UA / RU
Підтримати ZN.ua

Ринок перевезення зерна: які позиції на ньому має "Укрзалізниця" та приватні компанії

Чому природний монополізм УЗ не влаштовує бізнес.

Непередбачувані ціни на послуги "Укрзалізниці" спонукають агровиробників шукати альтернативу вагонам-зерновозам УЗ. Про це пише директор транспортно-логістичної компанії "Вантаж", член логістичного комітету Європейської Бізнес Асоціації (ЄБА) Юрій Щуклін у статті "Зерновози: чи гарантує власний вагонний парк незалежність від монополії?" на сайті ZN.UA.

Читайте також: В Україні скоротиться врожай зернових – USDA 

В Україні бізнес має понад 12 тисяч вагонів-зерновозів. Власником найбільшого приватного парку зерновозів (3442 одиниці) є агрохолдинг "Кернел", парки решти агробізнесів у середньому налічують 100–500 вагонів. Крім них, є близько 10 тисяч зерновозів комерційних парків, які їхні власники надають в оренду агровиробникам, трейдерам або експедиторам. Також є парк "Укрзалізниці" — 10,9 тисячі зерновозів, з яких у робочому стані перебувають 5,7 тисяч вагонів.

Читайте також: В Україні відновлено 37% вантажних вагонів, що заплановані для ремонту – Укрзалізниця

"Укрзалізниця" постійно наголошує, що її діяльність на ринку вантажних перевезень не утискає конкурентів. При цьому УЗ є єдиним оператором, що може надавати послугу перевезення — переміщення вантажу з точки відправлення до точки призначення. Тому монополіст, що надає послуги, не має конкурентів.

Читайте також: Укрзалізниця вказала новий експортний напрямок для зернових - щодня 1368 вагонів збіжжя

Власники ж приватних вагонних парків можуть виконувати перевезення, лише спланувавши їх в інформаційній системі УЗ "Месплан". Будь-який рух приватних парків — чи то доставка порожніх вагонів, чи переміщення в них вантажів — здійснюється лише локомотивом УЗ. Тобто УЗ — головний і єдиний суб’єкт на ринку надання обов’язкових і невід’ємних послуг щодо перевезення вантажів будь-яких парків.

Читайте також: В Польщі висипали кукурудзу з 8 українських вагонів, що прямували транзитом

Успішність менеджменту державної компанії та її прибутковість залежать від залучення її вантажних вагонів до перевезень. А тепер увага: економічний суб’єкт, зацікавлений продавати свої вагони більше й дорожче за інших, має в своєму розпорядженні інформаційну систему, куди всі інші суб’єкти зобов’язані вносити свої наміри та плани перевезень. Причому якщо аналізувати ці дані, можна одноосібно на власний розсуд скоригувати ці їхні наміри, плани та можливості, що не влаштовує бізнес.

Тому великі та середні аграрні бізнеси, вантажна база яких сконцентрована в радіусі понад 250 км від портів і західних кордонів, у придбанні вагонів-зерновозів вбачають альтернативу монополії УЗ. Проте агровиробників хвилює питання отримання очікуваної користі від капіталовкладень у власні вагонні парки.

Раніше ми писали про те, що національний залізничний перевізник запроваджує новий поїзд до Сум зі столиці України. Місто Суми та Сумська область потерпають від ворожих ракетних та шахедних атак.