Від самого початку російсько-української війни діти стали однією з важливих мішеней для російської окупаційної влади. Російська Федерація відразу після захвату АР Крим і міста Севастополь розпочала цілеспрямовану політику русифікації, індоктринації та мілітаризації кримських дітей — аби кожна дитина з найменшого віку підпадала під російські впливи й училася бути «зразковим російським громадянином». Наскільки потужний ідеологічний вплив чинять на дітей дошкільного віку на окупованих територіях і як Росія намагається знищити українську ідентичність наших наймолодших громадян на території тимчасово окупованого півдня України (а саме в окремих районах Херсонської та Запорізької областей)?
Патріотичне виховання дошкільнят у Росії: як мають виховувати українських дітей на окупованих територіях України
На українських територіях, які нині перебувають під контролем Росії, всупереч нормам міжнародного права впроваджуються російські закони, зокрема ті, що стосуються освіти та виховання. Згідно з Конституцією РФ, патріотичне виховання дітей є одним із пріоритетів держави — і патріотизм згадується й у профільному федеральному законі про освіту. Згідно з наказом міносвіти РФ, програма з виховання дітей дошкільного віку має формувати у дитини «основи громадянськості та патріотизму» — саме в російському розумінні. 2022 року було затверджено федеральну програму, що встановлює такі функції дошкільного рівня освіти:
1) навчання та виховання дитини дошкільного віку як громадянина Російської Федерації, формування основ громадянської та культурної ідентичності;
2) створення єдиного ядра змісту дошкільної освіти, орієнтованого на залучення дітей до традиційних духовно-моральних і соціокультурних цінностей російського народу, виховання підростаючого покоління, яке поважає історію та культуру своєї «великої та малої батьківщини» (мається на увазі РФ. — А.В.);
3) створення єдиного федерального освітнього простору виховання та навчання дітей від народження до вступу до загальноосвітньої організації.
Патріотичне виховання дошкільнят є нині одним із основних завдань російської освіти, бо росіяни розуміють, що саме в дитячому віці закладається почуття любові до батьківщини — й у наймолодшому віці легше маніпулювати почуттями дитини, навіть переконавши в тому, що батьківщиною є інша країна. В дитячих садках мають проводити заходи, присвячені російським державним святам: дню перемоги, дню народної єдності, дню захисника вітчизни, дню Росії, дню державного прапора тощо. Пропонована тематика патріотичних бесід: «Москва — столиця нашої вітчизни», «Наша армія» (мета — сформувати перші уявлення про види військ і «захисників вітчизни»). Рекомендовані дитячі пісні: «Росія — корабель», «Росія і я», «Пісня для Росії», «Діти Росії», «Батьківщина-мати», «Моя дорога Росія», «Росію обійму», «Росія — божественний край» тощо.
Більш як мільйон українських дітей нині перебуває під російською окупацією, а російська влада активно запроваджує власні закони на «нових» територіях. Тому в усіх дошкільних освітніх закладах під контролем Росії вже впроваджують російські стандарти: на території тимчасово окупованих АР Крим і міста Севастополь — із 2014 року, а з 2022-го — вже й в окремих районах Запорізької та Херсонської областей.
АР Крим і місто Севастополь
За даними окупаційної влади, в 2023–2024 рр. на території Криму функціонують 418 закладів дошкільної освіти. У тимчасово окупованому місті Севастополь працюють 82 дошкільні освітні заклади, де навчається понад 22 тисячі вихованців.
З 2014 року, тобто самого початку окупації, кримська окупаційна влада розпочала роботу з патріотичного виховання дітей для знищення української ідентичності. На території захопленого півострова ще 2014 року почали діяти російські закони, а окупаційна влада наголосила на необхідності привести місцеве законодавство з патріотичного виховання у відповідність із російським федеральним. Не оминули ці практики й дітей дошкільного віку, бо вже в концепції патріотичного виховання 2014 року освітні заклади всіх рівнів включно з дошкільними закладами мали бути залучені до цієї діяльності. Так, у дитячих садках окупованого Криму почали проводити заходи, спрямовані на виховання російської ідентичності (відзначання російських державних свят, демонстрація російської державної символіки тощо) та мілітаризацію дітей (виховання поваги до російської армії, навчання викривлених історичних наративів про Другу світову війну).
Ще 2020 року в дитсадку №51 «Оленка» [Аленка] міста Сімферополь відбулися заходи, присвячені святкуванню дня російського прапора, який відзначається 28 серпня.
