Підприємці ювелірної галузі та їхні працівники просять владу країни підтримати прийняття положень законопроекту №9661-д про ювелірний ринок в редакції, прийнятій у першому читанні, без урахування ініціатив Державної податкової служби України. Це не допустить економічної стагнації галузі і залишить можливість підприємцям, які займаються роздрібною реалізацією ювелірних виробів, працювати на спрощеній системі оподаткування.
На сьогоднішній день в ювелірній галузі працюють близько 150 тис. осіб. Сегмент роздрібної торгівлі ювелірними виробами на 95% складається з фізичних осіб-підприємців, що працюють на спрощеній системі оподаткування. Загальна кількість учасників ювелірного ринку на кінець 2011 року становила 7,5 - 8 тис. суб'єктів господарювання.
З 01.01.2012 року після введення у Податковий кодекс України розділу про спрощену систему оподаткування підприємницька діяльність у сфері торгівлі ювелірними виробами, що здійснюється на спрощеній системі оподаткування, незаконно обмежується органами податкової служби внаслідок неоднозначного (множинного) тлумачення окремих норм щодо визначення таких видів господарської діяльності, як виробництво та реалізація дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння.
Неправомірність прийнятих податківцями рішень про неможливість застосовувати спрощену систему оподаткування в ювелірній галузі підтверджується судами всіх регіонів України.
Правоту позиції щодо можливості використовувати спрощену систему оподаткування підтримують і Міністерство фінансів України та Комітет Верховної Ради України з питань фінансів, банківської діяльності, податкової та митної політики.
Ситуацію може виправити прийнятий Верховною Радою України в першому читанні законопроект №9661-д, який серед іншого усуває таке неоднозначне тлумачення шляхом уточнення редакції підпункту 291.5 статті 291 Податкового кодексу.
Розгляд зазначеного законопроекту Верховною Радою України у другому читанні заплановано на четвер, 26 квітня 2012 року.
Однак, з ініціативи представників Державної податкової служби України, до зазначеного законопроекту пропонуються поправки, які дозволяють використовувати ювелірам-підприємцям спрощену систему оподаткування лише у 3-й групі.
Аналіз норм Податкового кодексу приводить до висновку, що застосування таких обмежень проводиться виключно у високоприбуткових галузях послуг (посередництво у купівлі, продажу, оренди та оцінювання нерухомого майна), витрати на надання яких майже відсутні.
Однак прибутковість роздрібної реалізації ювелірних виробів на сьогодні в середньому складає лише 15-20%. Середня вага вироби із золота - 2 грами. Вартість роздрібної реалізації - 450-500 грн за грам ювелірного виробу із золота. Вартість закупівлі - 350-400 грн за грам ювелірного виробу. Середній термін реалізації 1 вироби із золота - 8-10 календарних місяців.
Обсяги реалізації скоротилися більш ніж у 2 рази у порівнянні з минулим роком і більш ніж в 4 рази порівняно з 2008 роком.
Запропоноване податкове навантаження (5% з доходу) разом зі збором на обов'язкове пенсійне страхування (5% від вартості продажу) ставлять для торговців ювелірними виробами обов'язок сплатити до бюджетів та фондів більше 50% свого валового доходу (Вартість продажу виробу - 1000 грн. Валовий дохід з продажів - 200 грн. Податки 5%+5% від вартості продажу - 100 грн. Залишок доходу у підприємця - 100 грн). Із залишку зазначені суб'єкти господарювання ще повинні виплатити заробітну плату найманим працівникам, оплатити рахунки за комунальні послуги, охорону та оренду приміщень.
Аналогічна ситуація існує і в роздрібній торгівлі срібними виробами, де маржа між купівлею та роздрібним продажем ювелірного виробу становить всього 60-80 грн.
Альтернативним варіантом для підприємців є включення додаткових витрат в ціну реалізації. Але в ювелірній галузі еластичність пропозиції залишається дуже низькою і додаткове податкове навантаження будуть нести саме продавці виробів, а не споживачі. Як наслідок - збільшення залишків товару, зупинки продажів, суттєве зменшення доходів і закриття торгових точок. Зазначені висновки саме про ринок виробів з дорогоцінних металів підтверджуються видатними світовими економістами і зазначені у більшості посібників з макроекономіки.
Очевидний факт неможливості здійснення прибуткової діяльності з роздрібної реалізації ювелірних виробів при такому навантаженні на бізнес податками і зборами. Прийняття норм щодо такого рівня оподаткування призведе до звільнення роздрібними торговцями найманих працівників і закриття ними власної справи. Підприємці та їхні працівники є основними годувальниками своїх сімей, які залишаться без джерела існування.
Як наслідок, відбудеться пропорційне зниження і вітчизняного виробництва ювелірних виробів, звільнення працівників цих підприємств, падіння рівня надходжень від податків і зборів (єдиний соціальний, пенсійний, пробірний) від зазначеного сегмента суб'єктів, розвиток тіньового сектору.
За даними першого кварталу 2012 року падіння рівня таврування державним пробірним клеймом виробленої ювелірної продукції щодо аналогічного періоду 2011 року вже склало 50%. Оптимістичний прогноз більшості вітчизняних виробників, експертів передбачає зниження рівня виробництва у 2012 році на 30-50%. Головні фактори - продовження лінії тренда зростання вартості сировини, зростання роздрібної ціни в результаті включення в неї збільшеного податкового навантаження, зупинка продажів і збільшення залишків на складах.
Таким чином, у результаті реалізації економічно необгрунтованого бажання представників окремого органу державної влади та їхнього виключно фіскального підходу до будь-якого питання економіки України, прогнозоване скорочення робочих місць в галузі в цілому вже на першому етапі впровадження цих норм оподаткування очікується на рівні 75 тис. осіб, а рівень надходження податків і зборів від суб'єктів господарювання в ювелірній галузі буде тільки зменшуватися.
Зараз представники ювелірної галузі масово звернулися до прем'єр-міністра України Азарова М.Я., міністра фінансів України Колобова Ю.В., голови Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, банківської діяльності, податкової та митної політики Хомутинника В.Ю. з проханням не допустити економічної стагнації і соціального вибуху в області. Підприємці та їхні працівники просять підтримати прийняття положень законопроекту №9661-д про ювелірний ринок у редакції, прийнятій у першому читанні, без урахування пропозиції до тексту вказаного законопроекту про встановлення обмежень на застосування спрощеної системи оподаткування у сфері роздрібної торгівлі ювелірними виробами, ініційованої Державною податковою службою України. !zn