Голові Центральної виборчої комісії Ярославу Давидовичу «Дзеркало тижня» поставило одне запитання: «Чи в змозі ЦВК за шістдесят днів, які передбачені Конституцією для проведення дострокових виборів, організувати цей процес?». Це питання не є пустим, оскільки всі пам’ятають рівень напруги, що панував у всій системі ЦВК — від сільської дільниці до Києва — під час минулих виборів. Всі задаються питанням: чи є на вибори гроші в бюджеті? (Хоча на засіданні фракції «Нашої України» голова уряду Юрій Єхануров уже двічі заявив про те, що кошти знайдуться.) Чи відбувалася робота зі списками? Чи будуть вибори визнані легітимними, якщо певні процедури, ними передбачені, об’єктивно не можуть бути відпрацьовані в такий короткий термін. Ось відповідь Ярослава Васильовича, яку ми отримали:
— Зараз ми якраз зібрали людей і радимося. Рішення про проведення дострокових виборів ще не прийнято і, може, взагалі не буде прийнято, але ми маємо бути готові до будь-якої ситуації. Ми тільки розпочинаємо аналіз. Ми поки що не аналізували, чи можливо всеосяжне виконання закону про вибори народних депутатів за шістдесят днів. Але закон є і його потрібно виконувати. Оце єдине, що я можу сказати.
Ми вже попередньо прикинули, що вибори можуть коштувати приблизно 350 мільйонів, а не 500, як про це дехто заявляє. Із 350 мільйонів 114 ми маємо зекономлених з минулих виборів народних депутатів України. В законі є норма, відповідно до якої комісії працюють місяць після встановлення результатів виборів, точніше — 20 днів до голосування і місяць після голосування треба платити гроші людям. Якщо скоротити цей термін, то можна додатково заощадити кошти. Взагалі ми бачимо чимало можливостей переглянути певні статті видатків у цих питаннях. Поки що однозначно не можна сказати, скільки будуть коштувати дострокові вибори, оскільки їх треба детально проаналізувати, а ми не можемо цього робити, бо немає на сьогодні для цього правової підстави. Провокувати ж суспільство на якісь заходи ми не можемо, бо нас звинуватять у тому, що ЦВК, не маючи рішення про дострокові вибори, намагається їх організовувати.
Стосовно списків виборців. Законом визначено, що за 20 днів до голосування органи влади передають списки до окружних виборчих комісій. Вони мають 40 днів на їх складання. Безперечно, всі процедури в умовах дострокових виборів наполовину скорочуються і тому потребуватимуть мобілізації як Центральної виборчої комісії і місцевих органів влади, так і співробітників виборчих дільниць. Ви розумієте, що це велике напруження, але в той же час усі усвідомлюють, що дострокові вибори — це світова практика і скрізь вони відбуваються в скорочені терміни. Зрештою, в нас вже є чималий досвід проведення позачергових виборів за скороченою процедурою. Протягом 15 років місцеві вибори вже неодноразово проводилися і за скороченою процедурою.
Якщо перед ЦВК буде поставлено завдання провести дострокові вибори, то ми з цим упораємося. Я не бачу тут проблеми. Але — якщо буде прийнято політико-правове рішення. Є закон, згідно з яким позачергові вибори проводяться у строк шістдесят днів, і його слід виконувати. Безперечно, є протиріччя, оскільки за такі строки не всі процедури можна провести в належному обсязі і в повній відповідності до закону. Якщо постане необхідність, ми будемо аналізувати цю ситуацію. Все буде виконано. Але деякі процедури потребують осмислення. За 60 днів потрібно провести вибори. Це — норма, визначена Конституцією. А вже як їх проводити — будемо визначатися.