У дитячому садку «Перлинка» [Жемчужинка] з 11 до 15 березня 2019-го було організовано та проведено заходи, присвячені так званому дню возз’єднання Криму з Росією, що включали: перегляд відеороликів «Ми разом. Кримська весна»; «Крим — Росія — разом назавжди!»; бесіди з дітьми на теми «Кримська весна»; «Ввічливі люди» (йдеться про російських військовослужбовців, які брали участь у окупації Криму 2014 року); виставку спільної творчості батьків і дітей на тему «Крим — Росія — разом назавжди!». На святкуванні був присутній «безпосередній учасник» установлення російської окупації — Валерій Іллічов, який 2019 року був депутатом «Сімферопольської міської ради» й заступником директора «Кримпатріотцентру» — організації, що безпосередньо керувала створенням і налагодженням системи російського патріотичного виховання на окупованому півострові.
Мілітаризація
У тому ж таки дитячому садку «Перлинка» з 4 до 11 квітня 2018 року до російського дня перемоги відбувалися всеросійські акції «Георгіївська стрічка», «Безсмертний полк», виставка творчих робіт «перемога в серцях поколінь», екскурсія до Вічного вогню з урочистим покладанням квітів. На багатьох дітях можна побачити георгіївські стрічки, заборонені в Україні й низці країн ЄС як символ окупації Криму та російського вторгнення в Донецьку та Луганську області.
Після 24 лютого 2022 року в дитсадках почали виховувати повагу до так званих героїв СВО. Так, у дитячому садку №19 міста Євпаторія з 13 до 17 лютого 2023 року відбулась акція «Допомога солдату» зі збору гуманітарної допомоги російським військовослужбовцям. Також дітей із дитинства готують до служби в російській армії — у севастопольських дитсадках вихованцям за допомогою ігор розповідають про роботу журналістів і операторів БПЛА.
З 2014 року дитячі садки окупованого Криму в системі знищення української ідентичності на півострові є першою ланкою, що Росія використовує для розповсюдження власної ідеології на наймолодших мешканців півострова. За майже десять років окупації з’явилося нове покоління, яке від народження виховується під російським впливом, тому ментальна чи когнітивна деокупація півострова може бути надскладним завданням для української влади після звільнення Криму.
2022-й і окупація півдня України — дії за кримськими лекалами
За інформацією так званої міністерки освіти і науки Олени Шапурової, на окупованій частині Запорізької області станом на липень 2023 року функціонують 132 дитячі садки. Станом на листопад 2023 року на окупованій Херсонщині працюють 95 дошкільних закладів, що на 37 більше, ніж 2022-го.
Дітей активно привчають до нормального сприйняття російської символіки, проводячи відповідні заходи до дня прапора РФ, дня Росії, російського «дня народної єдності» тощо.
9 червня 2023 року напередодні дня Росії в дитячих садочках окупованої Херсонщини відбулися тематичні заходи, що мали викликати у дітей почуття гордості як «маленьких громадян Росії». На окупованій частині Запорізької області в Ботієвському дитячому садку №11 «Сонечко» [Солнышко] на честь дня Росії діти водили хоровод із берізкою, гралися з матрьошкою та ведмедем, слухали гімн РФ.
22 серпня 2023 року на честь дня російського прапора в яслах-садку «Івушка» Генічеського муніципального округу провели тематичні заняття «Прапор — головний символ країни», а вихованців старших груп залучили до святкового флешмобу про кольори російського прапору «Білий, синій, червоний».
У дитсадку №5 «Сонечко» [Солнышко] міста Василівка 30 вересня на честь так званого дня возз’єднання Запорізької області з Російською Федерацією відбувся святковий захід, де діти були одягнені в російські національні костюми.
Схоже, що окупаційні адміністрації захопленого півдня мають вказівку одягати дітей у російські національні костюми з будь-якого приводу, аби створити «красиву картинку» в соцмережах. Так, із 15 до 17 вересня 2023 року на «день російського лісу» в дитячому садку №17 «Теремок» Генічеського муніципального округу дітей вбрали в кокошники та косоворотки.
4 листопада 2023 року в навчальних закладах на окупованій частині Запорізької області відбулися заходи, присвячені святкуванню так званого дня народної єдності з метою виховання в дітях патріотичних почуттів і впевненості в тому, що Росія — це «велика багатонаціональна країна з героїчним минулим і щасливим майбутнім» і їхня справжня батьківщина. З раннього віку дітям «нормалізують» окупацію — так, на матеріалах щодо святкування «дня народної єдності» видно, як вихователька демонструє дітям російську державну символіку.
Дітям на окупованому півдні намагаються не лише нав’язати російську громадянську ідентичність, а ще й прищепити почуття любові та поваги до російської армії. У межах місячника громадянсько-патріотичного виховання 22 лютого 2023 року в яслах-садку «Івушка» Генічеського муніципального округу відбулося тематичне свято «23 лютого — день захисника вітчизни». За спинами дітей, вбраних у військову форму з червоними комуністичними зірками, видно російське гасло «Жити — батьківщині служити» (себто Росії).
