UA / RU
Підтримати ZN.ua

Розвиток індустріальних парків: що далі?

Автор: Дмитро Кисилевський

У світі більш як 15 тисяч індустріальних парків (ІП). Це своєрідні теплиці для вирощування виробництв. Найкраще їхній вплив зрозумілий на прикладах. Так, індустріальні парки забезпечують 22% ВВП Китаю, понад 60% виробництва та експорту Південної Кореї, більш як третину всього експорту Туреччини.

В Україні суттєва трансформація державної політики щодо індустріальних парків почала відбуватися лише у 2021–2022 роках. Зокрема з’явилися:

Читайте також: Індустріальні парки: стимули по імпортному миту та ПДВ для купівля обладнення вже дали результати

Ці зміни стали каталізатором розвитку парків. Зараз маємо вже близько десятка індустріальних парків, де, окрім землі та юридичного статусу, вже підведені мережі і дороги, наявна або будується промислова нерухомість і є резиденти. Загалом же кількість ІП у Реєстрі індустріальних парків протягом останніх років зросла майже вдвічі. Станом на березень 2024 року до реєстру включено 76 індустріальних парків на різних стадіях розвитку. Відповідно, ключове завдання — не спинятися, щоб кількість переростала в якість.

Розвиток індустріальних парків є складовою політики «Зроблено в Україні» в частині залучення інвестицій у реальний сектор. Індустріальні парки є інструментом розвитку промислової інфраструктури і наближають для виробників час доступу до ринку.

Що більше з’являється успішних українських кейсів розвитку індустріальних парків, то швидше теоретичний інтерес громад, промислових девелоперів та інвесторів починає трансформуватись у практичний. Адже одна справа почути чи подивитись, як воно в Туреччині, інша — побачити на власні очі, що в Україні може бути не гірше.

Так, нещодавно в Україну було ввезено першу одиницю обладнання з використанням стимулів для індустріальних парків. Зробила це компанія Univest, яка в Фастові Київської області готується запустити новий завод із виробництва екопакування в індустріальному парку. Поруч, у Білій Церкві, в однойменному індустріальному парку вже заповнені всі вільні приміщення, а керуюча компанія повним ходом будує нові під замовлення майбутніх резидентів. У Львові міська рада для індустріальних парків знизила до нуля податок на землю (так само зробили муніципалітети у Вінниці, Білій Церкві та низці інших міст). Два з трьох львівських парків уже ввели в експлуатацію промислові будівлі та залучають резидентів.

Читайте також: Індустріальні парки України в лютому – які тренди у проєктів-лідерів

Тож є підстави очікувати, що цього року принаймні частина зареєстрованих парків, що раніше не були активними, перейдуть від етапу презентацій до розробки проєктної документації, будівництва мереж і будівель. Дехто цьогоріч і заводи планує запустити.

Учасники ринку називають суми витрат на підведення інфраструктури до індустріального парку в межах 200–600 млн грн і оцінюють вартість будівництва промислової нерухомості в ІП від 400 до 900 дол. за квадратний метр.

Хороші результати, але, зважаючи на наші потреби, і темп змін, і їхній масштаб мають зростати.

Що слід зробити 2024 року, щоб індустріальні парки в Україні стали більше схожими на ті, що забезпечують промисловий розвиток світових економічних лідерів?

По-перше, ефективно використати мільярд гривень, передбачений у державному бюджеті на розвиток інфраструктури індустріальних парків. На мою думку, ці кошти мають бути спрямовані на фінансування промислової інфраструктури: доріг, підстанцій, ліній електропередачі, газогонів, водопроводів тощо, необхідних для створення та функціонування індустріальних парків. Очікую від уряду прийняття відповідних нормативних актів найближчим часом.

По-друге, здійснити розумну дерегуляцію індустріальних парків. У базовому законі про ІП варто усунути зайві обмеження та спростити процедури створення і розвитку індустріальних парків згідно з пакетом напрацювань робочої групи комітету ВР з питань економічного розвитку. Досвід практичного застосування законодавства про індустріальні парки підказує нам, що саме треба змінити. Окрім цього, час уже запровадити механізми стимулювання інвестицій, передбачені Євродирективою про держдопомогу.

По-третє, покращити доступ індустріальних парків до фінансового ресурсу:

Окремим напрямом роботи 2024-го має стати подальша чистка Реєстру індустріальних парків. Практика 2023 року показала, що чимало громад і приватних ініціаторів почали активно шукати керуючі компанії для своїх ІП лише через передбачений законодавством дедлайн і публічні нагадування про неминучість виключення з реєстру. Але якщо в індустріальному парку роками не з’являється жодного заводу й жодної копійки інвестицій він не залучив, то відповідно до закону такий ІП стане претендентом на виключення з реєстру. Зрештою, нас цікавить економічний ефект, а не звітна статистика.

В умовах війни головна функція індустріальних парків в Україні — сприяти залученню нових інвестицій зараз і створювати умови для прискореного відновлення економіки після Перемоги. Але досвід Львівщини, Вінниці, Київщини показує, що вже й сьогодні індустріальні парки можуть бути локомотивами розвитку громад.