UA / RU
Підтримати ZN.ua

Елегантно і екологічно

У той час як Україна переживає автомобільний бум, в Америці та Європі більше цікавляться не так зб...

Автор: Владислав Сурнін

У той час як Україна переживає автомобільний бум, в Америці та Європі більше цікавляться не так збільшенням продажів, як зростанням інтересу (і відповідно, продажів) до транспорту, що використовує альтернативне паливо. В Україну везуть бензинові та дизельні автомобілі — Америка прагне пересісти на електромобілі. А купити автомобіль майбутнього можна вже зараз, за ціною 98 тис. дол. (ціна для США).

Компанія Tesla Motors створила і продає Tesla Roadster. Це унікальний електромобіль. Серед інвесторів компанії, котра розміщується, до речі, у відомій Силіконовій долині, значаться засновники компанії Google (всесвітньо відома пошукова система) і перший президент аукціону eBay (інтернет-онлайн-аукціон). У списку тих, хто прагне отримати електромобіль серед перших, — губернатор Каліфорнії Арнольд Шварце­неггер (до речі, він ревно обстоює «найзеленіший» штат).

Чим же хороший цей електромобіль? По-перше, він працює винятково на електриці (ніяких гібридних двигунів, ніякого стиснутого водню — тільки акумулятори й електрика). По-друге, має чудові спортивні характеристики — 300 кінських сил, розгін до 100 км/год. за чотири секунди (без перемикання швидкостей), дальність поїздки — 356 км на «батарейці». Вартість проїзду становить менш як цент за кілометр. Цю ціну забезпечує двигун із ККД близько 90%.

Стратегія компанії Tesla Motors полягає в підкоренні ринку «згори-донизу». Спочатку вихід на ринок із hi-end-овою моделлю швидкісного родстера, який із задоволенням куплять ті, у кого є гроші. На 2009 рік заплановано вихід на ринок сімейного автомобіля, чотиридверного седана, із розрахунковою вартістю вдвічі нижчою, аніж ціна родстера, третя модель планується ще доступнішою. Наступного року 250 примірників Tesla Roadster буде поставлено на європейський ринок, звісно, за європейською ціною в 99 тис. євро. Але бабусі Європі не звикати — технологічні «штучки», котрі приходять у Європу зі США, зазвичай оцінюються в таку ж суму в цифрах, ось тільки грошовий знак — євро.

Звісно, зараз не можна казати про те, що в найближчі кілька років тесла-мобілі витіснять або повністю замінять автомобілі з двигунами внутрішнього згоряння. Станеться це не так швидко. Та процес уже розпочався, і його навряд чи вдасться зупинити. Ціни на нафту продовжують зростати, тенденції до їхнього зниження поки що не спостерігається. Американці — народ розважливий і, на відміну від нас, ощадливий. За правильного підходу до справи — облаштування безлічі станцій підзарядки акумуляторів як у штаті-прародичі Каліфорнія, так і по всій країні в поєднанні з масованою рекламою, податковими пільгами та особистим прикладом перших осіб — Америка пересяде на електромобілі. А за ними й інші країни (Данія та Ізраїль уже втілюють у життя проект Better Place за участі концернів Renault та Nissan).

Несподівано порадували всіх японці, точніше, японська компанія Genepax, котра заявила про створення автомобіля «на воді». Двигун Water Energy System подібний до двигунів водневого типу і може працювати на будь-якій воді (прісній, солоній, брудній, дощовій). Із допомогою хімічної реакції виділяється водень, який і використовують як рушійну силу. Розробники обіцяють відсутність шкідливих викидів в атмосферу. REVA, надкомпактний автомобіль, оснащений таким двигуном, зміг розігнатися до 80 км/год. Літра води вистачило на 80 км пробігу. Нині компанія стурбована отриманням патенту на свій винахід. Наскільки буде нешкідливою для екології «хімічна реакція» отримання водню — поки що невідомо. Однак за собівартості такого двигуна на рівні 18 тис. дол. (а за масового виробництва ціну можна знизити майже вдвічі) він цілком підійде як генератор для електромобіля (того ж Tesla). А якщо автомобілі перейдуть на «водяне» паливо, то, мабуть, на Близькому Сході нарешті настане мир...

До речі, всі автомобілі світу вносять свою 20-відсоткову лепту в усесвітній «запас» CO2. Перехід на електромобілі позитивно позначиться на стані атмосфери. При цьому не слід забувати, що технології виробництва акумуляторів і тих же сонячних батарей не такі «чисті», як хотілося б. Та це поки. Прогрес не стоїть на місці, головне — перші кроки вже зроблено. А нафта... Нафта нам знадобиться не тільки для двигунів.