UA / RU
Підтримати ZN.ua

За прозорою процедурою

Як запобігти "потенційному конфлікту інтересів" при обранні директора Національного фонду досліджень.

Автор: Андрій Шевченко

Мабуть, однією з важливих відмінностей правил життя українського соціуму від європейського є легковажне ставлення до принципів запобігання конфлікту інтересів в соціальних сферах життя.

Як показали недавні вибори виконавчого директора Національного фонду досліджень (НФД), цього недоліку не позбавлена й частина української наукової спільноти. Однією з головних вимог Закону про науку, що стосуються Наукового комітету Національної ради з питань розвитку науки і технологій та Наукової ради НФД, є запобігання конфлікту інтересів. Саме тому в Законі закладено такі принципи.

1. Прозоре обрання Наукової ради НФД через процедуру Ідентифікаційного комітету, роль якого виконує Науковий комітет Національної ради. Процедуру номінації через Ідентифікаційний комітет було визнано продуктивною в ЄС, де таким чином призначаються наукові ради фонду "Європейська дослідницька рада (ERC)" та фонду "Європейська інноваційна рада", Виконавчий комітет Європейської хмари відкритої науки та інші. Добрі результати показала ця процедура і при обранні Наукового комітету Національної ради.

2. Голова Наукової ради НФД є головою Фонду з усіма повноваженнями щодо його управління. Директор фонду має виконувати тільки менеджерські, секретарські та технічні функції, тобто допомагати голові та Науковій раді фонду як колективному органу виконувати свої функції і керувати тільки дирекцією фонду, а не всім фондом. Директор НФД має бути рівновіддаленим від усіх наукових напрямів, а також наукових установ та університетів. Його, можливо, доцільніше було б назвати заступником голови фонду з фінансових питань.

3. Директор та дирекція фонду (оскільки мають стосунок до фінансових документів) регулярно проходять процедуру підтвердження довіри йому з боку Наукової ради фонду. Можливо, оптимальним було б проводити цю процедуру на основі консенсусу, тобто якщо хоча б один член Наукової ради фонду негативно оцінює роботу директора фонду, то контракт з ним не продовжується, саме контракт (бо йдеться про посаду, а не про постійне місце роботи), щоб не було проблем з недосконалим для цього випадку законодавством про працю.

Ці принципи істотно відрізняються від радянських правил функціонування Державного фонду фундаментальних досліджень (ДФФД). Чим же не влаштовував ДФФД? По-перше, непрозорою процедурою обрання Наукової ради ДФФД. По-друге, незрозумілою процедурою призначення директора ДФФД. По-третє, фактично дорадчою функцією Наукової ради ДФФД при директорі фонду та номінальною функцією голови ДФФД - голови Наукової ради ДФФД.

Що відбулося при виборах директора Національного фонду досліджень?

1. Наукова рада фонду на посаду менеджера, який має виконувати секретарські функції при Науковій раді, технічні функції щодо реалізації рішень Наукової ради фонду та прямих доручень голови Наукової ради Фонду, запропонувала відому вчену, завідувачку відділу клітинної біології та біотехнології провідної наукової установи НАН України, членкиню-кореспондентку НАН України.

2. Згідно зі статтею 50 Закону України про науку, основними принципами діяльності НФД є, зокрема, запобігання конфлікту інтересів при виборі членів органів управління Фонду та під час організації конкурсного відбору і фінансування проектів з виконання наукових досліджень і розробок.

Виникає запитання, чи буде конфлікт інтересів у директорки фонду під час організації конкурсного відбору та фінансування проектів з виконання наукових досліджень у сфері клітинної біології та біотехнології, а також за іншими напрямами наукового інституту, де вчена працює, навіть якщо вона залишить посаду в інституті?

2017 року до Закону України про запобігання корупції було ухвалено Методологічні рекомендації щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, де визначено загальні критерії конфлікту інтересів. Разом із тим дослідницькі фонди в країнах світу запроваджують спеціальні критерії для наукових спільнот.

В Україні ухвалено доповнення до Конституції України щодо досягнення мети членства в ЄС. Один з фундаментальних звітів Європейської наукової фундації (European Science foundation) щодо найкращих практик функціонування наукових фондів досліджень у країнах ЄС та процедур оцінювання проектів (European Peer Review Guide) містить, зокрема, таку концептуальну тезу:

"запобігання та управління конфліктами інтересів є найважливішими компонентами для забезпечення справедливості та цілісності в експертній оцінці, а також для збереження достовірності процесу і авторитету відповідальної організації. …Конфлікт інтересів - це ситуація, в якій фінансові або особисті міркування можуть поставити під загрозу або упередженість професійне судження та об'єктивність особи, що може прямо або побічно вплинути на рішення або результат".

Тому, на мою думку, Науковий комітет Національної ради з честю виконав свою функцію Наглядової ради та Ідентифікаційного комітету Національного фонду досліджень і запобіг конфлікту інтересів, що стався б у разі призначення відомої вченої, керівниці цілого напряму на посаду директора НФД. Це могло б стати загрозою для існування цієї організації та відсутності довіри як у платників податків, так і потенційних закордонних інвесторів цього фонду.