У столиці завершився Міжнародний фестиваль актуальної анімації і медіа-мистецтва LINOLEUM. Фестиваль тішив публіку в креативному просторі Арт-причалу на Набережно-Хрещатицькій.
Тема фестивалю - "Хмарина пилу" - одночасно апелювала до українських суспільних зрушень і світових технологічних трендів: після глобальних змін в Україні у повітря ніби піднялася ціла хмара пилу, який заважає побачити реальний стан речей навколо.
Цю хмару може віднести вітром, або ж пил просто осяде. З іншого боку, хмара (CLOUD) може приховувати в собі й зберігати безліч інформації з різних куточків світу.
Чотири дні фестивалю представили різні жанрові і тематичні "хмарини-програми": сучасна анімація в музиці, анімація в рекламі, анімація 18+, експериментальна анімація, колекція найкращих робіт за всю історію фестивалю Best of 10 years Linoleum, програма Best of Animate Cologne, від Cologneoff із німецького Кельна і, звісно, покази робіт переможців та конкурсантів. Але, крім емоційних вражень, фестиваль приніс і суто практичні результати. Журі LINOLEUM на чолі з Давидом Черкаським розподілили призові місця й нагороди таким чином.
"Найкращий український анімаційний фільм" (і приз на суму 1 тис. дол.) за стрічку "Дівчинка з риб'ячим хвостом" отримав режисер Сергій Мельниченко. Фільм знято у техніці стерео 3D (уперше в українській анімації, до речі) з бюджетом 1 584 561 грн - 100% державного фінансування. Грант від Фонду Михайла Царьова для підтримки української дитячої анімації на суму 5 тис. грн отримала науково-виробнича студія "Червоний собака" Сергія Мельниченка і Олени Голубєвої, на який було знято "Дівчинку".
Спеціальними сертифікатами журі - у складі Wilfried Agricola de Cologne (Німеччина), Мотомічі Накамура (Японія), Влада Троїцького, Олександра Соловйова, Лілії Млинарич, Єгора Олесова, Володимира Ликова, Михайла Царьова та Романа Балаяна - відзначило Даніеля Сальжика (Хорватія) за фільм "Прозора людина". Заохотили також: Марину Карпову (Росія) - за найкращий анімаційний фільм для дітей "Корівка"; Симону Медар і Фредеріка Ено - за оригінальне розкриття теми в анімації "То вгору, то вниз"; Бориса Бубнова (Україна) - за художні рішення й оригінальну анімацію "Кока Кола завжди"; а також 20 аніматорів із 9 країн - за колективну співпрацю у створенні фільму-кліпу "Сови ніжні".
Загалом до конкурсної програми увійшло 50 фільмів, - їх вибрали з понад 120 робіт, представлених 30 країнами світу.
- Цей проект народився в РФ, але останнім часом я став ловити себе на думці, що займаюся самоцензурою, відбираючи роботи для фесту, - каже засновник та ідеолог LINOLEUM Михайло Царьов. - Ніхто прямо нам нічого не забороняв. Але розумієш, що якісь національні провокації в анімаційних фільмах, сцени насильства можуть викликати безліч непотрібних перевірок та питань у влади. Через таке відчуття задухи в Москві перестав отримувати задоволення від фестивалю. Закрив би його, але після Майдану друзі порадили перевезти "Лінолеум" до Києва. Мені здається, українцям цей фестиваль потрібніший тепер. Бачу, що країна не живе тільки війною. Тут і з культурою все гаразд.
Головною зіркою LINOLEUM-2015 став анімаційний самурай, світова зірка VJ Мотомічі Накамура зі своїми арт-перформансами. Людина світу Мотомічі останні чотири роки живе в Еквадорі. Працюючи в анімації, відеоінсталяції, цифровій графіці, віджеїнгу, він сповідує абсолютний мінімалізм у роботі з кольором та графічними елементами, а також звертається до базових людських емоцій і страхів. Цифровий художник-аніматор працював у багатьох країнах практично в усіх галузях цифрових медіа. Його анімація й графіка переважно базуються на триколірній палітрі: чорний, червоний і білий колір, що саме собою вже є гіперпрофесіоналізмом, - знову ж, підвладним тільки жителям Країни вранішнього сонця. У Києві він показав чарівний мапінг із чоловічками-інопланетянами під новим Гаванським мостом, провів майстер-клас і влаштував ультрамодну вечірку з віджеїнгом, діджеїнгом, танцями та надзвичайними емоціями.