UA / RU
Підтримати ZN.ua

Національний банк втратив незалежність. Гривня під загрозою

Національний банк втратив контроль над грошовою системою країни. Гривня втратила 19% своєї вартості лише за останні п'ять тижнів. Ліквідні міжнародні резерви скоротилися до сотень мільйонів доларів. Непрозорі механізми рекапіталізації та адміністративні заходи підірвали довіру до НБУ, а непрофесійний рівень інформування громадськості призвів до формування панічних настроїв і погіршення очікувань.

Автор: Андрій Кириленко

Національний банк втратив контроль над грошовою системою країни. Гривня втратила 19% своєї вартості лише за останні п'ять тижнів. Ліквідні міжнародні резерви скоротилися до сотень мільйонів доларів. Банківська система швидко стає неплатоспроможною: більш як половина всіх банківських кредитів є проблемними, а депозити в національній та іноземній валютах, необхідні для фінансування цих кредитів, виводяться з банківської системи. Непрозорі механізми рекапіталізації та адміністративні заходи підірвали довіру до НБУ, а непрофесійний рівень інформування громадськості призвів до формування панічних настроїв і погіршення очікувань.

Те, що Національний банк України дуже швидко втратить контроль над монетарною системою, було цілком передбачуваним, оскільки він втратив незалежність. Насправді НБУ ніколи не був по-справжньому незалежним. Але в минулому у його розпорядженні була достатня кількість резервів, щоб контролювати ситуацію на валютному ринку, та можливості впливати на кредитний ринок через непрозорі рекапіталізаційні схеми. Зараз, коли резервів майже не залишилося, а можливість потрапити до в'язниці за "схеми" значно зросла, продовжувати попередню політику стало неможливо.

Те, що НБУ остаточно втратив незалежність, стало зрозуміло наприкінці вересня, коли президент Порошенко зібрав топ-менеджерів найбільших комерційних банків, безапеляційно зафіксував обмінний курс та ще й стукнув кулаком по столу. Ймовірно, що президенту та прем'єр-міністру потрібен був фіксований обмінний курс напередодні парламентських виборів. Сотні мільйонів дефіцитних доларів було витрачено, щоб офіційний курс залишився на рівні, визначеному главою держави. Але вже лише через тиждень після виборів, які партії президента та прем'єр-міністра виграли, гривня втратила понад 14% своєї вартості протягом кількох днів.

Коли центральний банк країни не є незалежним, очікується, що він буде друкувати гроші, покривати бюджетний дефіцит та витрачати міжнародні резерви за рішенням політиків. Як наслідок, знову і знову це призводитиме до галопуючої інфляції, знецінення національної валюти, фінансової неспроможності, зростання заборгованості і, найголовніше, до довгострокових економічних проблем.

Економічна назва однієї з найбільших довгострокових проблем економіки України - "зниження сукупної пропозиції". У світовій практиці існує велика кількість напрацювань з моделями та формулами, але простими словами це означає, що економіка країни загалом виробляє менше і продає за вищими цінами. Це те, що відбувається в Україні зараз: різке зниження реального ВВП супроводжується зростанням споживчих цін. Іноді "зниження сукупної пропозиції" відбувається через зовнішні причини, a не з вини політиків. Наприклад, ураган руйнує інфраструктуру туризму на тропічному острові, i будівельні матеріали дорожчають, або ж світова фінансова криза знищує слабкі місцеві банки, тому кредитні ресурси стають дорожчими.

В Україні зовнішні причини, звичайно, є частиною проблеми. Недружній сусід методично знищує виробничий потенціал країни і одночасно підвищує вартість ресурсів, особливо енергетичних.

Однак набагато серйознішою проблемою є підпорядкування центрального банку виконанню короткострокових цілей політиків. Чому? Тому що тільки незалежний центральний банк зможе отримувати ресурси і спрямовувати їх на нівелювання "зменшення сукупної пропозиції". Незалежний центральний банк може стимулювати кредитування, спрямовуючи внутрішні грошові ресурси з метою їх подальшого продуктивного використання в економіці. Незалежний центральний банк може залучити іноземних інвесторів та їх фінансові кошти. Незалежний центральний банк може переконати МВФ зробити умови програми стабілізації більш гнучкими з метою поліпшення фінансування приватного сектора економіки країни.

Тільки незалежний центральний банк спроможний вирішити також інші довгострокові проблеми, зокрема "зниження сукупного попиту", тобто зниження купівельної спроможності споживачів, що викликана нестабільністю, корупцією та урядовими рішеннями.

Центральний банк, що підпорядковується політикам, зробити усе це не спроможний. Підпорядкований центральний банк не зможе залучити необхідні ресурси через брак довіри до його дій. Підпорядкований центральний банк спроможний лише створювати враження виконання своїх функцій, а насправді здійснюватиме лише ряд дедалі більш неефективних адміністративних заходів.

НБУ не повинен бути підпорядкованим політикам. За Законом "Про Національний банк України", а також відповідно до Конституції (а не відповідно до побажань тимчасового президента чи прем'єр-міністра) основною функцією Національного банку є забезпечення стабільності грошової одиниці України. Той же закон наказує, що в цілях досягнення своєї основної функції НБУ повинен керуватися чотирма пріоритетами у такій послідовності: 1) досягнення і підтримка цінової стабільності; 2) сприяння стабільності банківської системи; 3) сприяння дотриманню стійких темпів економічного зростання та 4) підтримання економічної політики виконавчої влади.

Нині, схоже, НБУ використовує свої пріоритети у зворотному напрямі: спочатку він підтримує економічну політику політиків, а вже потім опікується ціновою стабільністю. В результаті стабільність грошової одиниці України перебуває під величезною загрозою.

НБУ повинен знову стати незалежним від політичного впливу. Для цього він мусить здійснити такі кроки. По-перше, Національному банку потрібно публічно наголосити, що головним пріоритетом є забезпечення стабільності грошової одиниці України. По-друге, необхідно довести до громадськості, що після внутрішньої реструктуризації установа не повернеться до старих принципів діяльності. І по-третє, потрібно створити тимчасову комісію справжніх експертів світового рівня (цього разу без російських хедхантерів, будь ласка) для пошуку наступного голови та заступників голови НБУ. Така комісія має залучити до Національного банку міжнародних професіоналів, спроможних розробити і впровадити незалежну монетарну політику, незважаючи на короткострокові примхи політиків та грюкання кулаками по столах.

Наостанок - приклад. Центральний банк Англії був заснований в 1694 р., у 1997-му став незалежним. У
2012 р. керівництво центрального банку виявилося неспроможним у розслідуванні маніпуляцій з відсотковими ставками LIBOR, які здійснювали комерційні банки у Лондоні. У 2013-му керівництво Банку Англії було змінено. Наразі банк очолює канадець, а з-поміж дев'яти членів департаменту монетарної політики - єгиптяни та американці.

***

Це мої особисті погляди. Я не пов'язаний з урядом у будь-якій офіційній якості. Я не маю жодних фінансових або ділових інтересів, пов'язаних з Україною. Я не отримую жодної винагороди за цей матеріал. Я нічого не маю проти будь-яких політиків в Україні. Я не використовував будь-яку приватну інформацію для підготовки цього матеріалу. Я не хочу кримінального або політичного переслідування будь-кого з діючих чиновників НБУ через мої думки (бо це зробить НБУ ще менш незалежним).