UA / RU
Підтримати ZN.ua

Автомобільні імпортери закликають владу не допустити "смерті" офіційного авторинку

Відкрите звернення компаній-учасників ВААІД до президента України, прем'єр-міністра України, голови Верховної Ради України.

В даний час на розгляді у Верховної Ради України знаходиться проект Закону України "Про внесення змін до підрозділу 5 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо стимулювання розвитку ринку вживаних транспортних засобів (№3251)".

Хочемо повідомити Вас про наслідки у разі прийняття даного законопроекту.

Від імені 528 компаній - учасників Всеукраїнської Асоціації Автомобільних Імпортерів та дилерів (ВААІД) інформуємо Вас про поточний стан автомобільного ринку України:

1. Обсяг кінцевих продажів легкових і комерційних автомобілів за підсумком 2015 р. становитиме за попередніми оцінками близько 50 000 од. Це в 4 рази менше, ніж було в 2013 р. і менше в 12 разів, ніж у 2008 р. При цьому, обсяг виробництва всередині країни за підсумком 2015 р. складе близько 7000 од., що становить 77% падіння у порівнянні з попереднім, також невдалим роком.

2. Поточна кількість заводів-виробників автомобільного транспорту в Україні – 12, з них майже половина повністю або частково знаходяться у законсервованому стані в очікуванні позитивних змін на ринку та більше 300 виробників авто- компонентів і комплектуючих, з яких близько трьох десятків спільні підприємства з іноземними інвестиціями.

3. Кількість компаній офіційних імпортерів складає 40, які представляють на ринку 60 автомобільних брендів. Кількість офіційних дилерських центрів сягає близько 1000.

4. Обсяг інвестицій з боку резидентів України та іноземних компаній за останні 20 років у будівництво автосалонів, СТО, виробничих майданчиків - понад 2,0 млрд. Євро.

5. Кількість зайнятих в автомобільній галузі (офіційний імпорт і дистрибуція, офіційні дилери - продаж і сервіс, заводи-виробники і постачальники комплектуючих) – більше 50 000 робітників.

6. Обсяг сплачених основних податків (ПДВ, мито, акциз) офіційними імпортерами нових легкових автомобілів за 9 міс. 2015 р. склав - 4,2 млрд. грн., а за підсумком 2015 р. перевищить 5,5 млрд. грн. (дані надані Міністерством Фінансів України).

Варто зазначити, що у країнах ЄС частка офіційного ("білого") ринку становить 80%-90%. В Україні ж сьогодні "білий" офіційний ринок складає 50%. Друга половина імпорту в країну припадає на неофіційних юридичних осіб імпортерів автомобілів, які поставляють автомобілі, що були у вжитку. При цьому такі поставки здійснюються здебільшого з цілим рядом порушень законодавства, зокрема:

- в рази занижується митна вартість товару, розмір сплаченого ПДВ та мита мінімальний;

- розмір сплачених державних податків і зборів компаній імпортерів б/к автомобілів також мінімальний;

- в країну масово імпортуються автомобілі екологічних стандартів Євро-0, Євро-2 та Євро-3 шляхом маніпулювання сертифікатами, при тому, що в Україні, згідно чинного законодавства, дозволений імпорт автомобілів не нижче Євро-4, а з 01.01.2016 р. має відбутися перехід на стандарт Євро-5.

Фактично, єдине, що сьогодні отримує держава від таких "бізнесменів", які працюють на ринку б/в авто – це акциз на імпорт б/в автомобілів. Розмір сплаченого акцизу від імпорту легкових б/в автомобілів за 9 міс. 2015 р. склав 0,75 млрд. грн., решта зборів (ПДВ, мито) - 0,5 млрд. грн., разом - 1,25 млрд. грн. (дані надані Міністерством Фінансів України). Він же (акциз на б/в) є обмежувальним фактором, аби не перетворити Україну на європейське звалище автомобільного металобрухту. Незважаючи на це, як було зазначене вище, кожен другий автомобіль в Україні це б/в імпорт. Причина такої ситуації - нерівні конкурентні умови роботи на ринку.

Ринок б/в авто працює фактично в обхід бюджету. До прикладу, оператори білого офіційного ринку платять до бюджету близько 40% від роздрібної ціни автомобіля! А цим часом, як оператори сегменту б/в імпорту платять 15%-20% від роздрібної ціни автомобіля, що і відображається на більш вигідних цінових пропозиціях.

У разі прийняття Законопроекту №3251 ми прогнозуємо катастрофічну ситуацію на автомобільному ринку. Імпорт б/в автомобілів стане практично неоподатковуваним видом бізнесу в Україні!

Ніхто з покупців не стане переплачувати 40% від ціни нового автомобіля, які сьогодні йдуть до держбюджету. Основна частина покупців зробить покупку в сегменті б/в імпорту, де не потрібно платити податки. Також під виглядом б/в автомобілів в Україну почнуться поставки нових автомобілів з метою уникнути сплати податків.

Підсумком цього буде смерть офіційного автомобільного ринку:

- іноземні представництва та українські компанії імпортери будуть закриті;

- основна частина дилерських центрів буде закрита, несуттєва частина перепрофільована;

- заводи будуть закриті і порізані на металобрухт;

- без роботи залишаться десятки тисяч людей;

- корупція на митниці продовжить процвітати;

- бюджет країни не отримає надходжень ні від сегмента нових автомобілів, ні від б/в сегмента, що з урахуванням усіх складових (зростання ринку не менше 20%), всі податки і збори від усіх учасників ринку в 2016 р можуть скласти близько 10 млрд. грн.

Україна перетвориться на звалище європейського автомобільного металобрухту, як це сталося з низкою країн: Вірменія, Грузія, де не існує офіційного автомобільного ринку.

Принагідно звертаємо вашу увагу на вкрай важливий факт, а саме на те, що Міністерство фінансів України та Міністерство економічного розвитку та торгівлі України вже зробили негативну оцінку наслідків даного Законопроекту, надавши негативні висновки до проекту закону.

Нам не хотілося б стати заручниками ситуації, коли на хвилі дешевого популізму в результаті страждають всі зацікавлені особи - і імпортери, і виробники, і державний бюджет, і в кінцевому підсумку, автовласники.

Просимо вас підтримати позицію всіх учасників автомобільного ринку і не допустити прийняття цього та інших деструктивних законів, що гальмують розвиток і модернізацію країни в європейському напрямку.

З повагою,

Генеральний директор ВААІД

О.Ю. Назаренко