний акциз дозволить усунути "тіньовий" бензин і ліквідувати схеми Курченко

АЗС зможуть продати лише стільки палива, скільки раніше закупили, і за який сплачено акцизний податок. Між безподатковим і неякісним бензином можна буде ставити знак рівності.

У жовтні очікується початок розгляду в парламенті законопроектів, спрямованих на боротьбу з тіньовим ринком нафтопродуктів (про посилення адміністрування акцизного збору).

Йдеться про впровадження електронних акцизних накладних, які забезпечать наскрізний контроль над рухом нафтопродуктів і тим самим повинні припинити появу на ринку контрабанди та фальсифікату.

В пакеті йде і питання роздрібного 5%-вого акцизу, який Мінфін протягнув у бюджеті на 2015 рік і який так і не запрацював в повній мірі через некоректність формулювань.

Як зазначила в коментарі DT.UA глава парламентського комітету з питань податкової та митної політики Ніна Южаніна, розгляд документа планувалося почати в рамках великого проекту затвердження податкової реформи, однак, з огляду на затримку з розробкою "великого документа" і актуальність "паливного" питання, було вирішено виносити законопроект негайно.

Якщо ці пакети законопроектів будуть прийняті, позитивні зміни відчують не тільки учасники ринку і держбюджет, але й пересічний автовласник.

"Якщо закон буде прийнятий, це стане другим системним кроком по наведенню порядку на стратегічно важливому ринку після першого кроку - ліквідації схем Курченко", - пише у статті в DT.UA експерт нафтового ринку Сергій Куюн.

"Між безподатковим і неякісним бензином можна ставити знак рівності. Ліквідація нелегального сегмента автоматично призведе до наповнення ринку виключно заводським продуктом, а це означає, що ймовірність заправитися бодяжным бензином різко знизиться", - підкреслює експерт.

Інновація полягає у впровадженні акцизних накладних та реєстрації їх у єдиному реєстрі. Трейдер не зможе продати більше підакцизних товарів, ніж раніше придбав. Якщо ж такий обсяг виникає, система автоматично вимагає сплатити податки авансом, в іншому випадку видати документи покупцеві він не зможе.

Аналогічна система працює в Європі, де спеціальні служби можуть перевірити будь-який бензовоз на дорозі на предмет сплати податків з перевезеного обсягу.

Також новий механізм потребує реєстрації всіх суб'єктів, які торгують паливом.

Одночасно будуть введені акцизи на популярні компоненти сумішевих палив, такі, як риформат і платформат, які почали активно завозитися в Україну в 2014-2015 рр ..

Як пояснює Южаніна, буде введено акцизну накладну як обов'язковий електронний документ, який буде складатися при здійсненні всіх операцій по реалізації палива на внутрішньому ринку. Ніякого додаткового фіскального навантаження на легальний бізнес немає.

Також буде створено єдиний реєстр акцизних накладних, в якому будуть реєструватися всі акцизні накладні, складені продавцями палива.

"Ця акцизна накладна буде реєструватися в системі і дасть можливість покупцю далі реалізовувати цей нафтопродукт. В єдиному реєстрі буде реєструватися акцизна накладна тільки на обсяг реалізованого палива, що не перевищує обсяг продукту, отриманого цією ж особою від контрагента, який теж веде облік своїх продажів. Простіше кажучи, ти можеш продати лише стільки палива, скільки раніше закупив, і за який сплачено акцизний податок", - говорить Південця.

Вона зазначає, що якщо частка тіньового сектора ринку нафтопродуктів в 2014 р. становила 20%, то в першому півріччі 2015 р. вона оцінюється в 28%.

Більше читайте у статті Сергія Куюна "Пастка для акцизу" у свіжому номері "Дзеркала тижня. Україна".