UA / RU
Підтримати ZN.ua

Експерти сказали, на чиїй совісті імпорт російського пального в Україну, та як це побороти

На 11 місяці війни імпорт російського пального в Україні досі не заборонений.

Імпорт російського пального в Україну, який триває навіть на 11 місяці війни, має щонайменше два аспекти, що сприяють цьому ганебному явищу.  Про це в статті для ZN.UA "Європейський газ із російським присмаком" пишуть  експерти «Консалтингової групи А-95» Артем Куюн та Іван Марченков.

"Нюанс, який чомусь усі 10 місяців війни лишається за кадром. Для багатьох це було сюрпризом, але імпорт російського пального в Україну не заборонений. У листі підсанкційних товарів нафтопродуктів немає, а 3% спецмита на автогаз та 4% на трубний дизель – це всі юридичні бар’єри, що сьогодні існують для постачання", - наголошується в статті.

«Звичайно, ми навряд чи допустимо розмитнення продукту з російськими документами, але буквою закону їх ввезення не заборонене», - заявив експертам опитаний співробітник Енергетичної митниці.

"То ж, можливо, варто почати з запровадження суворого покарання за роботу з російськими нафтопродуктами?", - задаються питанням вони.

При цьому, ідея підвищення мита на нафтопродукти без сертифіката викликає у експертів скептичне ставлення.

По-перше, ніякої проблеми зробити сертифікат EUR1 в Європі немає. Як немає і дієвого метода українським службам оперативно перевірити його автентичність. Підвищення фінансового бар’єра для безсертифікатного газу не буде мати успіху без введення жорсткого контролю за оформленням сертифікатів походження зі сторони Литви, Латвії та Польщі та інших країн. 

По-друге, з оглядну на прибутковість Прибалтики для російських виробників, не врятує ситуацію навіть мито у 10%, мова має йти про 25% та більше.

"Але навіть якщо сфера видачі сертифікатів буде доведена до ладу, ринок України лишиться відкритим для 49% російського газу в загальних обсягах імпорту з Європи. За воєнні місяці це близько 150  тис. тонн", - йдеться в статті.

"Швидкого і на 100% дієвого рецепту немає. Як бачимо, розрахунок на совість українських імпортерів, провалився. Треба дивитися правді в очі: всі добре знають звідки у прибалтів газ, але від того коло бажаючих його купити не зменшується", - зазначають експерти.

Кримінальна перспектива, звичайно, може критично звузити коло бажаючих погратися з кривавим газом.

"Разом з тим, досвідчені трейдери розуміють, що будь-яке збільшення відповідальності чи податкового навантаження збільшить і без того багатий інструментарій маніпуляцій держслужбовцями. Та і як показує досвід, у таких випадках в першу чергу страждають саме доброчесні оператори", - йдеться у статті.

Тому, експерти радять не винаходити колеса, а вдатися до сусідського досвіду впорядкування ринку.

"У Польщі доступ на ринок нафтопродуктів, стратегічну для країни сферу економіки, дуже жорсткий. Кожен, хто хоче придбати ліцензію (концесію), потрапляють під фінансовий мікроскоп. Власник концесії має тримати визначений запас палива, тобто фактично несе відповідальність за стабільне функціонування ринку. У якості фінансового зобов’язання виступає кругленька сума депозиту в банку. Цим депозитом компанія ризикує в разі виявлення нею порушення закону", - наголошують експерти.

Крім того, вони радять подумати над систематизацією ринку.

"Концесії  (у Польщі, - ред.) у свій час відсіяли більшість несистемних дрібних гравців, які зазвичай складали основу нелегальних схем та не несли ніякої фінансової та економічної відповідальності за свою діяльність. Можливо і в Україні час подумати над систематизацією ринку для підвищення його стабільності й відповідальності його операторів", - йдеться у статті.

Цей крок, наголошують експерти, є нагальним для України, оскільки скраплений газ – то не єдине російське пальне, що під європейською вивіскою масово потрапляє в Україну.

"Зокрема, є багато питань до потоку імпорту дизельного пального як з заходу, так і з півдня", - наголошують вони.

Нагадаємо, Україна досі купує російське паливо, але тепер із європейськими документами. Увесь газ, що їде з Прибалтики без сертифіката, є російським. Але і наявність сертифіката не означає, що купується не російське паливо.

І доки повної заборони на імпорт російського газу не буде, він продовжить потрапляти на ринок, у тому числі - в Україні. Низький моральний поріг трейдингової спільноти в Україні та ЄС призводить до постачання в Україну скрапленого газу, що має походження з Росії. Трейдери зіткнулися з проблемою, або працювати з російськими ресурсом, або не працювати взагалі.