UA / RU
Підтримати ZN.ua

Роуд-шоу по-українськи

Національні інвестиційні проекти України протягом 50 днів буде представлено в 16 фінансових центрах світу.

Автор: Юлія Загоруйко

Національні інвестиційні проекти України протягом 50 днів буде представлено в 16 фінансових цент­рах світу. Такою є програма роуд-­шоу, яке стартувало в Лондо­ні минулого понеділка.

На прес-конференції, що відбулася в Києві напередодні турне, голова Державного агентства з інвестицій та управління національними проектами Владислав Каськів висловився невиразно: «Ми цим роуд-шоу тестуватимемо інвестиційний простір світу». Ця заява здивувала, оскільки тестувати - вивчати, аналізувати і прогнозувати - можна й потрібно, навіть не виходячи з кабінету. Для цього необхідні дві речі - Інтернет і професійні навички фінансиста/економіста/математика.

Насправді презентація в стилі роуд-шоу має свої переваги - це швидкість пересування, оперативне донесення потрібної інформації, інтерактивне спілкування, гнучка політика з урахуванням особливостей країн. Очевидно, всі ці переваги й надихнули агентство розпочати таку акцію та розповісти всім, хто ще не знає, про інвестиційні можливості України, представити п’ять національних проектів, спробувати залучити під них фінансові ресурси й тим самим поліпшити імідж України. Адже не секрет, що Україна вже давно програла свої позиції на інвестиційній карті світу. Тому навіть боязкі спроби знову їх позначити слід вітати. Хотілося б, щоправда, аби не повторилося наше звичне - від «кращого» до «як завжди».

Прес-реліз агентства згадує про «16 світових фінансових центрів». Деяких із них таке визначення явно потішить. Наприклад, Мадрид або той же Відень. Хоча, як виявилося, і в Мадриді, й у Відні вже подали свій голос потенційні інвестори. Тоді тим більше в Європі цілком вистачило б для презентації двох міст - Лондона і Франкфурта. Наступ­ний тиждень виділено для американського інвестора, що перебуває в Нью-Йорку, Х’юстоні, Чикаго й Вашингтоні. Де також цілком можна було б обмежитися двома зупинками, оскільки не так давно пан Каськів відвідав США разом із президентом і знайшов там потенційних інвесторів для будівництва термінала зрідженого газу.

Потім шлях роуд-шоу проляже через Близький Схід - Кувейт, Стамбул і столицю ОАЕ Абу-Дабі. Останній блок країн зосереджений на Далекому Сході - японські Токіо й Осака, південнокорейська столиця Сеул, китайські Гонконг і Шанхай. Тут я вже не посмію «скорочувати» маршрут, бо точно пам’ятаю, що Каськів відвідував разом з Януковичем Сінгапур.

Вважається, що оптимальний часовий період для роуд-шоу - два тижні. У цьому разі оперативність, рухливість і реагування мають сенс. Українське шоу розтягується більш як на півтора місяця. На згаданій уже прес-конференції Каськів назвав вартість поїздки - 12,8 млн. грн. (понад 1,5 млн. дол.). Після паузи зауважив, що це не так уже й багато, якщо порівняти, скільки на такі заходи витрачають інші держструктури.

Кажуть, що непристойно рахувати гроші в чужій кишені. В особистій, ймовірно, так. Але в цьому конкретному випадку - кишеня державна. До речі, роуд-шоу, заплановане на наступний рік, охопить уже 25 фінансових центрів світу.

Плани в Державного агентства з інвестицій і управління національними проектами амбіційні (слово це дуже любить його керівник). Наприклад, очікується, що 2012-го силами агентства в Україну буде залучено 10 млрд. грн. інвестицій, а в наступні два роки - так узагалі 80 млрд. грн. Тому що цього року, за словами Каськіва, їхнє зобов’язання про залучення 7,5 млрд. грн. буде виконано. Уже є 4 млрд. грн. інвестицій, а відсутні три з половиною буде знайдено під час роуд-шоу, яке стартувало. Однак перепалка між прем’єр-міністром і головою агентства на останньому засіданні Кабміну висвітила картину в іншому ракурсі: залучено всього 500 млн. грн., з яких 400 млн., зауважив Микола Азаров, «підписав» сам президент під час зарубіжних візитів.

