UA / RU
Підтримати ZN.ua

#Моя_фінансова_поліція. До речі, чия?

Служба, що займається розслідуванням економічних злочинів, - це козир у руках будь-якого топ-чиновника. І це єдина причина тієї боротьби навколо Податкової міліції і СФР, яка розгорнулася останніми тижнями.

Автор: Юлiя Самаєва

За незаконними схемами збагачення з оборотами на багато мільярдів у більшості випадків стоять економічні злочини.

Служба, що займається розслідуванням економічних злочинів, - це козир у руках будь-якого топ-чиновника. І це єдина причина тієї боротьби навколо Податкової міліції і СФР, яка розгорнулася останніми тижнями.

Звичайно, публічно говорилося про складнощі зі збиранням податків, про наступність та інше. Але всі розуміють, що, з одного боку, є ті, хто не зацікавлений у заміні силового відомства на аналітичне. А з іншого - навіть аналітична служба, здатна ініціювати розслідування економічного злочину, - один із найпотужніших важелів впливу на багато політичних процесів у країні. Тому той факт, що уряд на тижні, що минає, схвалив законопроект про створення Служби фінансових розслідувань, - це ще не перемога.

Попереду трансформації законопроекту в парламенті й численні труднощі як зі створенням нового відомства, так і з забезпеченням його незалежної та неупередженої роботи. У законопроекті є обтічне формулювання про те, що діяльність служби координується міністром, визначеним положенням про службу. І що це буде за міністр, поки інтрига.

Звісно, у Мінфіні наполягатимуть, щоб саме їхній міністр координував роботу СФР, але стверджувати, що це точно буде він, поки що не поспішають. Торги тривають.

Основну роботу СФР буде сконцентровано на таких порушеннях, як фальсифікації фінансових документів і звітів, маніпуляції на фондовому ринку, підробка документів, виготовлення й збут підроблених цінних паперів, незаконний збір і використання даних, які є комерційною або банківською таємницею. І на інших злочинах, пов'язаних з економічною, фінансовою і податковою сферами.

З допомогою СФР Мінфін усе ж таки розраховує зруйнувати монополію ДФСУ на доступ до легендарних баз податкової служби. Принаймні поки що законопроект дає СФР право доступу до цієї інформації, втім, як і до решти баз і довідкових систем держорганів.

Працюватимуть у службі нові кадри, як і обіцяли, людей з автоматами замінять аналітики. Згідно з проектом, до участі в конкурсі на посади в службі не допускаються особи, які після 2010 р. обіймали посади слідчих або оперативників у підрозділах правоохоронних органів, що займаються економічними злочинами.

І в цьому разі обнуління кадрового складу - це позитив, тому що особливими успіхами в розслідуванні економічних злочинів в Україні похвалитися не може ніхто, на жаль. Проблема в іншому: скільки часу знадобиться для набору й навчання нового штату співробітників? Законопроект передбачає, що нові співробітники, які не мають досвіду оперативно-розшукової діяльності й досудових розслідувань, мають протягом шести місяців проходити стажування в СФР. Тобто навіть за умови, що службу створять через місяць, частина її співробітників розпочне повноцінну роботу тільки в жовтні.

"Кількість співробітників визначатиме Кабмін. За нашими розрахунками, службі необхідно не більш як 3,5 тис. чоловік, включаючи адміністративний персонал, щоб ефективно працювати, - розповів DT.UA міністр фінансів Олександр Данилюк. - Важливо також мінімізувати можливості для проходження в СФР колишніх працівників податкової міліції. Вони працювали в корумпованій системі й принесуть свої звички із собою. Критерії відбору співробітників визначатимуться під кожну посаду. Але будуть і деякі загальні критерії - певний рівень грамотності, ерудиції, особлива увага приділятиметься знанню іноземних мов. У сучасному світі фінансові злочини не обмежуються кордонами, і багато підприємств ведуть зовнішньоекономічну діяльність, співробітникам необхідно буде читати контракти, інші документи й профільну літературу іноземною мовою або спілкуватися з правоохоронними органами з інших країн".

Мінфін посилається на певні домовленості з Держдепартаментом США про технічну допомогу з відбору персоналу, його навчання й створення матеріально-технічної бази. Але щоб запросити на роботу кваліфікованих аналітиків і аудиторів, потрібно запропонувати їм ринковий рівень заробітної плати. А з цим можуть виникнути складнощі.

Поки що посадові оклади в СФР такі: у керівника служби - 40 прожиткових мінімумів (64 тис. грн на сьогодні), заступників - 35 (56 тис.), керівників територіальних підрозділів - 30 (48 тис.), старших детективів - 22 (35,2 тис.), рядових детективів - 20 (32 тис. грн). До окладу традиційно додаються надбавка за вислугу років, доплати за спецзвання, ранги держслужбовців і роботу, що передбачає доступ до державної таємниці. Додатковим бонусом виступить медична страховка для співробітників: самим працівникам СФР держава оплачуватиме 90% вартості страхового поліса, а членам їхніх родин - 70%.

