UA / RU
Підтримати ZN.ua

Заблоковані можливості

Сьогоднішні господарські досягнення ДП "Укрспирт" непорівнянні з його виробничим потенціалом.

Автор: Рита Рєзнік

Проміжні результати роботи, інформацію про які розміщено на сайті Державного підприємства "Укрспирт", не могли не вразити уряд і аналітиків галузі. Підприємство, що його з квітня чиновники попереднього Мінфіну так намагалися спочатку ліквідувати, а потім – приватизувати (причому все це в терміновому порядку), не тільки втрималося на плаву, а й показало вражаючі результати своєї господарської діяльності.

Стереотип про те, що державне - означає погано кероване, наразі не спрацював. І це попри всі старання директорату спиртзаводів на місцях, який зубами вчепився у свої насиджені ще в часи Януковича крісла, а ще – претензії податківців, що копали під фундамент у пошуках додаткових можливостей поповнення держбюджету за рахунок державного ж підприємства.

Відтак, маємо справу не з проміжним рекордом, а компромісом. В "Укрспирті" навіть підрахували, скільки вони, а отже й держава, недоотримали через незграбне адміністрування податків, яке в нашій країні, за сумною традицією, супроводжується блокуванням роботи, а в даному разі – ще й розвитку виробничої діяльності підприємства. Означені втрати держпідприємства ми попросили розшифрувати…

Напевно сьогодні знайдете не багато підприємств приватної або акціонерної форми власності, які у п'ять з лишком разів наростили свій чистий дохід, порівняно з торішнім. Зате державне підприємство "Укрспирт", за підсумками роботи за II і III квартали 2014 р., зафіксувало 88,9 млн грн чистого прибутку проти 15,8 млн грн в аналогічний період 2013 р. У результаті, розрахункова сума відрахувань до держбюджету від цього прибутку становила 27,7 млн грн проти торішніх 2,4 млн грн, тобто збільшилася більш ніж в 11 разів.

При цьому загальні відрахування до скарбниці держави за два квартали 2014 р. сягнули 119,5 млн грн, що на 48,8%, або на 39,3 млн грн., більше, ніж у другому й третьому кварталах минулого року.

Окрім цих даних, зафіксованих у реальній бухгалтерській звітності, оприлюднено й цифри неотриманого прибутку. На підприємстві вважають, що якби Державна фіскальна служба не блокувала виробничих потужностей держпідприємства, то за звітний період чистий прибуток зріс би більш ніж удвічі (на 105 млн грн) і сягнув би 193,9 млн. При цьому до суми податку на прибуток додалися б ще 19 млн, а до суми ПДВ - 102 млн грн. Дивіденди зросли б на 26 млн.

За рахунок чого ж конкретно виникли такі втрати, і чим вони підтверджуються?

Насамперед ідеться про втрати через примусову зупинку підприємств. Звісно, вони теж зафіксовані в операційній документації (див. табл. 1).

На багатьох підприємствах у зв'язку з їх зупинкою на невизначений період через дії ДФС відбулися істотні скорочення. Загальна сума втрат за час простою (зарплата, витрати на енергоносії, операційні та адмінвитрати) перевищила 16 млн грн.

Ще похмуріша картина через втрачені можливості у виробництві й реалізації технічних рідин, зокрема біоприсадок для бензину.

Нагадаємо, що 14 червня податкова відібрала зразки готової продукції спиртзаводів і звернулася в митну лабораторію. Аналіз зробили тільки на вміст етанолу. На підставі таких поверхових досліджень готову продукцію зарахували до "спирту етилового", що відповідає коду 2207-2208. У результаті, всупереч законодавству і здоровому глузду, навіть відходи виробництва спирту - фракція головна етилового спирту (ФГЕС) - перетворилися на підакцизний товар. Не допомогли ні рішення судів, ні експертні висновки НДІ.

Довідка DT.UA

ФГЕС - побічний продукт (3%) виробництва спирту - є токсичним відходом із підвищеним вмістом альдегідів і може бути використаний для технічних потреб. "Укрспирт" утилізує фракцію, переробляючи її на технічні рідини для виробництва розчинників, антидетонаційної присадки для бензину, змивок.

