UA / RU
Підтримати ZN.ua

Близькі до влади власники АЗС менше відчувають падіння продажів бензину

Не всі оператори ринку нафтопродуктів втратили продажі. Легше переносять кризу ті, хто має доступ до державних ресурсів або просто "бодяжить".

Абсолютна більшість мереж АЗС підраховує мінуси від падіння продажів бензину. Але є і виключення з правил, наприклад, - мережа БРСМ і "приватівські" заправки. Про це у своїй статті для ZN.UA пише директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн.

Якщо говорити про першій десятці роздрібних мереж, то лідером падіння стала компанія Shell, недосчитавшаяся у січні-липні третини продажів порівняно з минулим роком (в останні чотири місяці падіння становить близько 40%).

На відміну від міжнародного бренду, зрозумілі причини втрат донецької "Паралелі" (30%), у якій з 117 станцій 54 АЗС не працюють - там війна.

Російські бренди ТНК і "Лукойл", всупереч закликам бойкотувати їх станції, поки тримаються в тренді ринку, втративши за сім місяців близько 25% готівкових продажів. Якщо ж вірити президента "Лукойлу" Вагіта Алекперову, то за півріччя 2014-го зниження продажів склало 38% (в даному випадку мова може йти і про оптові поставки).

Є підстави припускати, що результати громадського протесту будуть проявлятися все яскравіше. Зокрема, і по відношенню до "Лукойлу", автозаправні станції якого вже зазнали поки лише набігам особливо радикальних активістів. Але вже в липні 2014 р. падіння продажів на АЗС "Лукойлу" склало 40% порівняно з 2013-м У цьому ж місяці компанія заявила про продаж паливного бізнесу в Україні.

Приблизно з однаковим результатом фінішували найбільші українські мережі WOG і ОККО, втративши 10-13% готівкової реалізації.

"Характерно, що непоганий, як на нинішні часи, результат був досягнутий мережами, презентують себе в максимальному ціновому сегменті. Схоже, споживач починає усвідомлювати, що скупий платить двічі", - зазначає експерт.

Абсолютний рекордсмен по зростанню продажів - мережа БРСМ, яку пов'язують з екс-міністром енергетики Едуардом Ставицьким. Продажі в цій мережі зросли порівняно з минулим роком на 60%, що стало результатом інтенсивного "брунькування" АЗС в період політичного розквіту нинішнього громадянина Ізраїлю Едуарда Ставицького.

При цьому незрозуміло, яким чином мережу АЗС, яка не має власної переробки, утримує мінімальний рівень цін на нафтопродукти? "Відповідь, очевидно, криється в тому, що на нафтобази БРСМ десятками тисяч тонн прибувають стабільний бензин, газоконденсат та октанопідвищуючих присадки до бензинів", - зазначає Куюн.

Все зрозуміло і з іншим виключенням з правил - найбільшою мережею станцій країни, яка об'єднувалася дніпропетровською групою "Приват". В цьому році вона змогла переламати тенденцію останніх років і вперше наростити готівку продажу - на 12,5%. Низька ціна на бензин і ДТ як заставу такого результату стала можлива завдяки 15%-відсоткового дисконту, з яким група "Приват" набуває на аукціонах всю нафту наполовину державної компанії "Укрнафта".

Правда, в цьому році "Приват" трохи не розрахував, і в мережі стали траплятися перебої з паливом. А 23 липня близько 1000 АЗС групи "Приват" були зупинені на "інвентаризацію", яка збіглася (?!) з періодом обговорення урядових ініціатив щодо збільшення ренти на видобуток нафти.

Яку роль зіграла ця зупинка, вже не важливо, але ренту у результаті законодавці підвищили до 70%, як спочатку припускали. Правда, не так радикально, як пропонував Кабмін при другій спробі (з 39 до 50% від ринкової вартості), а всього до 42%.

"Якщо в цьому була задумка, то Ігор Коломойський дорого заплатив за цей фокус, втративши в липні близько 10% готівкових продажів, або 12 тис. т порівняно з липнем 2013 р. Оціночно це $ 1-1,5 млн прибутку, але підвищення ренти до спочатку запропонованих урядом значень загрожувало переміщенням з контрольованою "Укрнафти" в державну кишеню майже мільярда гривень", - пише Куюн.

Більше читайте в статті Сергія Куюна "Глуши мотор" в свіжому номері "Дзеркала тижня. Україна". !zn