UA / RU
Підтримати ZN.ua

«Соціальна дилема»: переосмислення значення соцмереж або маніпуляція глядачами

Фільм змусив деяких користувачів відмовитися від соціальних мереж, а Facebook вже розкритикував його.

У вересні на Netflix вийшов фільм «Соціальна дилема», в якому колишні співробітники найбільших технологічних компаній розповідали про механізми і алгоритми, які лежать в основі діяльності соцмереж. Після виходу фільму багато користувачів соцмереж вирішили відмовитися від їхнього використання. У ЗМІ «Соціальну дилему» назвали «найважливішим документальним фільмом останніх років», але деякі експерти виступали і з критикою картини, стверджуючи, що вона піднімає питання маніпуляції, але сама маніпулює глядачами.

Про що фільм

«Соціальна дилема» - це 90-хвилинна документальна стрічка Netflix. У ній колишні співробітники Google, Facebook, Instagram розповідають про те, яким чином соціальні мережі маніпулюють людьми. Алгоритми, які лежать в основі їхньої дії, допомагають відслідковувати і передбачати дії користувачів і більш ефективно взаємодіяти з ними, завдяки чому соцмережі просувають рекламу. Але дія цих алгоритмів може привести до появи залежності у користувачів.

Розробники також розповідають про те, що алгоритми, які лежать в основі дії соцмереж, можуть бути використані для дестабілізації ситуації в суспільстві, впливу на результати виборів і поширення фейковий новин і неправдивої інформації.

Як пише CNBC, здебільшого, розробники б'ють на сполох з приводу дії своїх же створінь. Один з колишніх керівників Facebook Тім Кендалл, відповідаючи на питання про те, чого він боїться найбільше, заявив: «в короткостроковій перспективі я найбільше боюся громадянської війни».

«Соціальні мережі все більше занурюються в стовбур мозку і заволодівають дитячим почуттям власної гідності та ідентичності», - каже колишній співробітник Google Трістан Харріс.

Колишні співробітники корпорацій закликають до розробки законів, які захищають користувачів, і до того, щоб користувачі більш усвідомлено підходили до часу, який вони проводять в соцмережах, переглядаючи тільки те, що їх цікавить, а не те, що їм пропонує алгоритм.

Реакція в суспільстві

Після перегляду «Соціальної дилеми» багато користувачів заявили про те, що вони вирішили відмовитися від використання соціальних мереж. Іронічно, що повідомлення про це з'явилися в соціальних мережах. Відмовляючись від Facebook і Instagram, які у фільмі згадувалися найчастіше, користувачі писали про це в Twitter.

«Кожен повинен подивитися «Соціальну дилему» на Netflix і внести необхідні зміни. Сьогодні я видалив Facebook і відключив оповіщення з Twitter, Instagram і LinkedIn. Час повернути нам контроль над нашим розумом», - написав один з користувачів Twitter.

«Щойно подивився «Соціальну дилему» і видалив Facebook і Instagram. Обов'язковий до перегляду для розуміння маніпуляцій», - написав інший користувач.

Видання The Independent назвало картину «найважливішим документальним фільмом в нашому житті». «Що робить цей фільм настільки важливим, це те, що він пропонує унікальний на сьогоднішній день товар: надію...«Ми можемо вимагати того, щоб ці продукти розроблялися гуманно. Ми створили ці речі і ми зобов'язані їх змінити», - говорить Харріс. І це дійсно так. Перший крок - це подивитися цей феноменальний документальний фільм - і спонукати інших зробити це», - йдеться в статті, опублікованій у виданні.

Відповідь Facebook

У соціальній мережі чекали досить довго, але все ж випустили офіційну відповідь на фільм. І, що не дивно, виступили з його критикою.

«Ми повинні обговорювати вплив соціальних медіа на наші життя. Але «Соціальна дилема» приховує суть за сенсаційністю. Замість того, щоб запропонувати детальний погляд на технології, він дає спотворене уявлення про те, як працюють соціальні мережі, щоб створити зручного цапа-відбувайла в складних соціальних проблемах. Фільм не враховує думки співробітників, які працюють в компанії на даний момент, або будь-яких експертів, думку яких розходиться з тим, що представлено в картині. Фільм також не розкриває - критично або якимось іншим чином - зусилля, які вже були зроблені для вирішення цих проблем. Замість цього він спирається на коментарі тих, хто не працює всередині вже багато років. Ось ключові моменти, в яких фільм помиляється », - йдеться в листі Facebook.

Потім представники соцмережі вказують на основні п'ять помилок, які були допущені в «Соціальній дилемі», і розповідають, чому, насправді, все не так. Наприклад, один з пунктів називається «Ви не продукт». У ньому Facebook пояснює, що «живе» за рахунок реклами та її розміщення дозволяє соцмережі залишатися безкоштовною для користувачів. Розробники стверджують, що не продають дані користувачів і відзначають, що користувач завжди зможе подивитися «інтереси», прив'язані до його профілем, і змінити їх.

Звернули увагу в Facebook і на дію алгоритмів, зазначивши, що і сам Netflix, який випустив документальний фільм, працює з ними. «Facebook використовує алгоритми, щоб поліпшити взаємодію з тими, хто користується нашими додатками, як і Amazon, Uber та інші орієнтовані на споживача додатки, з якими користувачі взаємодіють кожен день. Це стосується і Netflix, який використовує алгоритм, щоб визначити, хто захоче подивитися «Соціальну дилему», і порекомендувати їм це зробити. Це відбувається з кожним елементом контенту, який з'являється на сервісі», - відзначили в Facebok.

Критика «Соціальної дилеми»

Незважаючи на те, що в мережі з'явилося безліч захоплених відгуків про фільм, зустрічаються і критичні зауваження про його зміст або стиль подачі.

Так, психолог Памела Ратледж в статті для Psychology today написала про те, що фільм використовує безліч інструментів маніпуляції в спробі донести свою точку зору. Вона стверджує, що фільм піднімає важливі питання, але вони не нові, зміст картини лякаючий, але однобокий. «Заклик до дії - негайно покласти смартфон і відійти на крок назад не просто поспішно, але негайно. Це не тільки нереально, але робить людей більш наляканими і непідготовленими, особливо за часів пандемії, коли соціальні мережі можуть бути порятунком», - пише Ратледж.

Вона також зазначає, що чимало аргументів експертів, опитаних у фільмі, тверді, але неповні, а слово «залежність» використовується без діагностичного критерію. «Іронічно, коли тобою психологічно маніпулює продукт, який попереджає тебе про психологічну маніпуляцію», - пише психолог.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал з новинами технологій і культури.

«Я знаходжу кумедним те, наскільки маніпулятивним і таким, що вводить в оману є фільм», - заявив в коментарі CNBC Техексперт Андріссен Горовіц. Він також додав, що вважає, що картина матиме «нульовий ефект» на Facebook і Instagram.

За словами Тімоті Арму, виконавчого директора компанії Fanbytes, яка допомагає просувати компанії за допомогою відео в соціальних мережах, більшість людей і так знали про факти, які показали в фільмі. «Може люди старшого віку подивляться його і подумають двічі, особливо батьки. Але покоління Z і мілленіали, я не думаю, що вони звернуть увагу », - заявив він.

Читайте також: Чому Facebook став «небезпечним для світу» — NYT