UA / RU
Підтримати ZN.ua

Туреччина допомагає РФ постачати нафту до ЄС

Майже 80% імпортованого ДП в Туреччину походить з Росії.

Після заборони постачання російської нафти до ЄС 5 лютого 2023 року Туреччина стала основним каналом постачання палива з РФ до країн ЄС та України. Про це для ZN.UA пише Сергій Куюн, директор ВАТ «Консалтингова група А-95», у матеріалі «Кто помогает России обходить нефтяные санкции, в том числе и за счет Украины?».

Завдяки своєму географічному положенню, наявності розвиненої портової інфраструктури та величезному річному споживанню у 22–24 млн тонн, країна набула статусу ключового покупця «кривавого» дизпалива.

За даними сервісів відстеження суден, у першому кварталі приблизно чверть всього морського експорту дизпалива з РФ припадало на Туреччину. Паралельно постачання з інших країн значно зменшилися або взагалі припинилися. За даними турецького Інституту статистики, у першому кварталі 2023 року обсяги ввозу російського дизельного палива в Туреччину становили 2 млн тонн, або 77% від загального імпорту. За аналогічний період 2022-го ця частка була тільки 43%, у першому півріччі — лише близько третини.

Акумулюючи величезні обсяги ДП з Росії та Індії, що практично повністю перейшла на російську нафту, Туреччина стала найбільшим хабом у Чорноморському та Середземноморському регіонах. Причому турецькі порти також здатні приймати величезні 100-тисячні танкери з Індії, чого не можуть робити румунські чи болгарські термінали. Згідно з даними Інституту статистики, за перший квартал 2023 року через турецькі термінали транзитом пройшло близько 550 тис. тонн дизпалива, більша частина якого — в Україну та Румунію, звідки, знову-таки, левова частка пішла в Україну.

Звичайно, за документами, турецькі перевалки відправляють в Україну та країни ЄС що завгодно, але не російський ресурс: Індія, Єгипет, Албанія, ОАЕ, Саудівська Аравія… Але, згідно зі статистикою, у січні—квітні 2023 року походження левової частки імпорту дизпалива підтверджувалося суто декларативно, на основі торговельних і логістичних документів. Наприклад, у березні лише 10% морських партій мали підтверджене походження.

Читайте також: Повністю прибрати російське паливо з ЄС та України не вдалося

З іншими матеріалами автора можна ознайомитися за посиланням.