Під час обговорення в уряді саме зарплати співробітників служби стали предметом суперечок. Дійсно, для країни із середнім заробітком у 6000 грн суми вражаючі. Але якщо подумати про те, що люди будуть розслідувати зловживання, в яких ідеться про мільйони, то стає зрозуміло, що тримати їх на ставці рядового держслужбовця - це власноруч створювати корупційні ризики. Тим більше що йдеться про кваліфікованих фахівців, які можуть розслідувати економічні злочини (принаймні ми на це сподіваємося). Якщо залучити їх до роботи не вийде, СФР повторить долю численних, але неефективних економічно департаментів різних силових відомств.

"Без нормальної зарплати неможливо залучити кваліфікованих фахівців, які чесно й професійно працюватимуть і відрізнятимуть ВВП від ВДВ, а ПДВ від ДВП. Нещодавно нам розповідали про те, як слідчий податкової міліції, який розслідував ухилення від сплати ПДВ, у розмові з адвокатом підприємства виявив повне незнання, що таке ПДВ. І коли адвокат звернув на це увагу, слідчий сказав, що йому байдуже, що таке ПДВ, усе одно доведеться домовлятися", - зазначає міністр фінансів

Процедура призначення як керівництва, так і рядових співробітників - конкурси. Втім, можливості вплинути на їхні результати зберігаються, наприклад, відносно керівника служби. Начебто не причепишся - відкритий конкурс, комісія з дев'яти членів, а призначає - Кабмін за пропозицією прем'єра. До речі, за дуже схожою процедурою на посаду голови ДФС зайшов свого часу пан Насіров. І публічний конкурс був, і лише пристойні люди в комісії, і колегіальне рішення. Але всі розуміли, що насправді призначений Насіров був навіть не тодішнім міністром фінансів Яресько і не за неабиякі навички, а тому що так було треба.

Втім, закон гарантує незалежність керівництва СФР: міністр лише координуватиме роботу служби, а причини звільнення її очільника досить чітко визначено. Крім того, керівник служби, його заступники й керівники територіальних управлінь до вступу на посаду й надалі щороку проходитимуть перевірку з використанням поліграфа.

Однак святкувати перемогу рано, адже служби ще навіть не створено, не кажучи вже про якісь реальні її досягнення. І ми добре пам'ятаємо, які основні претензії висувалися Податковій міліції. Далеко не всі з них стосувалися використання силових методів у роботі. Йшлося і про загальну надзвичайну неефективність.

За минулий рік було ініційовано понад 8,7 тис. кримінальних проваджень, а до судів з обвинувальними актами дійшло лише 9% з них (796 справ). Близько 23% справ було закрито через відсутність складу злочину. 2015-го було відкрито тільки 1665 кримінальних проваджень, з них 1025 закрили на стадії досудового розслідування. У результаті за 2016 р. Податкова міліція змогла повернути збитків лише на 419,5 млн грн, навіть не покривши власного утримання, за яке платники податків заплатили понад 562 млн грн. Цифри за 2015 р. аналогічні: на утримання витрачено 553 млн грн, відшкодовано збитків - 520,6 млн.

І всі ми розуміємо, що частина справ, закритих на етапі досудового розгляду, закривалися за "частку чималу". А частину тих спорів, які дійшли до судів, у підсумку було програно. При цьому платіжна дисципліна в країні кращою не стає. І коли окремі депутати, що бурхливо відстоюють право Податкової міліції на існування, стверджували, що без неї податки збирати в країні буде нікому, хотілося запитати: а що, вони їх зараз збирають?

Проте функції на СФР покладуть серйозні - після створення служби ліквідують не тільки Податкову міліцію, а й економічну службу Нацполіції та відповідний економічний підрозділ СБУ. Звісно, що довше створюватиметься служба, то серйознішими ставатимуть проблеми з платіжною дисципліною. Більш того, вирішувати всі економічні проблеми СФР не уповноважена, а концентруватиметься лише на їхній частині. Тобто саме створення служби не робить менш актуальним реформування ДФСУ. І треба усвідомлювати те, що обіцяна сервісність не повинна в результаті обернутися беззаконням і безкарністю.

"Податкова міліція поза законом, і треба запускати нову службу якомога швидше. Ми вже почали працювати над розробкою деяких підзаконних актів і над практичними кроками запуску. Після ухвалення закону службу можна буде запустити вже через півроку, - розповів DT.UA Олександр Данилюк. - Ми схвалили законопроект на Кабміні, але попереду розгляд на Національній раді реформ, потім у комітеті Верховної Ради й власне в парламенті. І ми розуміємо, що треба буде докласти ще багато зусиль. Є ризики. Можуть затягувати час, можуть внести поправки, які нівелюють зміст створення нової служби або зроблять її неефективною. Наприклад, можуть вилучити положення про адекватну заробітну плату. Можуть спробувати виключити ще одне важливе повноваження - ведення оперативно-розшукової діяльності. Тоді Служба фінрозслідувань не запрацює - буде створено ще один орган, але користі від нього не буде".

На будь-якому етапі реформу можна буде трансформувати, зіпсувати й розвернути в протилежному напрямку. І для того, щоб очікувані зміни були дійсно якісними та врахували інтереси не тільки бізнесу, а й держави, знадобляться чимало зусиль і реальне бажання уряду створити справді незалежну й ефективну структуру, а не ручне відомство під одним із міністрів. Час покаже.