UA / RU
Підтримати ZN.ua

Теорія поколінь та український ринок праці

Представникам "покоління X" властиво працювати десятиліттями в тій самій компанії, а міленіали з легкістю змінюють роботодавців, а іноді - й спеціальності.

Автор: Юлія Дрожжина

Net Generation, або "покоління Z", своїми практичністю та реалістичним поглядом на життя більше нагадує "Мовчазне" чи навіть - "Велике покоління", тобто своїх бабусь, дідусів та ще більш далеких прародичів. Теорія поколінь сповнена припущень і гіпотез. Які з них є міфами, а які - правдою? Чи аж настільки різниться ставлення до роботи та професійного життя у нас і наших батьків? Ми проаналізували, чим відрізняються пошукові запити представників різних поколінь.

Співвідношення сил на ринку праці України

Ми живемо у дивовижний час, коли на ринку праці зустрілися представники чотирьох поколінь, кожне з яких має власні цінності та мотиви. Звісно, не всі вони представлені однаковою мірою. Так, наприклад, згідно з даними Pew Research Center, у США близько 35% від усіх осіб, які працюють, становлять міленіали. Це робить їх найвпливовішою силою на ринку праці. Якими ж є українські реалії? Згідно з аналізом бази hh.ua | grc, на пошукачів віком 19–35 років (тобто на тих-таки міленіалів) припадає 58% усіх розміщених резюме. Звісно, до цієї групи входять не лише кандидати, які зараз без роботи, а й ті, хто готовий змінити поточного роботодавця заради привабливішої пропозиції. Але в будь-якому разі це підтверджує дві тези. По-перше, наразі міленіали дійсно є найчисленнішою групою на ринку праці. По-друге, представники цього покоління вже не готові працювати десятиліттями на одному місці - вони активно шукають кращих можливостей та роботу, яка більше відповідатиме їхнім цінностям.

Другу за численністю групу становлять "ікси" - пошукачі віком від 36 до 56 років, на яких припадає 35% усіх резюме. Згідно з теорією, такі кандидати набагато більше цінують стабільність і постійність, ніж їхні наступники. "Ікси" прагнуть високих результатів і професійного зростання й готові заради цього наполегливо працювати та розвиватися. Вони готові працювати в одній компанії впродовж багатьох років. Проте їхня лояльність дуже залежить від того, наскільки їх визнають і цінують.

Найменш представлені наразі на ринку праці бебі-бумери та "зети" - на цих кандидатів припадає 3% та 4% резюме відповідно. Але, зважаючи на їхній вік, така ситуація є логічною. Водночас ретроспективний аналіз доводить, що робочий вік поколінь розширюється. Наприклад, як порівняти з періодом із травня 2014-го до травня 2015 р., у середньому кількість CV, розміщених пошукачами віком понад 60 років, зросла на 49%. Щодо "зетів", осіб віком до 19 років, то вони набагато раніше починають суспільну та професійну активність. Згідно з дослідженням агентства sparks&honey, чверть підлітків віком від 16 до 19 років задіяні як волонтери. І вони хочуть якомога раніше почати самостійно заробляти гроші. Наприклад, 76% молодих людей сподіваються перетворити своє хобі на основне джерело прибутку.

Ким хочуть працювати бебі-бумери, "ікси", міленіали та "зети"

Представники різних поколінь не лише репрезентують різні цінності та мотиви. Вони цікавляться різною роботою (див. рис. 1).

Роботодавці, які шукали чи шукають співробітників для адміністративної роботи (водіїв, адміністраторів господарчих відділів, прибиральниць тощо), на виробництво чи в агрокомпанію (інженерів, керівників цехів, технологів, конструкторів, спеціалістів із контролю за якістю тощо), знають, що часто такими вакансіями цікавляться бебі-бумери. Покоління X приваблює робота в ритейлі та бухгалтерії. Потрібен IT-шник чи маркетолог - чекайте на купу резюме від міленіалів. Говорити щось про переваги "зетів" іще досить рано. Проте вже зараз помітне їхнє прагнення працювати в мистецтві, медіа та IT-секторі.

