Стан інфраструктурних секторів України — залізничного транспорту, автомобільних шляхів, електроенергетики та газорозподілу — створює значні перешкоди для розвитку економіки, стверджують експерти з Інституту економічних досліджень та політичних консультацій.
«Низька якість інфраструктури призводить до додаткових непродуктивних витрат, які фактично гальмують зростання реального ВВП», — зазначають Ігор Бураковський, Вероніка Мовчан та Наталія Сисенко.
Вони вважають, що високий рівень зношеності об’єктів інфраструктури є загрозою для стабільного функціонування економіки та національної безпеки країни. «Сьогодні рівень амортизації основних фондів у галузі виробництва та розподілу електроенергії, газу та води становить 60,7%, в аварійному стані перебувають 33,8% водопроводів і 42,9% вуличних водопровідних мереж», — зазначають експерти.
Також, на думку економістів, така ситуація зумовлює низьку якість інфраструктурних послуг. «Наприклад, про яку якість може йтися, коли близько 80% шляхового покриття потребує ремонту, причому майже 20% — термінового», — констатують вони.
Однією з причин кризового становища експерти вважають неефективність державного управління у сфері інфраструктури. «Горизонт бюджетного планування становить один рік, що фактично унеможливлює ефективне фінансування довгострокових інфраструктурних проектів, до того ж фінансувати розвиток інфраструктури винятково за рахунок бюджету просто неможливо», — стверджують економісти.
При тому держава, на їхню думку, не поспішає реформувати сектор інфраструктури. «Головна проблема полягає в тому, що структурні реформи в цьому секторі традиційно гальмуються, причому за цим показником Україна сьогодні відстає від інших країн з перехідною економікою», — вважають експерти.
Детальніше читайте у статті Ігоря Бураковського, Вероніки Мовчан та Наталії Сисенко «Економічне зростання та інфраструктурні гальма» у свіжому номері «ДТ».