UA / RU
Підтримати ZN.ua

АРМА у світі постправди

Текст про те, як не варто реагувати на критику

Автор: Олександр Лємєнов

Два попередні матеріали про роботу Національного агентства з питань виявлення, розшуку та управління активами, отриманими від корупційних та інших злочинів (АРМА), спричинили справжній переполох у відомстві. Ні, там не стали краще працювати, не переглянули підходів, не виправили помилок. У Нацагентстві почали активніше маніпулювати даними та перекручувати факти, аби хоч у цьому стати ефективнішими. Ми публікуємо два листи, отримані редакцією ZN.UA від АРМА, та ґрунтовно аналізуємо їхній зміст, аби навести бодай якийсь лад у світі постправди, створеному АРМА. Були й інші листи, але сенсу у подальшому листуванні немає, враховуючи усе, про що ви прочитаєте нижче.

Частина перша: АРМА шукає правди

Ознайомившись із скан-копією першого листа від АРМА, читач навряд чи відкриє для себе щось нове, але відповіді на їхні закиди точно допоможуть вам сформувати своє ставлення до цієї установи.

Про дохідність бюджету від управління активами. Дослідження діяльності АРМА стосувалося виключно періоду з 1 січня по 31 грудня 2020 року. Однак у спростуванні представники АРМА зосереджуються на даних за перший квартал 2021-го. Вочевидь, це зроблено зі сподіванням на те, що в такий спосіб вони зуміють приховати неефективну роботу торік. Для порівняння, мною взято інформацію, оприлюднену на офіційній сторінці АРМА у розділі «Плани та звіти». Так от, згідно з п’ятим абзацом на сторінці 51 Звіту про діяльність АРМА за 2018 рік, сукупний обсяг надходжень від управління 2018-го арештованим майном за договорами управління безпосередньо до держбюджету становив 9 020 064 грн. Як наслідок, 9 млн грн точно більше за нуль, як зазначено на відповідній діаграмі. Більш того, ця сума втричі більша від 3,1 млн грн (досягнення команди Павленко—Сигидина).

Не можна оминути увагою і фразу: «…доходи від управління і доходи, перераховані до держбюджету, це абсолютно різні і неспівмірні показники». Адже, відповідно до того ж звіту 2018 року, отримані доходи від управління становили 64,5 млн грн, а 9 млн грн якраз і є сумою надходжень до бюджету 2018-го.

Офіційні дані з вебсайту АРМА проти інтерпретацій керівництва цього ж органу влади (слайд «Порівняння результатів»). Що виглядає переконливішим?

АРМА сайт

Про вартість арештованих активів. Керівники АРМА вкотре ведуть мову про перший квартал 2021 року. У своєму матеріалі я дійсно вказував, що 2018 року АРМА, управляючи меншою кількістю активів, приносило більше доходів. Керівники відомства це фактично і визнали. Дякуємо!

Відповідь на позицію АРМА про розшук активів. Спершу зауважимо, що АРМА замовила за кошти платників податків незалежну оцінку діяльності, однак самостійно з нею не ознайомилася. До слова, «секретний» звіт за результатами операційного (управлінського) аудиту діяльності Нацагентства так і не було опубліковано. Припускаємо, це сталося через наведену нами цитату на сторінці 10: «Водночас поряд з вимогою закону щодо зазначення облікової вартості розшуканого майна у Національного агентства відсутні дієві механізми одержання інформації щодо такої вартості на стадії розшуку майна в кримінальному провадженні. Оскільки нормативні акти, які регулюють діяльність Національного агентства, не визначають порядок та процедуру здійснення Національним агентством оцінки майна на стадії розшуку, відповідна вимога закону щодо зазначення облікової вартості розшуканого майна не може бути виконана. Отже, наявна інформація не може в повному обсязі відображати стан щодо розшукуваних та арештованих активів».

Чи не вводить нас в оману державний орган зі спеціальним статусом?

Розглянемо на умовному прикладі:

  1. АРМА отримує запит від органів правопорядку на розшук майна підозрюваного «Н».
  2. АРМА звертається до державних реєстрів за інформацією й іноземних баз даних.
  3. АРМА отримує інформацію, що за даними реєстрів у підозрюваного оформлено право власності на: автомобіль марки БМВ 2019 року, яхту моделі 1 2018 року, будинок у місті Прованс площею 1000 кв. м.

Як дізнатися вартість цього майна? Можливо, автомобіль потрапив у ДТП і тепер це купа металобрухту, яхта сіла на мілину, а будинок згорів. Якщо керівництво АРМА не розуміє відмінності між розшуком і виявленням, то подивимося закон про АРМА (пункти 2 і 3 статті 1).

Розшук активів — діяльність із визначення місцезнаходження активів, на які може бути накладено арешт у кримінальному провадженні чи у справі про визнання необґрунтованими активів та їхнє стягнення в дохід держави.