Перша зупинка роуд-шоу відбулася в Лондоні в останній день жовтня, у штаб-квартирі Євро­пейського банку реконструкції та розвитку (ЄБРР). І в цьому, мабуть, була найбільша удача агентства та самого заходу. Банк виступив добровільним партнером і помічником українського «міністерства з інвестицій». Адже якби не ЄБРР, рівень проведення роуд-шоу було б важко прогнозувати. Саме співробітники банку взяли на себе значну частину підготовки та проведення заходу. Президент ЄБРР Томас Міров виголосив вступне слово.

Чималу роль у підготовці роуд-­шоу відіграло й Посольство України у Великобританії, яке складало списки та розсилало запрошення зацікавленим організаціям і потенційним інвесторам. І не його провина, що цих самих інвесторів прийшло на роуд-шоу набагато менше, ніж очікувалося. У прес-релізі агентства зазначено - «близько 100», я ж не нарахувала й половини. Не прибули також заявлені в програмі високі чиновники з України - ні представник від адміністрації президента Андрій Гончарук, ні заступник міністра закордонних справ Павло Климкін. І тому представляти високу українську владу довелося одноосібно Володимиру Хандогію, послу України у Великобританії.

Зате Держагентство з інвестицій було представлено масштабно: голова, заступник, п’ять керівників проектів, фотограф, прес-­служба, перекладачі та інша обслуга. До того ж з України прибуло близько десятка журналістів.

Владислав Каськів у своєму виступі розповів, чому, власне, потрібно інвестувати в Україну. Зазначив чотири безумовні інвестиційні переваги України: гео­політичне положення країни, наявність висококваліфікованої робочої сили, величезний ринок в 46 млн. чоловік і майбутнє впровадження нових ефективних інструментів для інвесторів, таких, як «єдине інвестиційне вікно», «біржа інвестиційних проектів», податкове послаблення.

Потім співробітники агент­ства представили ті самі п’ять національних проектів, які відібрали для «першої хвилі» презентації на роуд-шоу через їхню високу готовність. А саме: проект «LNG-термінал» - про будівництво морського термінала з приймання і регазифікації зрідженого газу; проект «Енергія біомас» - про використання альтернативного палива; проект «Чисте місто» - про будівництво заводів з переробки твердих побутових відходів; проект «Відкритий світ» - про створення загальнонаціональної інформаційно-комунікаційної (4G) освітньої мережі; проект «Олімпійська надія 2022» - про створення спортивної та туристичної інфраструктури в Карпатах.

У бізнес-світі проведення роуд-­шоу вважається перевіркою для вищої управлінської ланки компанії на професіоналізм і володіння мистецтвом переконання. І якщо строго застосувати цей критерій, то команда агентства перевірку пройшла слабко. Особливо в частині «мистецтва переконання». Можливо, не варто було починати амбіційне роуд-шоу з фінансової столиці Європи. Можна було обкатати його в менш вимогливих інвестиційних центрах. Хоча, з іншого боку, в Лондоні партнером виступив ЄБРР, виконавши практично половину роботи агентства. І не тільки організаційної, а й презентаційної. В усіх українських доповідачів були добре підготовлені співдоповідачі-банкіри з профільних департаментів ЄБРР, які у своїх виступах намагалися оцінити сильні й слабкі сторони кожного проекту. Що не тільки скрасило невпевненість молодої команди Каськіва, а й надало обговоренню більш професійного і прагматичного характеру.

Добре, коли тема доповіді знайома з різних боків, коли матеріал підготовлено на всі сто, коли є досвід публічного виступу, а ще ліпше - досвід ведення дискусії та готовність до гострих, часом неприємних запитань. І мова, звичайно. В інвестиційному світі вона одна - англійська. Усього переліченого не було, тому враження від українських спікерів у присутніх склалося далеко не перфектне. Та й презентації виявилися, хоч як дивно, доволі сирими.

Хоча із самими проектами й закладеними в них ідеями не все так погано. Проекти ці, що одержали вагому назву «національні», справді потрібні країні. Не тільки ті, що було вибрано для першого маршруту роуд-шоу 2011 року. А практично всі. (І це незалежно від того, яка влада в цей момент перебуває біля штурвала країни.)

У всіх проектах, як випливає з презентації, прораховано економічну доцільність і позначено (у загальних рисах) соціальний ефект. І якби ці проекти справді відбулися, то людям у нашій країні дуже пощастило б. За найсприятливіших прогнозів станеться таке щастя не швидко, років так через п’ять-сім. А поки роуд-шоу триває - йде процес освоєння вже виділених державних коштів.