UA / RU
Підтримати ZN.ua

Асоціація ріелторів розповіла, чому в Україні таке дороге житло, та як викорінити проблеми

Аналогічні дискусії з обіцянкам знизити ціни вже відбувалися кілька років тому. У результаті вартість житла зросла до 92 відсотків.

Непрозорість та злочинні схеми у сфері містобудування в Україні призводять до завищених цін на житло в країні. Це випливає із роз'яснення  Асоціації фахівців з нерухомості (рієлторів) України, в якому пояснюється, чому широко розкритикований законопроєкт №5655, яким реалізовано реформу містобудування, начебто дозволить знизити ціни на житло в Україні.

Читайте також: Маніпуляції законопроєкта 5655: ДІАМ вже зараз має всі повноваження знищити будівельну корупцію на місцевому рівні

"По інформації від забудовників і девелоперів, нині на українському будівельному ринку існує багато корупційних схем, які напряму впливають на ціну квадратних метрів. Так наприклад одна з них - створена ще за часів Віктора Януковича під назвою "5 доларів вхід, 5 доларів вихід". Представники будівельної галузі говорять, що частка витрат на хабарі складає від 10 до 20% кошторисної вартості проекту будівництва, а це чималі гроші. Отже ця та інші корупційні схеми змушували забудовників частково закладати в ціну житла витрати на побори", — стверджують в асоціації.

Читайте також: Маніпуляції закону №5655: Експерт пояснив, як і чому працює будівельна корупція на місцевому рівні

Рієлтори заявляють, що можливість отримувати необхідні документи за допомогою автоматичної системи, яка усуває людський фактор та діє лише в рамках закону, відкриває для будівельного ринку можливість не витрачати кошти на хабарі та знизити ціни на нерухомість.

"Реформа містобудування відкриє можливості для чесного ринку та створить більш сприятливі умови для покупців новобудов. Можливість працювати прозоро також сприятиме швидшій та більш якісній післявоєнній відбудові України", — резюмують фахівці.

Нагадаємо, eже понад місяць не вщухають пристрасті навколо законопроєкту №5655. Автори документа декларують дерегуляцію, діджиталізацію, прозорість і здешевлення будівництва. Противники проголосованої редакції звертають увагу на знищення контролю за забудовниками та повернення до централізації галузі. 

Аналогічні дискусії практично в тому ж складі з кожної із сторін, з тим же ж головним автором ідеї та проєкту вже відбувалися кілька років тому, коли скасували сплату на користь громад пайової участі забудовниками.Тоді суспільство запевнили, що скасування пайової участі призведе до зменшення вартості будівництва і, відповідно, житла.

Усупереч світовому досвіду та позиції експертного середовища, 20 вересня 2019 року Верховна Рада ухвалила Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні», автором якого є Олена Шуляк, і скасувала обов’язок забудовників сплачувати до бюджетів територіальних громад кошти пайової участі.

У пояснювальній записці авторка закону зазначала, що сплата забудовниками пайової участі збільшує витрати на адміністративні процедури, пов'язані з будівництвом, у середньому до 15,2%. Понад те, в документі стверджувалося: «Внаслідок прийняття проєкту закону буде досягнуто низки важливих цілей: …зменшення витрат, пов'язаних з будівництвом житлових та нежитлових об'єктів». Отже, після скасування пайового внеску забудовники мали би знизити ціни на новозбудоване житло, адже їхні витрати зменшилися.

Однак статистика та, що головне, практика споживачів на ринку свідчать про протилежну тенденцію — індекс цін на первинному ринку житла в Україні з грудня 2020 року по грудень 2021-го виріс на 21,5%. Тобто після скасування пайового внеску вартість житла в наведених для прикладу областях зросла на 92,4 і 72,8% відповідно.

Не відбулося також покращень і в рейтингу Doing Business, як обіцяла авторка закону.

До речі, експерти про це попереджали ще під час розгляду вже згадуваного законопроєкту. Прикро, що їх тоді не почули.

Сьогодні ж на порядку денному наступна ініціатива народного депутата Олени Шуляк — «реформа» містобудування. Експертне середовище, муніципальні фахівці знову надають перелік застережень і виступають проти проголосованої редакції.

Українське суспільство також не хоче наступати на граблі — буквально за лічені години необхідну кількість голосів набрала петиція до президента України про накладання вето на законопроєкт №5655.

"Що потрібно знати президентові, перш ніж підписувати законопроєкт №5655", - читайте про це в матеріалі Георгія Могильного на ZN.UA.