Південнокорейський серіал «Гра в кальмара» вийшов на Netflix трохи більше місяця тому - 17 вересня. За такий, здавалося б, невеликий термін про нього дізналися, здається, вже всі, адже про «Гру в кальмара» можна було почути фактично з кожної праски. Що ж стоїть за популярністю серіалу, який не тільки зміг посісти перше місце в Netflix, але й увійти в риторику політиків і навіть зайняти своє місце в міжнародних відносинах?
«Гра в кальмара» в цифрах
Для початку трохи статистики. За перші 23 дні, що минули з моменту виходу серіалу, його подивилися 111 мільйонів користувачів Netflix. Пізніше в стрімінговому сервісі заявили, що ця кількість навіть більша, «запаморочливі» 142 мільйони. Якщо врахувати, що не всі дивляться серіал за передплатою (ми не вітаємо інтернет-піратство, але констатуємо факт), то ці цифри будуть ще вищими.
Для Netflix такий успіх, зрозуміло, має свої плоди. Так, в третьому кварталі число його передплатників збільшилася до 214 мільйонів, на стрімінг підписалося більше користувачів, ніж там очікували.
Але є і більш вражаючі цифри: очікується, що прибуток сервісу від серіалу складе близько 900 мільйонів доларів, при витратах на його виробництво в 21,4 мільйона. Тобто, Netflix заробить в 40 разів більше, ніж було витрачено.
Про що серіал
Якщо коротко і без спойлерів, то серіал розповідає про групу людей, які знаходяться в скруті: у них є борги, за ними полюють колектори, їхні рідні знаходяться в лікарні або дитячому будинку. У будь-якому випадку, їм потрібні гроші. І в один прекрасний (або не дуже) день з'являється незнайомець, який пропонує їм зіграти в гру і отримати гроші, багато грошей. Звичайно ж, вони погоджуються.
Якщо трошки спойлерити (якщо ви боїтеся спойлерів, пропустіть наступні два абзаци), то виявляється, що гра не так вже проста. Всього гравців 456, їм пропонують грати в дитячі ігри. Але серіал показує нам, на що може перетворитися дитяча забава, якщо за неї візьмуться доведені до відчаю або просто дуже погані дорослі. Після кожного раунду гри хтось помирає, після першого раунду в живих залишається тільки половина гравців. Але і виграш збільшується на дуже велику суму.
В кінцевому підсумку виявляється, що сума виграшу - 45,6 мільярда вон (майже 40 мільйонів доларів). Про те, що гроші отримає тільки один, а всі інші, навіть ті, з ким у героїв зав'язуються особисті стосунки, загинуть, учасники намагаються не думати.
Історія створення «Гри в кальмара»
Цікаво, що сценарій серіалу Хван Дон Сек написав ще в 2009 році. Але протягом 10 років студії відмовлялися працювати по ньому. У якийсь момент у нього закінчилися гроші і він був змушений продати свій ноутбук за 675 доларів.
В інтерв'ю Variety він зізнався, що писати сценарій було важко, оскільки він працював над серіалом, а не над фільмом. На написання перших двох епізодів у нього пішло шість місяців.
«Я хотів написати історію, яка була б алегорією або байкою про сучасне капіталістичне суспільство, щось, що зображувало б крайнє змагання, щось на зразок крайнього змагання життя. Але я хотів, щоб в ньому використовувалися персонажі, яких ми всі зустрічаємо в реальному житті. Як гра на виживання, це розвага і людська драма. Зображені ігри гранично прості і зрозумілі. Це дозволяє глядачам зосередитися на персонажах, а не відволікатися на спроби інтерпретувати правила», - розповів Хван.
Цікаві факти про серіал
Економічна нестабільність в Південній Кореї
Незважаючи на те, що «Гра в кальмара» здається повністю вигаданою, за історією її створення криються справжні проблеми, які переживає країна. В даний час вона займає 11-е місце за коефіцієнтом Джині, одному з показників нерівності доходів, серед членів Організації економічного співробітництва і розвитку, дослідницької групи найбагатших країн світу (США - №6).
Борги південнокорейських сімей в останні роки збільшувалися, що спонукало деяких економістів прогнозувати, що борг може стримувати економіку. Ціни на житло виросли до такої міри, що доступність житла стала гарячою політичною темою. Ціни в Сеулі злетіли більш ніж на 50% за час перебування при владі президента країни Мун Чже Іна, що призвело до політичного скандалу.
Insider розповідає історію Кім Кеунха, який переїхав в Сеул вісім років тому зі свого рідного містечка. Тоді його улюбленим місцем в місті був Міст Мапо. Але за роки проживання в місті воно набуло для Кеунха інше значення - міст став місцем численних самогубств. Люди кінчають з життям через жахливі борги, які не можуть виплатити.
У самого Кіма боргів накопичилося на 40 тисяч доларів. Він зізнається, що вважає удачею, що ця сума менша за 50 тисяч, але він не може зробити нічого, щоб виправити становище.
У 2021 році сума боргів жителів Південної Кореї сягає близько 1,5 трильйонів доларів - це лише трохи менше, ніж ВВП країни (1,63 трильйона). Тому немає нічого дивного в тому, що мілленіали Південної Кореї вважають «Гру в кальмара» відображенням їхньої реальності.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал з новинами технологій і культури.
Тренд на південнокорейський контент в світі
Серіал вийшов дуже вчасно, адже в усьому світі зростає захоплення південнокорейською культурою. Одним з найбільш наочних показників цього є успіх групи BTS. Нещодавно вони виступили в штаб-квартирі ООН і зняли там кліп, який зібрав рекордну кількість переглядів сторінок для YouTube-каналу ООН.
Але вплив Південної Кореї на світ набагато глибший. Так, 26 південнокорейських слів включили в Оксфордський словник англійської мови. Одне з них - «халлю» ( «корейська хвиля»), яке описує успіх корейської культури.
Зробив ставку на цей тренд і Netflix, який з 2015 року інвестує в створення контенту різними мовами. За останні два роки популярність серіалів корейською мовою в США зросла вдвічі.
Цікаво, що стрімінг не вкладав в рекламу «Гри в кальмара» на американському або інших ринках. Багато в чому вона стала популярною завдяки «сарафанному радіо», коли ті, хто вже подивився серіал, радили його іншим.
Відображення в культурі і на ринку
Популярність серіалу не пройшла повз великі компанії, які намагаються бути в тренді і просувати свої продукти за допомогою відомих символів. Наприклад, відома Domino's піца використовувала візитку з серіалу для запрошення замовити піцу.
Pepsi вписала свій логотип в печиво далгона. Не відстала і «Укрпошта».
Символ «Гри в кальмара» дійшов навіть до відносин України і Росії.
Продажі білих сліпонів Vans, які носять герої серіалу, за два тижні злетіли на 7800%. А Louis Vuitton уклав контракт з актрисою Хо Ен Чон, однією із зірок «Гри в кальмара».
Тренд на серіал зберігається досі, але наскільки тривалим він буде, сказати важко. У США «Гру в кальмара» з першого місця в рейтингу Netflix вже змістив третій сезон трилера «Ти». Свого часу і «Гра в кальмара» замінила в топі «Бріджертонів». Яким буде наступник серіалу, покаже час.
Про причини, популярності "Гри в кальмара" у аудиторії, а також про те, чому вона стала мемотворчbv явищем, читайте в статті Олега Покальчука "Борщ з кальмара" на ZN.UA.