Звісно, для вибору роботи та роботодавця галузь компанії - далеко не єдиний і не найважливіший критерій. Проте, згідно з дослідженням "Рейтинг роботодавців України 2018", від того, яку галузь обрав респондент як бажану, змінюється градація значущості цих критеріїв.

Наприклад, ні в кого не викликає сумнівів той факт, що розмір заробітної плати загалом є найважливішим для всіх учасників опитування. Проте певною мірою він є менш цінним для тих респондентів, які цікавляться роботою в IT (див. рис. 2). Згадаймо, що йдеться здебільшого про міленіалів. А згідно з даними досліджень Інституту Геллапа, вони працюють не стільки заради грошей, скільки заради самореалізації та великої мети.

Професійний розвиток є найбільш пріоритетним для тих респондентів, які обрали агросектор. Це можна пояснити, зокрема, тим, що, відповідно до аналізу бази резюме hh.ua | grc, на роботу в цій галузі здебільшого претендують представники поколінь бебі-бумерів та X, для яких визнання досвіду та намагання досягти високого рівня є потужним мотиватором у роботі.

А от колектив більше цінують пошукачі IT-галузі. Знову звернімося до теорії. Міленіали, які становлять більшість кандидатів у цій профсфері, є командними гравцями й цінують нетворкінг. Тому з особливою уважністю ставляться до атмосфери серед співробітників. Їхні послідовники, "зети", є радше індивідуалістами або навіть інтровертами, незважаючи на велику кількість віртуальних друзів.

Наявність соціального пакета, як і офіційного оформлення, важливіша для пошукачів, котрі зацікавлені в роботі у промисловості. Ці критерії є певним гарантом стабільності, якій надають перевагу досвідчені кандидати поколінь бебі-бумерів та X (див. рис. 3).

Особливостями поколінь можна пояснити й те, що можливість навчатися за рахунок компанії більше цінують респонденти, які обрали IT-галузь та медіа. Перманентний розвиток і здобуття нових знань - must-have для міленіалів і "зетів". Багато хто з них розуміє, що університетський диплом не гарантує працевлаштування, й добре відчуває розрив між формальною освітою і навичками, які знадобляться для роботи. Тому вони вимагають швидкого набуття необхідних знань і займаються самоосвітою. Такі кандидати інвестуватимуть більше часу й зусиль у ту компанію, яка інвестує в їхній розвиток.

На графік роботи звертають увагу, насамперед, пошукачі з галузі легкої промисловості. Це може пояснюватись тим, що в минулому такі респонденти мали досвід регулярних перепрацювань і наразі шукають гарантій нормованого робочого дня. З іншого боку, цей критерій важливий і для тих, хто цікавиться роботою в IT та медіа (міленіали, "зети"). Адже для таких пошукачів важливо дотримуватися балансу між роботою та особистим життям.

Між роботою та особистим життям

До речі, щодо балансу. Побажання стосовно графіка роботи та типу зайнятості в резюме теж яскраво ілюструють різницю між поколіннями. Представники покоління X, котрі, як ми вже зазначали, тяжіють до стабільності й здатні заради зростання багато працювати, більшою, ніж інші, мірою готові до повного робочого дня й повної зайнятості. Хочете залучити у штат міленіала - будьте готові подумати над тим, щоб надати йому можливість працювати за гнучким графіком або дистанційно.

Щодо "зетів", то, звісно, їхні побажання щодо графіка роботи більшою мірою відображають навчальну необхідність. Проте ось цікаве спостереження - таких претендентів удвічі більше, ніж інші категорії пошукачів, цікавить волонтерство. Це знов-таки підтверджує їхню зацікавленість в участі у різних соціальних проектах, стурбованість станом довкілля, захистом природи, прав людини тощо.

* * *

Перед сучасними роботодавцями постає складне завдання - створити систему залучення й утримання співробітників, яка враховуватиме особливості представників кожного покоління.

Але це завдання - обов'язкове для вирішення. Адже перемагати на ринку за п'ять-десять років зможуть лише ті компанії, які будуть більш "людяними" та зможуть сфокусуватися на людях як головній конкурентній перевазі. Компанії, що створюватимуть умови, які дадуть змогу співробітникам застосовувати в роботі унікальні людські якості - емоційний інтелект, креативність, інноваційність тощо.