Багатомісячні зусилля українських урядовців принесли свої плоди на початку травня, коли Нідерланди і Велика Британія оголосили про нову ініціативу з підготовки українських пілотів для польотів на винищувачах F-16 виробництва компанії Lockheed Martin.
Програма навчання практично гарантує, що хоча б один з іноземних союзників України передасть надлишкові винищувачі F-16. Питання в тому, хто саме. І скільки цих маневрених надзвукових винищувачів потрібно, щоб змінити ситуацію в 15-місячній війні Росії проти України, - пише Forbes.
Хоч багато країн НАТО мають на озброєнні F-16, лише деякі з них можуть швидко віддати придатні до польотів винищувачі. Це при тому, що багато з цих країн купують непомітні на радарах F-35 на заміну своїм старим винищувачам F-16, які були розроблені у 1980-х роках.
Нідерланди мають 24 боєздатних винищувачів F-16AM/BM плюс ще 18 на зберіганні. Норвегія, продавши більшість своїх старих F-16AM/BM і замінивши їх новими F-35, все ще має десяток старих літаків в ангарах. Данія використовує близько трьох десятків F-16AM/BM і тримає ще близько двох десятків в резерві.
«Якщо нідерландці, норвежці і данці віддадуть кожен F-16, який вони можуть віддати прямо зараз, Україна може отримати до 50 F-16 вже цього літа. Чи достатньо цього?», - ставить запитання Forbes.
За словами бригадного генерала ВПС України Сергія Голубцова, так, цієї кількості літаків вистачить.
«Для того, щоб спланувати операцію від А до Я, я думаю, варто говорити як мінімум про ескадрилью, тобто мінімум від 12 до 16 літаків», - пояснив український військовий.
Forbes пояснює, що хоч десяток F-16 можуть сформувати цілісний підрозділ, українській армії насправді знадобиться кілька таких формувань, щоб змінити баланс сил в небі на одній ділянці українського фронту.
«Якщо це буде хоча б три-чотири ескадрильї, я думаю, що на окремому напрямку ми зможемо отримати перевагу в повітрі і змусити противника повністю відмовитися від тих ударів, які він зараз завдає на певній смузі оборони», - сказав Голубцов.
Так сталося, що три-чотири ескадрильї, кожна з яких має від 12 до 16 літаків F-16, разом складають близько 50 літаків F-16. Це мінімальна кількість, яку Нідерланди, Норвегія і Данія можуть негайно передати.
У США, звичайно, є сотні літаків F-16C/D Block 25 і Block 30/32 на довготривалому зберіганні. Але більшість з них вже багато років, якщо не десятиліть, стоять в пустелі Арізони. Без польотів. Ці літаки не проходили капітальний ремонт і періодичну модернізацію, які б забезпечили їхню захищеність і актуальність. Тож перед тим, як віддати ці F-16, американські військові повинні їх відремонтувати. На це можуть піти місяці.
«Таким чином, європейські F-16AM/BM лишаються найкращим короткостроковим рішенням для задоволення потреб України у винищувачах. Американські F-16C/D можуть бути більш довгостроковим рішенням. Але якщо говорити відверто, то українці візьмуть те, що зможуть отримати, коли зможуть отримати, а потім використають це якнайкраще», - пише Forbes.
Голубцов підкреслив, що українські ВПС можуть придумати, як розгорнути невелику кількість F-16, озброївши їх боєприпасами дальньої дії і змішавши їх з винищувачами «Су» і «МіГ», які залишилися з радянських часів.
«Ми кажемо: дайте нам хоча б пару літаків, здатних запустити ракету на відстань понад 100 кілометрів, і ми сховаємо їх у бойові порядки тих літаків, які у нас є», - сказав Голубцов.