UA / RU
Підтримати ZN.ua

Розвиток штучного інтелекту: експерти попереджають про можливий вплив на вибори

«Діпфейки» та маніпуляції за допомогою ШІ стають все більш поширеними, створюючи нові теорії змов та впливаючи на виборців.

Майже через три роки після того, як заворушники штурмували Капітолій США, фальшиві теорії змови про вибори, які стали причиною насильницького заколоту, залишаються поширеними в соціальних мережах і кабельних новинах: валізи, наповнені бюлетенями, нічні викиди бюлетенів, голосування мертвих людей.

Експерти попереджають, що на майбутніх президентських виборах буде ще гірше. Запобіжні заходи, які минулого разу намагалися протистояти фіктивним претензіям, руйнуються, тоді як інструменти та системи, які їх створюють і поширюють, лише зміцнюються, передає Associated Press.

Багато американців, підбурювані колишнім президентом Дональдом Трампом, продовжують проштовхувати ідею про те, що виборам по всій території США не можна довіряти. Більшість республіканців (57%) вважають, що демократ Джо Байден не був законно обраний президентом.

Тим часом інструменти генеративного штучного інтелекту значно здешевили та полегшили поширення дезінформації, яка може ввести виборців в оману та потенційно вплинути на вибори

«Я очікую цунамі дезінформації», — сказав Орен Етціоні, експерт зі штучного інтелекту та почесний професор Університету Вашингтона. «Я не можу надати цьому доказів. Я лише сподіваюся, що виявлюся неправим. Але усі інгредієнти для цього є, і я наляканий».

«Діпфейки» стають мейнстримом

Маніпуляція зображеннями та відео, пов’язаними з виборами, не є чимось новим, але вбори 2024 року стануть першими президентськими виборами в США, на яких складні інструменти штучного інтелекту, які можуть створювати переконливі фейки за лічені секунди, доступні лише за кілька кліків.

Сфабриковані зображення, відео та аудіозаписи, відомі як діпфейки, почали проникати в експериментальну рекламу президентської кампанії. Більш зловісні версії можуть легко поширюватися без ярликів у соціальних мережах і дурити людей за кілька днів до виборів, зазначив Етціоні.

«Ви зможете побачити, як такого політичного кандидата, як президент Байден, терміново доставили до лікарні», – сказав він. «Ви зможете бачити, як кандидат говорить те, чого насправді ніколи не говорив. Ви зможете бачити вибухи та насильство, яких ніколи не було».

Високотехнологічні діпфейки вже вплинули на вибори в усьому світі, сказав Ларрі Норден, старший директор виборчої та урядової програми Центру правосуддя Бреннана. Лише за кілька днів до нещодавніх виборів у Словаччині створені штучним інтелектом аудіозаписи імітували ліберального кандидата, який обговорював плани підвищення цін на пиво та фальсифікації виборів. Фактчекери намагалися ідентифікувати їх як фальшиві, але вони, незважаючи на це, поширювалися в соціальних мережах як справжні.

Ці інструменти також можуть використовуватися для націлювання на конкретні спільноти та відточування оманливих повідомлень про голосування. Експерти кажуть, що це може виглядати як переконливі текстові повідомлення, неправдиві оголошення про процес голосування різними мовами в WhatsApp або фіктивні веб-сайти, які виглядають як офіційні урядові у вашому регіоні.

Зіткнувшись із вмістом, який створений так, щоб виглядати та звучати справжнім, «усе, до чого ми були налаштовані еволюцією, вступить у дію, щоб змусити нас повірити у вигадки, а не в справжню реальність», — сказала дослідниця дезінформації Кетлін Хол Джеймісон, директорка Центру публічної політики Анненберга при Університеті Пенсільванії.

Республіканці та демократи в Конгресі та Федеральній виборчій комісії вивчають кроки для регулювання технології, але досі не ухвалили жодних правил чи законодавства.

Кілька штатів прийняли закони, які вимагають маркування діпфейків або забороняють ті, що персоніфікують кандидатів. Деякі компанії соціальних мереж, зокрема YouTube і Meta, якій належать Facebook і Instagram, запровадили політику маркування ШІ. Чи вдасться їм стабільно ловити порушників – поки невідомо.

