UA / RU
Підтримати ZN.ua

Ексглава НСЗУ Петренко: «Медгалузь не заллють грошима, адже вкладати звикли в дороги та інфраструктурні проєкти»

Олег Петренко розповів, що доводиться робити, коли немає надії на збільшення грошей в рамках програми.

Збільшення бюджету медичної сфери – це складний процес заявив екскерівник Національної служби здоров'я України Олег Петренко в інтерв'ю ZN.UA. За його словами, в медичну галузь в Україні не будуть вкладати багато грошей, бо їх звикли заливати в інші сфери, наприклад будівництво доріг.

«З одного боку, ЦОВВ, яким є НСЗУ, повинен працювати на основі принципу нейтральності бюджету. Ми не можемо брати на себе зобов’язання, які перевищують фактичний обсяг виділених асигнувань. Ми би дуже хотіли, аби частка видатків держбюджету, яка спрямовується на ПМГ, зростала випереджаючими темпами. На мій погляд, оборона, ПМГ і освіта повинні бути основними елементами прикладення потенційного економічного зростання, і мали б більшою мірою вигравати від нього, якщо воно буде», – зазначив Петренко.

Однак, за його словами, фіскальний простір в Україні найближчим часом не дає приводів для оптимізму. Петренко звернув увагу на те, що в Україні медичну галузь не заллють грішми. Адже є інші місця, в які звикли вкладати гроші — дороги та інфраструктурні проєкти. 

«Нинішня економічна частинка правлячої команди вважає, що це вигідніше. На мій погляд, вигода є, але в основному вона пов'язана з формуванням вищих рейтингів того, хто повісив плакат. З реальним економічним зростанням в перспективі це не має нічого спільного, тому що нарощує боргові зобов’язання, на обслуговування яких, як ви знаєте, зараз іде велика частка держбюджету. Пікові виплати за борги, що накопичуються, якраз припадають на 2022-2023 роки», – зазначив ексочільник НСЗУ. 

Петренко додав, що коли немає сподівання на збільшення грошей в межах програми, то не залишається нічого іншого, як пріоритизація і дотримання вихідних правил змін, які декларувало НСЗУ. Недотримання одного з цих правил — так звані пакети вирівнювання – призвело до великих проблем. 

«Ми казали про те, що одним із елементів зміни системи фінансування є оптимізація мережі закладів. Тобто реально вигравати повинні заклади, де створені умови для належного виконання договору, і які обирають пацієнти. Ті ж, хто вимог не виконує, з часом мають відходити в небуття або змінюватись до такої міри, щоб відповідати тим чи іншим вимогам інших пакетів. Або взагалі перетворюватися з так званих лікарень в інші форми медичних закладів, що можуть надавати інші послуги. Цього правила не було дотримано. Ми “врятували” всіх. І це суперечить принципу стратегічних закупівель, одним з елементів якого є селекція провайдерів. Це — перше», – заявив Петренко.

А другий момент, за його словами, полягає у тому, що зміни системи фінансування направлені на створення передумов для економічної ефективності закладів. Їхня автономність дозволяє їм господарювати по-іншому. Тому, як зазначив Петренко, всі розмови про те, що тариф НСЗУ (нинішній або потенційний) не покриває собівартості послуг – не дуже чесна історія.

«Зараз собівартість однієї й тієї ж процедури коливається в рази в різних лікарнях залежно від витрат, які вони несуть. Тариф, який встановлює НСЗУ, і буде тим, що покриває собівартість. Хотілося б, щоб тарифи зростали; щоб була оптимізація мережі закладів; щоб кожен заклад, який має автономний статус, почав господарювати більш ефективно. Але іншого способу нема. Тільки пріоритети; автономізація закладів і більш ефективне господарювання і розпорядження коштами, які є; оптимізація приміщень, обладнання, лікарів і т.д. Якщо хтось казатиме, що існує якась чарівна паличка, яка без виконання цих завдань може змінити рівень тарифів, і вони нібито задовольнятимуть більшість, це буде неправдою», – зазначив колишній голова НСЗУ.

Читайте також: Ексочільник НСЗУ назвав суму тіньового обороту коштів у сфері медицини

З ексочільником Нацслужби здоров’я України Олегом Петренком поспілкувалася редакторка відділу соціум ZN.UA Алла Котляр.