У «старорежимний» час, коли телевізор не мав такої масштабної влади над соціумом, театральний режисер Олексій Дикий частенько допитував своїх підопічних на репетиціях: «То чим дивуватимемо?..»
Тепер, коли «ящик» має необмежений вплив на ліниві звивини мас, навіть безглуздо запитувати: «Чим?!»
Як чим? «Брендами» й «трендами» нового ТБ-сезону - чим же ще?
Можливо, хтось, непідкований, запитає: а чим же відрізняється бренд від тренда?
Елементарно... Бренд - товарний знак. А тренд найпростіше замінити прозаїчним слівцем «тенденція».
Ось і почнемо з останнього.
Незаперечний тренд телесезону, що стартував, - соціалістичне змагання «Наздоженемо і переженемо!». Згідно з останніми (статистичними) даними, тільки за останній календарний рік Україна ввійшла у трійку світових лідерів... за кількістю придбаних імпортних ТБ-форматів... Ось як!
Поясню ще докладніше. За рік наша країна практично гамузом скупила й заковтнула все те, що інші цивілізовані демократії поступово здобували й перетравлювали для своїх телевізорів роками, десятиліттями... І танцюючих аматорів, і щасливих фермерш, і співаючих домогосподарок etc. І решту так званих брендів, якими забита наша програма передач.
Форматна продукція Бі-бі-сі (і решти імпортних раціоналізаторів) тут, у нас, виявилася до такої міри необхідною, що навіть каналів уже бракує - аби забити ліцензійними витівками всі дірки й навіть щілини в плінтусах.
…Власне, і раніше я стверджував (і тепер повторю): всі ці так звані формати (на мій образний погляд) винаходить одна компанія веселих диваків десь на березі Темзи. Зібралися, покумекали, переставили місцями доданки - «співаючих» замінили на «танцюючих». І ось уже натовп телевізійників із пострадянських країн усе це закуповує мішками. Не в змозі зметикувати - хоча б на трьох - щось «своє».
Однак, це теж тренд сезону, - чужа сорочка ближча до тіла!
А от наступний очевидний тренд укомплектований гучною цитатою із Сент-Екзюпері: «Ми назавжди відповідальні за тих, кого приручили!».
Саме цей мотив послідовно реалізує СТБ. З усією відповідальністю там підійшли до питань системного «дресирування» телеглядачів.
Результат - наяву.
СТБ у телесезоні, що стартував, «мочить» конкурентів, як Путін недругів (у сортирі). Практично всі ліцензійні шоу цього каналу у вересні дали «приріст». А деякі навіть «подвоїли надої».
Наприклад, форматний «Х-фактор» (другий сезон) не канув каменем на дно (всупереч моїм очікуванням), а тримає планку недосяжних 25% «частки» (за комерційною аудиторією). Хоча в програмі відчувається і ритм «другого дихання», і менше щирості, і більше черствих технологій.
Зате четвертий виток «Танцюють усі!» (за тією ж самою аудиторією) у п’ятничному праймі притягує до СТБ максимум населення.
Про що це свідчить? Про те, що В.Бородянський саме «приручив» свою аудиторію. Підсадив її на свої різноманітні твори.
І феномен цього каналу (про нього теж можна було б поговорити на дозвіллі) ще й у тому, що у вітчизняного глядача не вичерпується до нього якась душевна довіра. У політику СТБвці ніколи не лізли. На статус «найвпливовіших» не претендували. А залишалися для народу - у психологічному плані - таким собі дружбаном-штукарем... Таким своїм-своїсіньким. І на якому (на каналі) всі - свої-своїсінькі. Від штатних героїв Л.Гайдая (від яких СТБ не втомиться ніколи) і до різноманітних аматорів, холостяків, екстрасенсів, чаклунів, еротоманів (для останніх спеціально тримають Анфісу Чехову з високою зарплатою). На майбутнє, після успіху в КПІ данс-видовища «Мюнхгаузен», канал прикуповує «Чародіїв» (очевидно, теж у клубі будуть танці). Але найголовніша проблема для каналу на сьогодні - зяюча вакансія в програму «Холостяк» (другий сезон). «Де ж ти, і де шукати твої сліди?» (Кажуть, що розглядали навіть кандидатуру С.Сосєдова - він же тепер «обличчя» СТБ.)
Що й казати, і цей, і решта (канали), трудяться на маси. Ось і ставки - за максимумом. Наловчилися якісно базграти шоу. У технологічному плані навіть крутіше, ніж у Росії (з її нафтодоларами).
Може, з часом ще навчаться і своє кіно знімати? А то нікого, на жаль, від України по «Оскар» посилати. Була одна Байрак, та й та на Майдан’S пішла.
Тим часом «головному телеканалу країни» (таким у новому телесезоні назвав себе «Інтер») очевидно властивий тренд на основі такої криластості - «Велике бачиться на відстані!».
Як повідали мені топ-менеджери, з осені 2011-го і «Інтер», і його продукція мають асоціюватися в населення з усім... грандіозним, масштабним, великим...
Одне слово, розмір у даному разі має значення.
І стартували на каналі цієї осені справді великим планом. Ротару-Пугачовським мега-фестивалем із Криму. Зважаючи на все, для «Інтера» це дуже цінне іміджеве придбання. Оскільки розмах заходу (відразу п’ять співочих континентів Землі) вписується і в їхню канальну концепцію: «всього багато, все велике».
