UA / RU
Підтримати ZN.ua

Контрабанду перемогти не можна. Її можна тільки очолити

Так, перефразуючи відомий вислів, можна в цілому оцінити ситуацію на морському кордоні України. Попри широкомасштабну й тривалу операцію «Контрабанда-стоп», незаконне ввезення в країну всілякого «добра» триває...

Автор: Ніна Перстньова

Так, перефразуючи відомий вислів, можна в цілому оцінити ситуацію на морському кордоні України. Попри широкомасштабну й тривалу операцію «Контрабанда-стоп», незаконне ввезення в країну всілякого «добра» триває. Боротьба з цим злом «прибиває» одні схеми, але відразу з’являються нові. Однак жахливо передусім те, що, коли контрабанда ширвжитку підриває економіку держави, то ввезення, скажімо, м’яса сумнівної якості — здоров’я нації. Але досі у країні навіть на законодавчому рівні не розроблено механізми і не діють важелі, які зводили б до мінімуму існуючий хаос при імпорті продуктів харчування, зокрема м’яса. Тим часом це міна уповільненої дії. І ніхто не знає, де, коли і кому вона завдасть шкоди. Зате факти про отруєння харчовою продукцією звучать із екранів телевізорів час від часу як зведення з поля бою, де немає противника, а є лише постраждалі.

Нині вщухнув галас навколо ввезення імпортного м’яса через морські порти. Скандал, який вибухнув після заборони Росією ввозити м’ясопродукти з України, і подальші перевірки заспокоїли ситуацію на кордоні. Розкрито контрабандні схеми. Порушено кілька кримінальних справ. Однак говорити про те, що проблему розв’язано, зарано.

По-перше, немає ясності, куди зникло завезене м’ясо сумнівного походження і чи понесуть покарання істинні винуватці скоєного. Немає чіткої інформації сьогодні і про кількість контейнерів із підозрілим м’ясом, які перебувають у портах. У січні в Іллічівському й Одеському портах зібралося, зважаючи на різні джерела, 400 контейнерів із м’ясом. Частина з них прийшла з тих країн і регіонів світу, звідки увезення в Україну м’ясної продукції заборонене, тому що, за даними міжнародного епізоотичного бюро, там були спалахи особливо небезпечних хвороб. Зокрема з Китаю та Бразилії, де було зафіксовано випадки епідемії ящуру.

Як повідомили в адміністраціях портів, на території Одеського — залишається 14 проблемних контейнерів із м’ясом, а в Іллічівському — таких немає. Однак, за даними тимчасової міжвідомчої комісії (створеної при облдержадміністрації) з вивчення ситуації в портах у зв’язку з контрабандою м’яса, таких контейнерів набагато більше. І частина з них уже перейшла в розряд безгоспних.

По-друге, досі «бовтається» на рейді Іллічівського рибного порту іноземне судно з м’ясом сумнівного походження. Незабаром шість місяців, як воно чекає з «моря погоди». Контролюючі служби заборонили його розвантаження. Але воно не іде геть. За наявною інформацією, власники вантажу мають намір пред’явити позови українській стороні, аби відшкодувати колосальні збитки від простою судна. Річ у тім, що вантаж спочатку, як свідчать деякі джерела, було опечатано митницею і здано на зберігання капітану. А даний факт може розцінюватися як безпідставні витрати на утримання іноземного судна в українському порту. Орієнтовно це 5 тис. дол. на добу. Думку Одеської митниці з цього приводу дізнатися не вдалося. Її вкотре «трясуть» перевіряльники з Києва. І керівництво, як пояснила прес-служба митниці, зайняте.

Удалося з’ясувати, що теплохід «Greenland Saga» під прапором острова Мен зайшов у рибпорт 7 листопада минулого року. На його борту було виявлено близько півтори тисячі тонн замороженої свинини в асортименті, що призначалася для однієї молдавської фірми. Вантаж, як було заявлено, доставлено з Китаю та Бразилії. Але, як повідомляють деякі джерела, м’ясо прибуло з Прибалтики, де воно зберігалося, і коли всі терміни спливли, його вирішили збути в Україні за відпрацьованою контрабандною схемою. У кожному разі, ветеринарні сертифікати країн-експортерів про походження м’яса й інші документи на нього відсутні. Замість того, щоб відмовитися від прийому судна із сумнівним вантажем, митниця взялася проводити розслідування. А потім оформлений протокол про порушення митних правил став розглядати Малиновський суд Одеси (за місцем розташування митниці). Далі все пішло второваною доріжкою. Враховуючи, що фірма-одержувач не зареєстрована у Молдові як суб’єкт зовнішньоекономічної діяльності, суд видав постанову про конфіскацію вантажу на користь держави з подальшою його переробкою. Виконавча служба відразу взялася за його виконання. Але не вийшло — завадили.