Виявлення активів — діяльність із встановлення факту існування активів, на які може бути накладено арешт у кримінальному провадженні чи у справі про визнання необґрунтованими активів та їхнє стягнення в дохід держави.

Тому без виявлення активів неможливо встановити факт їхнього існування та стан. А виявлення на запит органів правопорядку не здійснюється.

Також можна зробити висновок, що вартість розшуканого майна, навіть якщо це готівкові чи безготівкові кошти, є просто числом на папері, а не реальною роботою. Скільки із цих мільярдів повернулося в Україну і якою частиною з них управляла АРМА?

Про управління грошовими коштами. Відразу з’ясуємо, проблем із цим дійсно не виникало чи лише «на їхню думку»? Беззаперечний факт, що слідчий із Миколаєва не поїде до Одеси вносити гроші на депозит, проте іншого способу у відомстві йому не надали. Хоча проблем у тому немає, і АРМА спочатку слід було належним чином проаналізувати ситуацію і… просто відкрити достатню кількість рахунків у банках і в усіх можливих валютах. Для цього навіть будь-яких змін до закону вносити непотрібно. У своєму спростуванні керівництво АРМА могло заявити, що за результатами 2020 року ситуацію проаналізували і 2021-го відкрили рахунок у кожній області. Але, тут немає чим похвалитися, віз і нині там.

Про управління залізничними напіввагонами. «Укрзалізниця» вміє знаходити орендарів для найбільш непридатних вагонів, адже для цього використовують модель «голландського аукціону». Якщо повноцінно розібратися в ситуації, то на напіввагони є великий попит. Що насправді знищує активи? Загальмовані конкурси, які проводить АРМА. У своєму матеріалі ми наводили конкретну цифру: лише через п’ять місяців АРМА знайшло управителя. Тому не дивно, що за п’ять місяців бездіяльності відомства більшу частину напіввагонів розібрали на метал.

Також звертаю увагу на інтерв’ю колишнього очільника Південно-східного територіального управління АРМА, який безпосередньо брав участь у передачі частини з цих напіввагонів. 

Цитата: «Без зайвої скромності скажу, що у нас є всі підстави бути задоволеними підсумками першого року діяльності. Є про що звітувати в контексті співпраці із правоохоронними органами регіону. Це 9,4 мільйона гривень на депозитних рахунках АРМА в Ощадбанку. Ще прийняття та передача в управління 32 залізничних вагонів з 215, і робота триває. Щодо 52 активів здійснено заходи для прийняття їх в управління».

Чи можна назвати ефективною роботу з управління напіввагонами, якщо станом на 23 грудня 2020 року було фактично передано лише 32 вагони з 215? Можна зробити висновок: поки очільники АРМА хваляться «нечуваними результатами», 183 вагони продовжують розбирати на метал.

При цьому керівники держустанови зазначають: «Теза, що у 2018–2019 роках Нацагентство працювало в рази ефективніше, ніж зараз, абсолютно не відповідає дійсності. Конкурсів стало більше і вони стали більш системними. Вартість активів, переданих в управління бізнесу, зросла. Відповідно, зросли і витрати на збереження майна та надходження до державного бюджету. Натомість чого дійсно стало менше, так це фахових експертних дискусій про АРМА. Компетентних обговорень, в рамках яких важко уявити відверте перекручування та маніпулювання фактами».

Частина друга: АРМА не здається

Ми надіслали контраргументи до Національного агентства й очікувано отримали чергового листа.

Щодо дохідності бюджету від управління активами. Нами було проаналізовано звіт про діяльність АРМА за 2020 рік. Цікаво, що навіть за наявності наших зауважень керівництво відомства й надалі маніпулює з цифрами.

Так, на сторінці 40 звіту показано наведену діаграму (слайд «Доходи від управління майном»).

АРМА сайт

Помічаємо, що доходи від управління 2018 року вже не нуль. Однак на мільйон менші, ніж у відправленому до редакції запереченні, і цифри, вказаної в опублікованому звіті. Маніпуляції з цифрами тривають. А в описі до цієї діаграми на сторінці 40 зазначено: «У 2020 році від реалізації арештованих активів на рахунки АРМА надійшло 8 999,30 тис. грн. Найбільша частка серед них (понад 8,1 млн грн) — від реалізації мобільних телефонів та аксесуарів до них».

Звучить ніби непогано, якби в АРМА не замовчували вартості цих мобільних телефонів — 59 млн грн і дати передачі — 19 листопада 2019 року. Тут одразу бачимо «ефективну» роботу керівництва АРМА: організувати із швидкістю черепахи конкурси, та ще й за ціною аж на 50 млн грн нижчою від оціночної вартості активу. Оце показник. Звертаю увагу, телефони і аксесуари до них — це лише один лот із великої кількості лотів, які було передано АРМА. І чому ж керівництво не управляє іншими лотами?

Щодо вартості арештованих активів. 3 млн грн — це цифри із слайду 9 Публічного звіту т.в.о. голови АРМА Віталія Сигидина про підсумки діяльності відомства у 2020 році (слайд «Доходи держбюджету»).