Запобіжники соціальних мереж знищуються

Трохи більше року тому Ілон Маск купив Twitter і почав звільняти його керівників, демонтувавши деякі з його основних функцій і змінивши платформу соціальних медіа на те, що тепер відомо як X.

Відтоді він перевернув її систему перевірки, залишивши державних службовців уразливими для імітаторів. Він знищив команди, які колись боролися з дезінформацією на платформі, залишивши спільноту користувачів модерувати саму себе. Він відновив акаунти теоретиків змови та екстремістів, які раніше були заборонені.

Зміни схвалювали багато консерваторів, які стверджували, що попередні спроби модерації Twitter були рівнозначні цензурі їхніх поглядів. Але прихильники демократії стверджують, що поглинання перетворило те, що колись було корисним ресурсом для новин та інформації про вибори, у здебільшого нерегульовану ехо-камеру, яка посилює мову ненависті та дезінформацію.

Раніше Twitter був однією з найвідповідальніших платформ, виявляючи готовність тестувати функції, які могли б зменшити дезінформацію навіть за рахунок залучення, сказав Джессі Леріч, співзасновник Accountable Tech, некомерційної наглядової організації.

«Очевидно, що зараз вони зовсім на іншому кінці спектру», — сказав він, додавши, що, на його думку, зміни у компанії дали іншим платформам прикриття для пом’якшення власної політики.

Згідно зі звітом Free Press, некомерційної організації, яка виступає за громадянські права в техніці та медіа, напередодні 2024 року X, Meta та YouTube разом видалили сімнадцять політик, які захищали від ненависті та дезінформації.

У червні YouTube оголосив, що хоча й надалі регулюватиме вміст, який вводить в оману щодо поточних або майбутніх виборів, він припинить видаляти вміст, який неправдиво стверджує, що вибори 2020 року чи інші попередні вибори в США були затьмарені «широко поширеним шахрайством, помилками чи збоями». Платформа заявила, що ця політика є спробою захистити можливість «відкрито обговорювати політичні ідеї, навіть ті, які є суперечливими або засновані на спростованих припущеннях».

Леріч сказав, що навіть якщо технологічні компанії хочуть уникати видалення оманливого контенту, «є багато нейтральних щодо контенту способів», за допомогою яких платформи можуть зменшити поширення дезінформації, від маркування статей до ускладнення обміну контентом без його перегляду.

З 2020 року X, Meta та YouTube також звільнили тисячі співробітників і підрядників, серед яких були модератори контенту.

Скорочення таких команд, яке багато хто називає наслідком політичного тиску, «створює умови для того, щоб у 2024 році все було гірше, ніж у 2020», — сказала Кейт Старберд, експертка з дезінформації з Університету Вашингтона.

Meta на своєму веб-сайті пояснює, що близько 40 тисяч людей займаються безпекою та підтримують «найбільшу незалежну мережу перевірки фактів серед усіх платформ». Вони також часто ліквідовують мережі підроблених акаунтів у соціальних мережах, які мають на меті посіяти розбрат і недовіру.

«Жодна технологічна компанія не робить більше та не інвестує більше для захисту виборів в Інтернеті, ніж Meta, — не лише під час виборів, а й у будь-який час», — йдеться у публікації.

Айві Чой, речник YouTube, сказав, що платформа «значно інвестує» у залучення людей до високоякісного контенту на YouTube, зокрема для виборів. Вона вказала на рекомендаційні та інформаційні панелі платформи, які надають користувачам надійні новини про вибори, і сказала, що платформа видаляє контент, який вводить виборців в оману щодо того, як голосувати, або заохочує втручання в демократичний процес.

Зростання TikTok та інших, менш регульованих платформ, таких як Telegram, Truth Social і Gab, також створило більше інформаційних джерел онлайн, де можуть поширюватися безпідставні новини та заяви. Деякі додатки, які особливо популярні серед іммігрантів, як-от WhatsApp і WeChat, покладаються на приватні чати, через що стороннім групам важко побачити дезінформацію, яка може поширюватися.