Інформація про те, що в рибному порту збираються вивантажити тонни м’яса, зібраного з усіх «смітників світу», набула розголосу. Про це стало відомо керівництву області, і за розпорядженням ветеринарної служби процедуру виконання було припинено. Насправді ж було зламано контрабандну схему провезення м’яса через кордон. Далі за планом його мали вивезти з порту і відправити за місцем його переробки чи утилізації (у разі ухвалення рішення про знищення вантажу). Насправді ж переробку й утилізацію м’яса в таких випадках ніхто не проводить. Його доставляють за місцем справжнього призначення, а потім розвозять по торговельних точках, ринках або під маркою «українське» вивозять за кордон.

Ця схема, яку контрабандисти успішно застосовували протягом минулого року, дає можливість безмитно ввозити м’ясо і навіть отримувати гроші з бюджету на його «утилізацію» з розрахунку 2 грн. за 1 кг. А ще право на відшкодування ПДВ, у разі його експорту за підробленими документами. Що цікаво, суди, як головна ланка в цьому контрабандному ланцюжку, у таких випадках навіть зазначали у своїх рішеннях комерційні структури, які проводили фіктивну утилізацію. Так, приміром, 80 тонн м’яса вартістю 1,7 млн. грн. було знищено в Кременчуці Полтавської області одним приватним підприємцем. Але, як засвідчила перевірка, зазначений підприємець м’ясо у вічі не бачив і в Одесі ніколи не був. А вантаж із території Одеського холодильника вивезли невстановлені особи у невідомому напрямку.

Торік суди розглянули 60 протоколів про порушення митних правил під час ввезення м’яса. (Йдеться про більш ніж 4,8 тис. тонн загальною вартістю 21 млн. грн.) При цьому представників ветеринарної служби не запрошували, експертизу м’яса не призначали. Тільки в шести випадках було прийнято рішення про повернення вантажу власнику. А щодо решти вердикт такий — конфіскація на користь держави. При цьому «конфіскація» здійснювалася без участі державної виконавчої служби (за винятком десяти справ) і податкової. Останню взагалі не повідомляли. Тож конфісковане на користь держави м’ясо невідомо куди поділося.

Як показали перевірки, переважно в цій схемі були задіяні троє суддів Малиновського суду Одеси і двоє суддів Роздільнянського райсуду. Контрабандисти заборону на ввезення продукції з ряду країн, що називається, поставили собі на службу і постаралися витягти з неї максимум вигоди. Як пояснюють знаючі люди, комерсанти, іноді навмисно, заявляли про те, що вантаж прийшов із Китаю, щоб потім через суд «утилізувати його на користь держави».

Прокуратура області внесла 15 протестів на постанови Малиновського райсуду Одеси про конфіскацію й утилізацію м’ясопродуктів, увезення яких заборонене. Порушила кримінальну справу стосовно судді В.Потапчука. Але Київський райсуд Одеси такі дії щодо свого колеги вважав незаконними. Прокуратура, звісно, внесла апеляцію, але ворон воронові око не виклює.

Усього прокуратурою порушено п’ять кримінальних справ. Відповідати доведеться працівникам державної виконавчої служби й Одеської регіональної служби держветсанконтролю та нагляду на державному кордоні і транспорті. Ветконтролери, як засвідчили перевірки, ставили свої печатки на документах, даючи зелену дорогу м’ясу, увозити яке в Україну заборонено. Або давали згоду на транзит за відсутності відповідних погоджень. Начальник цієї ветслужби своєю посадою вже поплатився — його звільнили.