Обкладена акцизом ФГЕС, із якої на спиртзаводах виробляли присадку для бензину КМПА, стала нікому не потрібна. Відтак, зупинилося й виробництво спирту, адже ємність для зберігання цієї фракції на заводі акредитована. Після її заповнення підприємство працювати не має права.

Таким чином, з одного боку – зупиняються підприємства, а з іншого - ставиться хрест на перспективах галузі. Не секрет, що потужності спиртових підприємств утричі перевищують ємність внутрішнього ринку. Тому частина їх перепрофілювалася на виробництво технічних рідин. Найперспективніший напрям - це виробництво спиртової присадки КМПА, що підвищує октанове число бензину. І ФГЕС тут є сировиною, а тепер уже – підакцизною сировиною. Ось вам і втрати від запланованої, але невиробленої продукції (див. табл. 2).

Сумний підсумок: через незграбні дії працівників фіскальної служби не було вироблено понад 4,5 млн дал технічних рідин на суму 613 млн грн, що забезпечило б 105 млн грн прибутку "Укрспирту". Своєю чергою, держава недорахувалася 102 млн ПДВ, 19 млн податку на прибуток і 25 млн грн дивідендів.

Звісно, заперечують експерти, ці втрати розраховані для ідеальних умов і єдиної відпускної ціни продукції 134 грн за дал. "Насправді в реальних виробничих умовах показники були б меншими відсотків на 12. І, таким чином, чистий прибуток становив би не 105, а 91,7 млн грн", - вважає доктор технічних наук Леонід Левандовський.

На жаль, поправка професора уточнює показники, але не змінює суті проблеми.

Тим часом як в Україні гостро стоїть проблема з паливом і енергоносіями, з валютою на їх купівлю, - раптом зупиняється виробництво октанопідвищуючої присадки для бензину. До відома читача, за нинішніми вимогами ДФС, ця присадка виходить дорожчою за бензин, але, згідно з чинним законом про альтернативні види палива, має в кількості 5% міститися в будь-якому бензині і сприяти його здешевленню. Біопаливо містить 30% такої присадки.

Таким чином, тема дешевого біопалива закривається в Україні через акцизну плутанину. А для підвищення октанового числа бензинів нафтовики змушені закуповувати метилтрибутиловий ефір (МТБЕ), який імпортується з Росії, Казахстану або Європи.

Бліц-інтерв'ю з нафтовиком

Олег ЄФИМОВ,
директор з фінансового контролю
ПАТ "Укртатнафта", Кременчуцький НПЗ:

- Ми не можемо нормально працювати зі спиртовими присадками, доки питання кодів і акцизів не врегульоване. При акцизі 70 грн/л біобензин стає значно дорожчим за звичайний, і в його виробництві жодного сенсу немає.

- Як зі цим справи в розвинених країнах?

- Акцизу на добавки немає. У них виділяється паливний спирт, і ні в кого навіть думки не виникає, що з нього можна зробити щось для вживання всередину. "Укрспирт" теж пішов шляхом поділу. Там виділили 15 заводів і сказали, що на них вироблятимуть лише паливні присадки. Технологічно, якщо прибрати з ланцюжка частину обладнання, то на такій лінії вже аж ніяк не зробиш харчовий спирт.

- Яка потреба Кременчуцького НПЗ у КМПА?

- 2,2 тис. т ми б могли додавати у звичайний бензин, а з 1,5 тис. робити альтернативку. Тобто 4 тис. т на місяць - це мінімальна наша потреба. Її можуть забезпечити чотири спиртзаводи, які працюють на повну потужність.

- Що це дає Україні?

- У країні немає великотоннажного виробництва октанопідвищуючої добавки МТБЕ. Якби вітчизняної КМПА було вдосталь, ми б використовували її й у виробництві альтернативного палива і частину імпортного МТБЕ замінили б українською присадкою. Це економія валюти і збільшення надходжень в агросектор, тому що спиртову присадку можна виготовляти з низькосортного зерна або відходів виробництва цукру.

Сьогодні законодавець зобов'язує застосовувати в бензині 5% біодобавки, але закон не працює. Нафтовики раді додати, однак через претензії фіскальної служби "Укрспирт" зараз не в змозі забезпечити такий обсяг.

- Якби присадки було вдосталь, як змінилася б ціна бензину в країні?

- Альтернативний бензин, що містить 30% добавки, був би дешевший на 10–15% від звичайного.