АРМА сайт

У відповіді редакції вказано, що АРМА успішно передало в управління вітчизняним підприємцям майно вартістю 1,8 млрд грн. А на слайді 6 цього Публічного звіту про підсумки діяльності відомства 2020 року зазначено, що загальна вартість арештованих активів, якими управляє бізнес, становить 3,3 млрд грн (слайд «Вартість активів»).

АРМА сайт

Крім того, в коментарі щодо проведених конкурсів АРМА знову вказує цю міфічну цифру у 3,3 млрд грн. Цитую «Проведено дві сотні конкурсів за рік, де обиралися не постачальники чайників, а компанії з оборотом у сотні мільйонів гривень. Результат цих конкурсів — відбір управителів, які зберігають активи на 3,3 млрд грн і сплачують до бюджету найбільші в історії АРМА суми».

Яким слайдам і даним вірити? Чи це знову звична для цього відомства маніпуляція цифрами?

Щодо розшуку активів. Чи можна вимірювати ефективність роботи органу державної влади кількістю запитів, які до нього надходять? Вочевидь, не можна. Але позиція Нацагентства така: «Кількість опрацьованих АРМА запитів щодо розшуку активів — конкретний показник, що є сумою письмових звернень від правоохоронних органів, на які АРМА надало відповідь у вигляді інформації про розшукані активи».

Нинішнє керівництво держустанови на п’ятому році існування тішиться не реальними здобутками (тим, що за результатами розшуку було передано в управління), а кількістю одержаних запитів.

Цього разу не буду детально розписувати якість розшуканої АРМА інформації на запити правоохоронних органів. Це варте окремого тексту про діяльність Філіпа Проніна і напрям його роботи в АРМА як профільного заступника. Якщо коротко, з тією інформацією правоохоронці навіть до суду звернутися не можуть.

Щодо конкурсів на пошук управителів. АРМА вказує суму у близько 2 млрд грн — вартість активів, переданих в управління. То де ж правда: 1,8 млрд грн, 2 млрд чи 3,3 млрд? Стало цікаво, як Нацагентство шукає управителів на арештоване майно. Як виявилося, нинішнє керівництво не придумало нічого нового і використовує методи «злочинних попередників»: офіційна сторінка АРМА, сторінка в соціальній мережі Facebook, на яку підписано 4403 особи, і Telegram-канал із 227 підписниками, ще існує акаунт у Twitter. Якість оголошень про активи, щодо яких АРМА шукає управителів, кожен оцінить самостійно:

 

Скрін з сайту АРМА

 

Якби ріелтори так само шукали покупців чи орендарів, вони вже зникли б як клас. Однак Сигидин, Павленко і Пронін досі працюють. Так навіть оголошення на СЕТАМ про продаж вживаних 9 пар шкарпеток знайде більше бажаючих.

Щодо управління грошовими коштами. Мною було проаналізовано договір №16012020 від 16 січня 2020 року на отримання банківських послуг (відкриття та обслуговування поточних і депозитних рахунків), який АРМА уклало з АТ «Ощадбанк» на 2020 рік, і зроблено такі висновки:

  1. Кількість рахунків для внесення готівкових коштів є недостатньою, зважаючи на адміністративно-територіальний устрій України (24 області). Адже відкрито лише сім рахунків для внесення грошових коштів (один у центрального апарату в Києві і по одному в містах розташування територіальних управлінь АРМА, тобто у Львові, Вінниці, Одесі, Харкові, Дніпрі, Києві).
  2. Валюта, у якій відкрито депозитні рахунки, не збігається з валютою, в якій відкрито поточні рахунки. Так, поточні рахунки для внесення готівки відкрито у найбільш популярних валютах — гривнях, євро, доларах США, фунтах стерлінгів, швейцарських франках, злотих і форинтах, а депозитні рахунки тільки в гривнях, євро і доларах США.
  3. Нинішнє керівництво АРМА вкрай неефективно працює, бо якби було враховано мої зауваження, надходжень стало б набагато більше.

Проте у відповіді нинішнє керівництво Нацагентства зосередилося на ситуації, з якою стикаються правоохоронці при взаємодії з АРМА, умисно залишивши без коментарів важливіші зауваження, чим фактично їх і визнало.

***

Підсумовуючи, зробимо кілька фундаментальних висновків. По-перше, т.в.о голови АРМА Сигидин разом із заступниками Павленком і Проніним постійно викривляють інформацію та маніпулюють цифрами задля того, щоб у черговий раз утриматися на посадах.

По-друге, центральний апарат проводить дуже повільні конкурси через побоювання, що коли дозволити територіальним управлінням їхнє проведення, не знайдеться зацікавлених «вирішувати» ці питання в центральному апараті. По-третє, 2020 рік під керівництвом вищезгаданих осіб став повністю провальним. А коли пишатися нічим, залишається маніпулювати.

Більше статей Олександра Лємєнова читайте за посиланням.