UA / RU
Підтримати ZN.ua

40% зростання ВВП України? Елементарно!

Україна може забезпечити собі зростання ВВП у 40%, якщо зробить для цього низку зусиль.

Автор: Олександр Савченко

Почну з аксіоми: країни, ВВП яких зростає дуже швидко, на 7–10% на рік, своєю монетарною та економічною політиками тримають відношення валового нагромадження (інвестиційної складової економіки) до ВВП на рівні 27–35%.

В Україні очікую зовсім іншої пропорції у 2019 р. - приблизно 15–17%. Тому логічно, що ВВП України цього року зросте лише на 3,3–3,5%, а промисловість скоротиться на 3–4%. Отже, очевидно, що для прискорення економічного зростання треба збільшити інвестиційну складову ВВП України мінімум на 10%, а це приблизно 13 млрд дол.

Де знайти і щороку залучати додаткові 13–15 млрд дол. на розвиток економіки, переважно промисловості?

Фінансовими джерелами для інвестицій у розвиток української економіки є:

- власні кошти бізнесу і людей;

- інвестиційні витрати з державного бюджету;

- кредити українських банків;

- кредити іноземних банків;

- кошти з ринку капіталу України;

- кошти з ринку капіталів світу;

- прямі іноземні інвестиції.

Не відкрию таємниці, що зараз головним джерелом коштів для інвестицій в Україні є власні кошти бізнесу і людей, а кошти з ринку капіталів (бірж) світу в економіку України вже давно не надходять. До речі, з українських бірж вони не надходили ніколи! Українські банки вже забули про проєктне довгострокове кредитування, а потенціал кредитування ЄБРР, МФК, ЄІБ використовується на 20–25%.

Які елементарні дії української влади можуть швидко привести до економічного зростання? Влада повинна:

1. Зменшити податки на доходи українців. Податок на доходи фізичних осіб менше п'яти мінімальних зарплат - 10%; 15% на доходи, які перевищують п'ять мінімальних зарплат. Усі працюючі здійснюють обов'язкові відрахування на власний накопичувальний пенсійний рахунок у розмірі 5% від зарплати. Соціальні внески скасовуються, Пенсійний фонд ліквідовується. Солідарні пенсії та інші соціальні виплати фінансуються з державного бюджету.

2. Замість податку на прибуток запровадити податок на виплату дивідендів (виведений капітал) - 15%.

3. Доходи від депозитів звільнити від оподаткування, а також підвищити їх надійність, - покриття депозитів фізичних осіб і підприємців Фондом гарантування вкладів має зрости до 500 тис. грн.

4.Негайно зменшити дохідність ОВДП до рівня інфляції +1% (зараз це приблизно 7%) і розпочинати перемовини щодо реструкторизації ВВП-варантів Яресько на суму 3,2 млрд дол. (по суті це безпрецедентний податок на розвиток країни).

5. Звернутися до всіх міжнародних фінансових організацій із пропозицією відкрити масштабні кредитні лінії під державні гарантії з розподілом коштів цих кредитних ліній між банками-учасниками для довгострокового кредитування проєктів малого та середнього бізнесу, енергозбереження тощо.

6. Поставити Нацбанку завдання разом із системою комерційних банків забезпечити прискорення зростання ВВП і створення нових високооплачуваних робочих місць (приблизно 20–30 тис. за квартал). Для цього з допомогою адекватної монетарної політики НБУ повинен зменшити ставку рефінансування до 11% на кінець 2019 р. і до 7–8% - у першому кварталі 2020-го.

7. Запропонувати НБУ змінити деструктивну систему резервування кредитних ризиків, особливо валютних, і негайно запустити систему їх хеджування, що дасть можливість банкам розблокувати процес кредитування в валюті не лише експортних операції, а й імпортних угод і залучити на депозити принаймні половину із майже 100 млрд дол., які перебувають на руках у населення поза банківською системою України.

Упевнений, що наведені вище заходи забезпечать розвиток української промисловості і зростання економіки на рівні 7–8%. Якщо хочемо зростати швидше, треба зважитися на більш складні, неелементарні заходи. По-перше, створити реальну фондову біржу, яка зможе залучати гроші для українського бізнесу. Зараз в Україні діють кілька так званих фондових бірж, ліцензії у них необхідно відібрати вже на наступний день після створення державою Фондової біржі України. Причому керівництво цією біржею в перші роки, до її корпоратизації та приватизації, має здійснювати, наприклад, Франкфуртська фондова біржа. Лише за таких умов український бізнес уперше отримає реальний, небанківський механізм залучення інвестицій і некорумпований майданчик з оцінки та продажу цінних паперів.

По-друге, заснувати державний Банк розвитку України. Цей банк з капіталом не менш як 5 млрд дол. створюється для здійснення промислової політики - фінансування масштабних інфраструктурних проєктів, модернізації української енергетики, збільшення видобутку газу… а також підтримки малого та середнього бізнесу через кредитні лінії найнадійнішим комерційним банкам з українським капіталом. Усі державні комерційні банки за короткий час приватизуються чи принаймні залучають як акціонерів (на 15–25%) провідні банки світу.