У вівторок, 12 грудня, мобільний оператор «Київстар» та «Монобанк» зазнали хакерських атак. ZN.UA зібрало найголовніше, що відомо з цього приводу.
Атака на «Монобанк»
О 13:03 один із засновників банку Олег Гороховський повідомив, що на «Моно» здійснюють масовану DDoS-атаку. За його словами, ціллю стали «точки входу на Amazon (банки, сайт)».
О 13:46 Гороховський повідомив, що атаку відбили: «Відбили. Моно – броня».
Збій у мережі «Київстар»
З самого ранку користувачі оператора почали жалітися, що не можуть скористатися ні мобільним зв’язком, ні інтернетом. При чому послуга «національний роумінг» також перестала працювати. Тобто скористатися мережею інших українських операторів користувачі «Київстар» не змогли.
Згодом стало відомо, що збій стався через хакерську атаку, метою якої було руйнування IT-інфраструктури. За словами гендиректора Олександра Комарова, хакер «досягли частково цієї мети». Він запевнив, що наразі в компанії не бачать ніяких витоків персональних даних з мережі.
Коли «Київстар» відновить роботу?
Близько 12:30 міністр інфраструктури Олександр Кубраков заявив, що сподівається на відновлення роботи мережі за кілька годин. Зокрема, за його словами, на повернення нормального зв’язку може піти чотири-п’ять годин.
Однак згодом Олександр Комаров заявив, що поки терміни відновлення сервісів остаточно не зрозумілі.
«Війна з Росією має багато вимірів і один з них у кіберпросторі. На жаль, сьогодні вранці «Київстар» став ціллю над потужною хакерської атаки, в результаті якої тимчасово недоступні послуги зв'язку та доступу в інтернеті. Поки що терміни відновлення сервісів остаточно не зрозумілі, ми працюємо над усуненням наслідків цієї атаки для того, щоб якнайшвидше відновити зв'язок», – заявив Комаров.
Наслідки збою на інші сервіси та установи
У «Приватбанку» заявили, що збої в «Київстарі» вплинуть на роботу деяких їхніх терміналів та банкоматів, а саме тих, які працюють на мобільних картках оператора. Щоправда, загроза виявилась більшою для терміналів, ніж для банкоматів. Згодом «Ощадбанк» у коментарі «Суспільне» заявив, що незначна частина їхніх банкоматів, POS-терміналів та інформативно-платіжних терміналів (ІПТ) також не працює через збій у мережі «Київстар». Повне відновлення їх роботи відбудеться після ліквідації збою сервісів компанії.
Водночас мобільний оператор Vodafone заявив про значне збільшення навантаження на систему приймання платежів. Через це можливі затримки зарахування платежів на баланс, а також таймаути чи помилки на платіжних сторінках при виконанні поповнення.
Реакція СБУ
За даними «Суспільного», Служба безпеки України відкрила кримінальну справу «за фактом кібератаки на одного із національних операторів мобільного зв’язку». Провадження відкрите за вісьмома статтями Кримінального кодексу. Джерела «Суспільного». додали, що одразу після виникнення інциденту в офіси компанії виїхала оперативно-слідча група СБУ, яка документує всі обставини атаки.
Збій у «Київстар» та повітряна тривога
У кількох областях окремо запевнили, що на сповіщення про повітряну тривогу збій у мережі «Київстар» ніяк не вплине. Зокрема, про це повідомили у Львівські та Полтавській ОВА, а також у Київській міській держадміністрації. Водночас Telegram-канали повідомляють, що система сповіщення припинила працювати у Дніпрі та Київській області.
Куди звертатись, якщо потрібен терміновий дзвінок?
За словами глави МВС Ігоря Клименка, якщо терміново треба зв’язатися рідними чи викликати екстрені служби, українці можуть звертатися до найближчого управління поліції, пожежно-рятувальної частини, нацгвардійців, поліцейських та прикордонників, які несуть службу у населених пунктах та на автодорогах. Крім того, у Пунктах незламності розгорнутих на базі підрозділів МВС, є можливість скористатися Wi-Fi. Клименко також зазначив, що 101, 102, 112 працюють у штатному режимі.