Зрозуміло, що в усіх схемах бере участь група осіб під чиїмось прикриттям. Однак навряд чи ми дізнаємося, хто набивав кишені. Причетні до цього особи або ті, хто заплющував очі на те, що відбувається, позбуваються посад, але не більше. На зміну їм приходять інші, і все триває й далі. Тому й у тіньових схемах у ряді випадків змінюються лише деталі. А в цілому вони працюють роками. Хіба новина для митниці, що м’ясо в режимі транзиту вивозиться в Придністров’я, а потім дрібними партіями в обхід пунктів пропускання, або за підробленими документами, або через «відсутність» вантажоодержувача повертається назад в Україну. Але, якщо глянути на статистику, то стане ясно, яке місце ця схема «реекспорту» займає.

Торік і на початку нинішнього року більш як половина м’ясопродуктів, завезених через Одеський і Іллічівський порти, йшла в основному транзитом на Придністров’я і Молдову — 98%. У першому кварталі 2006-го пройшло понад 400 контейнерів. Це понад 11 тис. тонн. Постачальниками м’яса для «наших сусідів» були переважно Бразилія та США в січні, а в лютому—березні — США. Правда, останні місяці показали (ще до заборони ввезення м’яса з Молдови), що спостерігається тенденція до зниження транзиту в цьому напрямку.

Давно прижилися схеми «перерваного транзиту». Це коли вантаж за документами вивозиться за межі України, а насправді реалізується на внутрішньому ринку. Ну і, звісно, банальна підміна даних. Коли під виглядом фруктового желе комерсанти намагаються вивезти м’ясні продукти. Торік за одним із таких фактів прокуратура порушила кримінальну справу проти осіб, які намагалися в такий спосіб вивезти з території Одеського порту контейнери з м’ясом.

Одне слово, хоч би якими хитрими були схеми, про них знають і митники, і прикордонники, й інші контролюючі служби. А ще правоохоронці, котрі їх «прибивають», коли надходить команда. Тоді йдуть посилені перевірки, заводять кримінальні справи, людей знімають із роботи тощо. Але всі ці заходи, як свідчить практика, в остаточному підсумку нічого кардинально не змінюють.

Тому в другій половині лютого стався черговий інцидент із 32 рефрижераторними контейнерами з м’ясом, які в Іллічівський порт доставив теплохід «Antse Shulte». Спочатку судну відкрили кордон і дали дозвіл на розвантаження. А потім надійшла команда повернути контейнери на борт судна. Виявляється, служба ветеринарного контролю згоди не давала. Було покладено край спробі незаконного ввезення м’ясопродуктів і через Одеський порт — на теплоході «Atmoda» (7,8 тис. тонн) і теплоході «Ivan Oribilskkiy» (2,4 тис. тонн).

Нині огляд судна проводять спільно — прикордонники, митники і ветеринари на борту судна. За відсутності оригіналів ветеринарних сертифікатів на м’ясо чи невідповідності даних документів певним вимогам його розвантаження забороняється. Але в обладміністрації вважають, що для більш ефективних заходів слід було б відкрити єдиний пункт пропускання для ввезення м’ясної продукції. Тобто визначити якийсь один порт, надавши йому статус спеціалізованого. І на його території створити ветеринарну лабораторію високого рівня. Були й інші пропозиції. Наприклад, визначити на законодавчому рівні відповідальність відправника за безпеку вантажу. Відпрацювати механізм, який зобов’язує одержувача завчасно (не менш ніж за десять днів) подавати в митницю всю інформацію про вантаж. Впровадити передконтрактну роботу за аналогією із закупівлею дитячого харчування. Порушувалося навіть питання про передачу Іллічівського рибного порту до сфери управління Мінтрансу. Вели розмови і про необхідність розробити механізми, які перешкоджали б суддям ухвалювати необгрунтовані рішення.

Ці й інші пропозиції, озвучені на засіданнях Кабміну і РНБО, поки не виконані. Не зроблено навіть простіших речей. Приміром, не визначено на державному рівні, на чому особливо наполягало керівництво області, перелік підприємств для утилізації м’яса. А це допомогло б оперативно вирішувати питання скупчених контейнерів, і позбавило б контрабандистів основної ланки в їхньому ланцюзі. Але головне, споживачі позбулися б небезпечної продукції.