І тут, до речі, в мене виникло одне симптоматичне спостереження. Сильний міжнародний конкурс виконавців із різних екзотичних країн (на Crimea Music Fest) усе-таки викликав трохи менше ентузіазму в наших глядачів, ніж поголовний рейтинговий екстаз, коли на тому ж таки фесті телеаудиторія активно сприймала витівки розпіарених зірок (понад 20% «частки»). Означає це тільки одне: глядач наш став ледачим і недопитливим. Його мало цікавить, як співають або хоча б які на вигляд люди, скажімо, з Індії, Чилі, Гві-
неї-Бісау або Уругваю... А обожнювали ж раніше «Клуб кинопутешественников». Тепер нашим подавай або штатних зірок, або місцевих бридкоголосих аматорів… (Ось до чого призводить «дресирування» населення телеканалом СТБ на основі певних форматів.)
В іншому начебто творчий масштаб «усього великого» (згідно з трендом) на «Інтері» традиційно буде укрупнювати «Квартал 95». Природно, нікуди вони не подінуться навіть після відставки з посади генпродюсера В. Зеленського. Кажуть, що саме його вплив на канал не ослаб, а навіть посилився.
Масштаб гумористичного продукту від конкретного виробника, таким чином, збереже попередні пропорції й дефініції...
А ось у плані кінопоказу (від того ж автора) хотілося б сказати кілька добрих слів. Оскільки «Свати» (у топ-п’ятірці найкращих ТБ-програм) - приклад рідкісного адекватного сімейного кіно. Де розумно й місцями талановито витримано необхідні творчі інгредієнти. Небездарна режисура. Блискучий акторський ансамбль (Тетяна Кравченко і Людмила Артем’єва особливо). І така-сяка, а все-таки гуманна ідея в основі. Глядача навертають до прописних, а отже - важливих істин: до сімейних цінностей. (Хоча б за це спасибі.)
Правда, як усі успішні почини, і ці «Свати» з часом можуть перетворитися на «довгобуд». Коли від сезону до сезону продюсери почнуть дотискувати рейтингові можливості проекту. А там, дивись, і пенсія на горизонті - у головної героїні, у дівчинки Жені.
Повертаючись до сакраментального («То чим дивуватимемо?»), тут-таки перескакуємо на ICTV... І дивуємося з їхнього тренду (і бренду), роззявивши рот і заплющивши очі.
Цей умовний тренд - «Бандитам - дачі!».
Недовго думаючи, на цьому каналі вирішили розширити й поглибити спектр чудових проявів нашого життя. І покликали на телеекран - у «володарі дум» - зеків, уркаганів... Та інших, хто живе по поняттях і ботає по фені.
Загалом, поки що «найяскравіша» програма цього каналу (після «Нашої Раші», природно), як ви здогадалися, «Джентльмени на дачі». (За аналогією зі знаменитим фільмом режисера О.Сірого.)
Усе чудово. Підхід креативний. По всіх в’язницях країни невгамовні продюсери сумлінно шукали новітніх «героїв» нашого часу. А в консультанти покликали колишнього зека.
…І ось на телеекрані вони - «нехороші люди» та інші «редиски», які різним чином намагаються адаптуватися до нашого мирного життя.
Правда, споглядання цього процесу миру в моїй душі не викликає. Якісь комахи жваво гасають по шкірі під час перегляду. Подумалося: так ми, друзі, далеко зайдемо...
Так ми дограємося своїми реаліті-шоу до того, що скоро вже діти, за прикладом ваших героїв, почнуть «перевиховувати» батьків - не роздумуючи.
Так, знаю, на нашому ТБ давно й успішно втілений у життя ще один тренд: «Смерть - ботанікам!». Тобто всім мислячим дивакам, які ще не розучилися думати.
Та ось позив «Зелена вулиця - рецидивістам!» - це таки бренд. І для «обдумывающих житье - делать жизнь с кого…» не залишається альтернативи: ну звісно... Вони ж у телевізорі.
Організатори шоу, правда, попереджали: ґвалтівників і вбивць не брали! А брали, бачите, тільки злодіїв, аферистів, шахраїв... (І, очевидно, з профілактичною метою на цьому каналі напередодні «Джентльменів» повторюють говорухінське «Місце зустрічі», де кримінальний світ в образі Промокашки представлений теж людяно.)
Можливо, старт такого тренда - тільки початок?
І міжканальні «викрутаси» - у боротьбі за «поголів’я» - триватимуть і ставатимуть жорстокішими...
І вже в якомусь найближчому телесезоні (коли у тюрмах для ваших передач вичерпаються всі аферисти й шахраї) на конкуруючому каналі з того ж холдингу інші спеціалісти звернуться по консультацію до якогось іншого рецидивіста... А підкинь-но нам, друже, з десяток маніяків - для прем’єрного шоу «Казенний
дім-2: Життя на параші»... А то, розумієш, показники просідають!
Буде зроблено. А що, хіба якісь гальма залишилися?
Гаразд, ще заткнули б цю «виховну» (і суто «освітню») передачу кудись за північ. Від дітей подалі.
То ні ж - у п’ятницю: в найкращий ефірний час.
Зважаючи на все, тепер, згідно з цим модним трендом, чекати нам і в новинах, чи що, своєрідних спічів до глядачів... Як колись до Соньки-Золотої Ручки волали: «Приветствуем знаменитую чувайку, блистательную марвихершу, проверенный чесняк!» І решта - в тому ж дусі.
Втім, дивуватися - «телевізору» - не випадає.
«Удивился я давно!» - сказав би з цього приводу М.Жванецький.
NOTA BENE! Серед найпопулярніших телепрограм старту телесезону, які подолали поріг у 14-15% (за комерційною аудиторією, згідно з Gf Ukraine)... «Х-фактор. Революція» (СТБ), «Інтерни» (1+1), «Свати-4» (Інтер), «Танцюють усі! Четвертий сезон» (СТБ), «Від пацанки до панянки-2» (1+1), «Подробности» (Інтер), «Зважені і щасливі» (СТБ).