До Костянтинівського дитячого садку №2 «Райдуга» Мелітопольського району на святкування «дня захисника вітчизни» було запрошено російських військових, які прийшли до закладу у формі та зі зброєю.
Напередодні «дня перемоги» з 2 до 5 травня 2023 року в уже згаданому садку «Івушка» Генічеського муніципального округу відбулися тематичні заходи, спрямовані на «збереження та зміцнення історичної пам’яті» й виховання поваги до «героїчного російського минулого». Вихователі всіх вікових груп провели єдине заняття «Георгіївська стрічка», де дітям розповіли про заборонений в України символ у позитивному ключі. У середній групі було проведено тематичну бесіду «Діти-герої», де в найкращих традиціях російської пропаганди глорифікувався міф про радянських «дітей-героїв», які брали участь у бойових діях на боці СРСР під час Другої світової.
У дитячому садку №3 «Казка» [Сказка] Генічеського муніципального округу 5 травня 2023 року відбувся святковий парад «Цей день перемоги», де дітей одягали у форму різних видів російських військ — сухопутних військ, льотчиків, танкістів, моряків, військ ВДВ.
До дітей також навідуються співробітники російських силових структур — так, представники російського слідчого управління провели лекцію в ігровому форматі для вихованців Приозерненських ясел-садочку «Дзвіночок» [Колокольчик] окупованої Херсонщини.
Окупація півдня триває вже майже два роки. За цей період Росія доклала чимало зусиль і ресурсів, аби розірвати ментальний зв’язок мешканців окупованих територій із Україною. Використання дітей дошкільного віку є особливо цинічним у контексті окупації, бо їхній вік не до кінця дає змогу зрозуміти, що саме відбувається й чому вихователь або вихователька змушує надягати кокошник і що він означає. Але через патріотичні заходи, святкування, демонстрацію російської символіки дітям із раннього віку нормалізують російську окупацію, переконуючи, що саме Росія є їхньою справжньою батьківщиною. Тому саме діти є жертвами в цій ситуації, яку використовують дорослі для створення вигідних для Росії наративів про «ісконно русскіє території».
Чому це порушує права дитини?
Комітет ООН з прав дитини наголошує, що діти є носіями всіх прав, закріплених у Конвенції, з наймолодшого віку і що раннє дитинство (від народження до переходу до школи) є критичним періодом для реалізації цих прав. Протягом раннього дитинства маленькі діти переживають період найшвидшого росту та змін, пов’язаний із дозріванням їхнього тіла та нервової системи, підвищенням мобільності, розвитком навичок спілкування та інтелектуальних здібностей, а також швидкими змінами у їхніх інтересах та здібностях. Діти молодшого віку активно опановують фізичні, соціальні та культурні виміри світу, в якому живуть. Головне ж — ранні роки дітей є основою для їхнього фізичного та психічного здоров’я, емоційної безпеки, культурної та особистої ідентичності.
Через так зване патріотичне виховання Росія здійснює систематичну роботу з викорінення української ідентичності в дітей дошкільного віку, порушуючи при цьому цілу низку зобов’язань із Конвенції ООН з прав дитини. Це стосується права на збереження власної ідентичності (стаття 8), права на освіту (стаття 29), права на відпочинок і дозвілля (стаття 31). Росія вміло використовує період раннього дитинства, коли дитина є найвразливішою до зовнішніх впливів, і перетворює дошкільну освіту й дозвілля (використовуючи ігри та святкування для нав’язування власних наративів) на інструмент розповсюдження пропаганди власних «традиційних цінностей» та мілітаризму, змалечку накидаючи українським дітям тезу про те, що вони — справжні росіяни.
Період раннього дитинства — під особливою охороною Конвенції з прав дитини, й нехтуючи цими зобов’язаннями, Росія не лише виявляє зневагу до норм міжнародного права, а й демонструє повну впевненість у власній безкарності. Так, порушення Росією прав дітей на окупованих українських територіях ще жодного разу не були належним чином відмічені ані Комітетом ООН з прав дитини, ані Спеціальною доповідачкою з прав дітей у збройних конфліктах. Інформація, наведена в цьому матеріалі, є лише коротким екскурсом у те, як Росія створила цілу систему знищення української ідентичності на окупованих територіях, і тому важливо не лише притягнути до відповідальності всіх причетних до злочинів проти українських дітей, а й на глобальному рівні нарешті звернути належну увагу на захист права на власну ідентичність для найуразливіших членів суспільства.