«Я хвилююся, що у 2024 році ми побачимо подібні перероблені, вкорінені фальшиві наративи, але більш витончену тактику», — сказала Роберта Брага, засновниця і виконавча директорка Інституту цифрової демократії Америки. «Але з позитивного боку, я сподіваюся, що вже є більше соціальної стійкості до цих речей».

Читайте також: Чого очікувати світу від другого терміну Трампа, окрім помсти та ізоляції США – The HILL

Фактор Трампа

Дослідників дезінформації хвилює те, що Трамп є фаворитом на праймериз президентських виборів від Республіканської партії, і вони побоюються, що це посилить дезінформацію про вибори та потенційно призведе до насильства.

Колишній президент досі неправдиво стверджує, що виграв вибори 2020 року.

«Дональд Трамп явно сприймав і роздмухував полум'я неправдивих заяв про фальсифікації виборів у минулому», — зазначила Кеті Старберд. «Ми можемо очікувати, що він може продовжувати використовувати цю тактику, щоб мотивувати свою електоральну базу».

Навіть без доказів, Трамп уже переконав своїх прихильників очікувати фальсифікацій на виборах 2024 року, закликаючи їх втрутитися, щоб «охороняти волевиявлення», щоб запобігти фальсифікаціям голосування в різних містах демократів. Трамп давно стверджував, що вибори сфальсифіковані, якщо він не виграє, і робив це перед голосуванням у 2016 і 2020 роках.

Читайте також: Судді, які заборонили Трампу балотуватись в президенти, отримують погрози – CNN

Продовження втрати довіри виборців до демократії може призвести до насильства, сказав Брет Шафер, старший науковий співробітник непартійного Альянсу за забезпечення демократії, який відстежує дезінформацію.

«Якщо люди взагалі не довіряють інформації, пов’язаній з виборами, демократія просто перестає працювати», — сказав він. «Якщо кампанія з дезінформації є достатньо ефективною, щоб досить великий відсоток американського населення не вірив у те, що результати відображають те, що сталося насправді, тоді 6 січня, ймовірно, виглядатиме як розминка».

Відповідь виборчих органів

Починаючи з 2020 року представники виборчих органів провели підготовку до очікуваного відродження наративів фальсифікації та заперечення у виборах. Вони направили команди, щоб пояснити процес голосування, найняли сторонні групи для моніторингу дезінформації і посилили фізичний захист у центрах підрахунку голосів.

У Колорадо державна секретарка Джена Грісволд сказала, що інформаційні платні соціальні медіа та телевізійні кампанії, які гуманізують працівників виборів, допомогли прищепити виборців від дезінформації.

«Це важка боротьба, але ми повинні бути проактивними», — сказала вона. «Дезінформація є однією з найбільших загроз американській демократії, яку ми бачимо сьогодні».

Офіс держсекретаря Міннесоти Стіва Саймона очолює #TrustedInfo2024, нову онлайн-просвітницьку роботу Національної асоціації державних секретарів, спрямовану на популяризацію виборчих посадових осіб як надійного джерела інформації про вибори у 2024 році.

Його офіс також планує зустрічі з окружними та міськими виборчими чиновниками та оновлюватиме інформаційну сторінку «Факти та вигадка» на своєму веб-сайті, коли з’являться неправдиві заяви. Новий закон у Міннесоті захистить виборчих працівників від погроз і переслідувань, заборонить людям свідомо поширювати дезінформацію напередодні виборів і криміналізує людей, які без згоди діляться діпфейками, щоб завдати шкоди політичному кандидату або вплинути на вибори.

«Ми сподіваємося на краще, але готуємося до найгіршого завдяки цим рівням захисту», — зазначив Саймон.

У сільській місцевості округу Вісконсін клерк округу Оконто Кім Питлескі подорожувала регіоном, проводячи бесіди та презентації для невеликих груп про голосування та вибори, щоб підвищити довіру виборців. Округ також пропонує публічні випробування обладнання, щоб мешканці могли спостерігати за процесом.

«Можливість говорити безпосередньо з вашими виборчими посадовими особами має велике значення», — сказала вона. «Можливість побачити, що за цими процесами стоять справжні люди, які віддані своїй роботі, допомагає людям зрозуміти, що ми тут, щоб служити їм».

Нагадаємо, у 2024 році вибори відбудуться також у таких великих країнах як Індія і Китай.