UA / RU
Підтримати ZN.ua

НАЙКРАЩЕ ПАЛЬНЕ ДЛЯ ІННОВАЦІЙ

Хоч як це дивно, але ідеальним пальним для створення мотора для літака є... гроші. Про це розповів Іван Бичко — заступник генерального директора заводу «Мотор Січ»...

Автор: Олександр Павлов

Хоч як це дивно, але ідеальним пальним для створення мотора для літака є... гроші. Про це розповів Іван Бичко — заступник генерального директора заводу «Мотор Січ». 1999 року на доведення проекту двигуна для літака Ан-140 забракло зовсім мало — якихось 20% від загальних витрат. Робота могла затягнутися і поставити під загрозу зриву весь багатообіцяючий проект. І тут виникла ідея звернутися по кредит в Українську державну інноваційну компанію (УДІК). Зрозуміло, що для будь-якої компанії, яка працює на Заході, в такому рішенні не було б нічого дивного. Це звичайна, відпрацьована десятиліттями поведінка в такій ситуації. Проте в нас поки що таке явище — небувале. Тому спробуємо відстежити всі події, що відбулися опісля.

Отже, УДІК виділила на цей проект безвідсотковий кредит на 8,3 мільйона гривень. Роботу над двигуном терміново завершили, його було встановлено на літак. Далі все розгорталося так — кредит вчасно (і без нагадувань) повернули компанії. Вже 2002 року, завдяки інновації, бюджет одержав додатково 5 мільйонів гривень, а 2003 року він поповниться вже 17 мільйонами гривень. Це — відрахування від тієї реалізації, на яку розраховують на заводі від впровадження інновації — створення мотора для літака. Чи потрібні ще приклади того, наскільки можуть бути вигідними нововведення?

«Пізніше аналогічні проблеми виникли з двигуном Д-27 для літака Ан-70, — розповів Іван Васильович. — Під нього ми взяли кредит під 10%. Спочатку йшлося про 12%, але це дуже високі відсотки для того, щоб успішно впроваджувати інноваційні проекти. 8 — максимальний відсоток, а найідеальніший — 5—6%».

На виставці в Національному технічному університеті «КПІ» можливість одержати кредит для фінансування проектів була дуже популярною. Присутні висловили цілком слушну думку, що для підприємств і топ-менеджерів, які зарекомендували себе якнайкраще при поверненні кредитів, має бути створена своєрідна «зелена вулиця» при їх одержанні. Інакше кажучи, у середовищі промисловців визріває звичне і таке важливе, стосовно поводження з грошима, для західного бізнесу поняття кредитного рейтингу.

Було очевидно й інше — ставки кредитування поки що страшенно високі для промислових інноваційних проектів. Чи можна сподіватися на їх зниження? Микола Стеблинський, перший заступник голови правління Української інноваційної компанії, вважає: якщо Нацбанк і далі знижуватиме ставку рефінансування, як обіцяє, то інноваційна компанія додасть максимум 1,5—2% і завжди підтримає проекти, що обіцяють працювати.