UA / RU
Підтримати ZN.ua

Зупинимо смерть на дорогах!

У рік в Україні на дорогах гине значно більше людей, ніж під час бойових дій на фронті.

Автор: Антон Геращенко

2018 року на дорогах України загинуло 3350 людей, 2019-го кількість загиблих уже досягла 2716, тоді як у бойових діях у зоні ООС загинуло 110 військовослужбовців і правоохоронців.

Як бачимо, статистика явно свідчить про те, що війна в нас іде всередині країни, на наших дорогах. І це неприпустимо.

Серед основних причин дорожньо-транспортних пригод (ДТП) слід особливо зазначити керування транспортними засобами в стані сп'яніння, перевищення встановленої безпечної швидкості руху, порушення правил маневрування, недотримання дистанції, порушення правил проїзду перехресть.

Керівництво країни і Міністерства внутрішніх справ України не має наміру миритися з таким станом речей і протягом останніх років, а найбільш активно 2018-го й поточного року, вживає низку комплексних системних заходів для виправлення ситуації. Ці заходи стосуються безлічі напрямів, як нормативних, організаційних, так і практичних, інноваційних, технічних, а також пропагандистських, виховних і освітніх.

Наша головна мета - навести порядок на дорогах, створити безпечні умови для всіх учасників дорожнього руху.

Серед основних цілей на 2020 рік - суттєве вдосконалення законодавства, масштабне впровадження ефективних систем безпеки на прикладі іноземних країн, істотні інфраструктурні зміни, застосування на дорогах фотовідеофіксації порушень в автоматичному режимі.

У цьому контексті активно вивчається досвід іноземних країн щодо безпеки дорожнього руху для подальшого його застосування в Україні.

Найефективніше зарекомендувала себе система Vision Zero.

Це міжнародний проєкт із забезпечення безпеки дорожнього руху - створення системи автомобільних доріг без жертв і серйозних травм, пов'язаних із дорожнім рухом.

Реалізація проєкту розпочалася у Швеції, у жовтні 1997 року його схвалив парламент. Мета проєкту - звести до нуля смертність на дорогах. За час реалізації програми кількість смертельних випадків у ДТП знижувалася з року в рік.

Основний принцип концепції полягає в тому, що "життя і здоров'я - найвища цінність у суспільстві", а кількість засобів, потрібних для розвитку й модернізації дорожньої інфраструктури, розраховується на користь зниження ризику для людини.

Vision Zero пропонує можливі довгострокові максимальні швидкості руху, пов'язані з інфраструктурою. Ці швидкості ґрунтуються на людських та автомобільних обмеженнях.

Наприклад, доведено: переносимість людиною удару машиною становить приблизно 30 км/год. Якщо в міських районах потрібна вища швидкість, можна відокремити пішохідні переходи від дорожнього руху. А якщо ні, то пішохідні переходи або зони мають бути розраховані на швидкість не більше ніж 30 км/год.

На цей час система застосовується в багатьох країнах Європи, а також у США, Канаді, Великій Британії та Індії.

Результат програми у Швеції - зниження смертності на дорогах за двадцять років більш ніж удвічі, з 541 1997-го до 253 2017 року. Цифри свідчать про ефективність цієї програми, тому її рівною мірою можна й треба застосовувати в реаліях українських доріг.

Міністерство внутрішніх справ виступає з широкомасштабною програмою змін у законодавстві, заради припинення війни на дорогах.

Наступного року розпочнеться експлуатація систем відеоспостереження на дорогах України, що фіксуватимуть порушення правил дорожнього руху в автоматичному режимі.

На сьогодні в Києві вже встановлено 20 таких камер відеоспостереження, що працюють у тестовому режимі.

У листопаді нинішнього року проведено тестовий запуск системи, коли задіяли п'ять камер спостереження на проспектах міста, де дозволена швидкість становила 80 км/год. Попри те що камери були налаштовані на швидкість 103 км/год, усього за добу роботи системи було зафіксовано понад 41 тис. порушень швидкісного режиму. У перекладі на мову штрафів і цифр, загальна сума становила б понад 10 млн грн, і це тільки за добу, на одній ділянці дороги Києва.

Та наша основна мета не штрафи стягувати з водіїв, а привчити їх до розумного керування з дотриманням правил дорожнього руху, взаємоповаги, усвідомлення цінності свого життя та життя інших людей.

Якщо органи місцевої влади вкладають значні кошти в поліпшення дорожньої інфраструктури, то за потреби й при створенні належних умов безпеки вони своїм рішенням можуть збільшити швидкість руху на окремих ділянках доріг або дорогах загалом.

Проведено копітку роботу із внесення змін до законодавства України у сфері безпеки дорожнього руху - посилення відповідальності учасників за порушення його правил, зокрема за керування в стані алкогольного й наркотичного сп'яніння; керування особами, які не мають відповідного дозволу на право керування транспортними засобами або позбавленими такого права; керування автомобілями без використання ременів безпеки або шоломів для мотоциклістів. Також передбачається відповідальність за перевезення дітей без використання спеціальних засобів безпеки.

Наведено порядок у питаннях отримання водійських посвідчень на право керування транспортними засобами. Ми вже зробили дуже багато чого і зробимо ще більше, щоб неможливо було без необхідних якісних знань і навичок отримати водійські посвідчення.

Привчати автомобілістів і велосипедистів до безпечного керування, а пішоходів безпечно переходити дороги потрібно з раннього віку, з дитячого садка й школи.

Кожен дорослий повинен пам'ятати, що, переходячи дорогу в неналежному місці, він навчає свою дитину ризикувати життям. Профілактика - найбільш серйозний елемент складової безпеки дорожнього руху. Вона полягає в навчанні дітей у дошкільних закладах, школах.

Міністерство внутрішніх справ разом із Міністерством освіти ініціює поновлення в усіх школах обов'язкових уроків безпеки. Такий виховний підхід однозначно поліпшить ставлення учасників дорожнього руху до свідомого дотримання його правил.

Особливе місце в забезпеченні безпеки дорожнього руху відведено системним інфраструктурним змінам, активному залученню в цю сферу органів місцевого самоврядування.

До найбільш ефективних інфраструктурних змін слід віднести такі.

Створення перехресть із круговим рухом. Попри те що світлофорне регулювання знижує кількість аварій і збільшує пропускну здатність перехрестя, як правило, аварії на них призводять до тяжчих наслідків, ніж на перехрестях із круговим рухом.

Будівництво доріг з розділовим бар'єром. Це ефективно запобігає аваріям, пов'язаним із зіткненнями зустрічного автотранспорту.

Очищення прилеглих до доріг територій. Для мінімізації наслідків з'їзду транспорту з дороги потрібно з прилеглих територій прибрати небезпечні предмети (камені й дерева), встановити паркани.

Застосування фотовідеокамер в автоматичному режимі, що є ефективним засобом контролю встановлених обмежень швидкості на дорогах.

Обладнання на дорогах у населених пунктах пристосувань "лежачий поліцейський", що дисциплінує водіїв у дотриманні швидкісного режиму.

Обладнання доріг вібраційними смугами, які попереджають водіїв про зміну смуги руху.

Встановлення інформаційних щитів уздовж доріг, що попереджають про необхідність дотримуватися правил дорожнього руху й наслідки їх недотримання.

Комплексне системне й послідовне застосування всіх викладених заходів, а також упровадження досвіду іноземних країн на основі проєкту Vision Zero дасть змогу істотно знизити аварійність на наших дорогах і зберегти людські життя.

Зберегти життя й здоров'я наших співгромадян, а не зібрати більше штрафів - ось наша мета з наведення порядку на дорогах України.