Абсолютна більшість мереж АЗС підраховує мінуси від падіння продажів бензину. Але є і виключення з правил, наприклад, - мережа БРСМ і "приватівські" заправки. Про це у своїй статті для ZN.UA пише директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн.
Якщо говорити про першій десятці роздрібних мереж, то лідером падіння стала компанія Shell, недосчитавшаяся у січні-липні третини продажів порівняно з минулим роком (в останні чотири місяці падіння становить близько 40%).
На відміну від міжнародного бренду, зрозумілі причини втрат донецької "Паралелі" (30%), у якій з 117 станцій 54 АЗС не працюють - там війна.
Російські бренди ТНК і "Лукойл", всупереч закликам бойкотувати їх станції, поки тримаються в тренді ринку, втративши за сім місяців близько 25% готівкових продажів. Якщо ж вірити президента "Лукойлу" Вагіта Алекперову, то за півріччя 2014-го зниження продажів склало 38% (в даному випадку мова може йти і про оптові поставки).
Є підстави припускати, що результати громадського протесту будуть проявлятися все яскравіше. Зокрема, і по відношенню до "Лукойлу", автозаправні станції якого вже зазнали поки лише набігам особливо радикальних активістів. Але вже в липні 2014 р. падіння продажів на АЗС "Лукойлу" склало 40% порівняно з 2013-м У цьому ж місяці компанія заявила про продаж паливного бізнесу в Україні.
Приблизно з однаковим результатом фінішували найбільші українські мережі WOG і ОККО, втративши 10-13% готівкової реалізації.
"Характерно, що непоганий, як на нинішні часи, результат був досягнутий мережами, презентують себе в максимальному ціновому сегменті. Схоже, споживач починає усвідомлювати, що скупий платить двічі", - зазначає експерт.
Абсолютний рекордсмен по зростанню продажів - мережа БРСМ, яку пов'язують з екс-міністром енергетики Едуардом Ставицьким. Продажі в цій мережі зросли порівняно з минулим роком на 60%, що стало результатом інтенсивного "брунькування" АЗС в період політичного розквіту нинішнього громадянина Ізраїлю Едуарда Ставицького.
При цьому незрозуміло, яким чином мережу АЗС, яка не має власної переробки, утримує мінімальний рівень цін на нафтопродукти? "Відповідь, очевидно, криється в тому, що на нафтобази БРСМ десятками тисяч тонн прибувають стабільний бензин, газоконденсат та октанопідвищуючих присадки до бензинів", - зазначає Куюн.
Все зрозуміло і з іншим виключенням з правил - найбільшою мережею станцій країни, яка об'єднувалася дніпропетровською групою "Приват". В цьому році вона змогла переламати тенденцію останніх років і вперше наростити готівку продажу - на 12,5%. Низька ціна на бензин і ДТ як заставу такого результату стала можлива завдяки 15%-відсоткового дисконту, з яким група "Приват" набуває на аукціонах всю нафту наполовину державної компанії "Укрнафта".
Правда, в цьому році "Приват" трохи не розрахував, і в мережі стали траплятися перебої з паливом. А 23 липня близько 1000 АЗС групи "Приват" були зупинені на "інвентаризацію", яка збіглася (?!) з періодом обговорення урядових ініціатив щодо збільшення ренти на видобуток нафти.
Яку роль зіграла ця зупинка, вже не важливо, але ренту у результаті законодавці підвищили до 70%, як спочатку припускали. Правда, не так радикально, як пропонував Кабмін при другій спробі (з 39 до 50% від ринкової вартості), а всього до 42%.
"Якщо в цьому була задумка, то Ігор Коломойський дорого заплатив за цей фокус, втративши в липні близько 10% готівкових продажів, або 12 тис. т порівняно з липнем 2013 р. Оціночно це $ 1-1,5 млн прибутку, але підвищення ренти до спочатку запропонованих урядом значень загрожувало переміщенням з контрольованою "Укрнафти" в державну кишеню майже мільярда гривень", - пише Куюн.
Більше читайте в статті Сергія Куюна "Глуши мотор" в свіжому номері "Дзеркала тижня. Україна". !zn