UA / RU
Підтримати ZN.ua

Тарифний казус Ткаченка. Коли тиша в платіжках голосніша за піар КМВА

Автор: Олександр Сергієнко

ZN.UA вже писало, що підстави, на яких із 1 березня 2025 року в Києві було підвищено тарифи на утримання житла (управління житлом по-новомодному), не відповідають законодавству. Прямо кажучи, нові тарифи є незаконними. Однак ніхто, крім ZN.UA, — ні новий на той момент начальник Київської міської військової адміністрації Тимур Ткаченко, ні чиновники профільного Міністерства розвитку громад і територій, ні прокуратура міста Києва — не звернули на це жодної уваги. Потім була яскрава піар-кампанія голови КМВА зі скасування розпорядження та… пшик на виході.

Може, ми були неправі й кияни платять удвічі більше все ж таки законно?

Як киянам «установили» нові тарифи

14 листопада 2024 року тодішній начальник КМВА Сергій Попко видав розпорядження №1311 про внесення змін до іншого розпорядження — №389 від 3 березня 2020 року. Називалися вони майже однаково — «Про організаційні заходи щодо проведення конкурсів з призначення управителів багатоквартирних будинків, в яких не створено об’єднання співвласників багатоквартирного будинку, співвласники яких не прийняли рішення про форму управління багатоквартирним будинком». (Вибачте за довгу назву, але то — вимоги жанру, себто канцеляриту).

Читайте також: Тарифи на комунальне обслуговування в Києві підняли всупереч щонайменше двом законам – експерт

Між цими редакціями була одна, але принципова відмінність. Якщо в старій редакції було описано процедуру проведення конкурсів, і відповідальність за це покладалася на профільного заступника голови КМДА (цілком відповідно до закону), то в новій пункт 1 містить прямий імператив: «Провести конкурси з призначення управителів багатоквартирних будинків в установленому порядку», а відповідальними за проведення конкурсів у пункті 2 визначено районні державні адміністрації.

Тут слід пояснити, що коли в будинку нема ОСББ або не проведено зборів співвласників щодо визначення управителя, то підписання договору з управителем покладається законом на виконавчий орган місцевої ради, і це — його власні (самоврядні) повноваження, які не можуть нікому більше бути делеговані. У випадку Києва виконавчий орган Київради — це Київська міська державна адміністрація, тому доручення цієї справи РДА суперечить підпункту 20 пункту а) статті 30 Закону «Про місцеве самоврядування в Україні». Ось у цьому злощасне розпорядження КМВА №1311 є незаконним (нікчемним) від самого початку.

Однак, незважаючи на це, райдержадміністрації, як то кажуть, із піною на вустах кинулися проводити конкурси на визначення управителів у тих будинках, де не були утворені ОСББ або мешканці «не обрали форму управління» — тобто не звернулися до жодної компанії з пропозицією бути в них управителем. Таких будинків — практично більш як половина житлового фонду Києва. Насправді управителі в цих будинках були, це — районні комунальні керуючі компанії, тому жодної потреби в цих конкурсах не було, крім однієї — підвищити тарифи, оскільки компанія, що виграла конкурс, призначала власний тариф (!). У підсумку РДА просто затверджувала результати конкурсів, визначала переможця й «благословляла» в такий спосіб новий тариф. У першій публікації на цю тему я зробив припущення, що без мовчазної згоди нового очільника КМВА Тимура Ткаченка таку комбінацію (з трьох пальців на адресу киян) неможливо було б скласти, оскільки де-юре й де-факто голови РДА підпорядковуються саме йому, і про таку резонансну подію, як підвищення тарифів для киян, не знати він просто не міг.

Читайте також: Будинки-привиди й «туалетні схеми» в законі. Чому постріли НАБУ та САП можуть бути холостими

Ймовірно, саме на це припущення пан Ткаченко страшенно образився, сказав, що ініціатива КМВА стосовно підвищення тарифів — це фейк, і пообіцяв скасувати злощасне розпорядження №1311. Пообіцяв — і зробив: 21 березня 2025 року за його підписом вийшло розпорядження №204, яким №1311 скасовувалося.

Як тарифи «скасували»

Однак справжньою причиною публічного скасування того, незаконного від самого початку, розпорядження був лист Державної регуляторної служби України до КМВА від 10 березня 2025 року №1111/20-25, який містив «Подання №2». Цим поданням ДРС зобов’язала КМВА скасувати розпорядження від 14 листопада 2024 року №1311 та розпорядження голів відповідних районних у місті Києві державних адміністрацій.

Та оскільки на поверхні, себто в платіжках за комуналку, після яскравого демаршу Тимура Ткаченка нічого не змінилося (мабуть, не хотілося обмежувати бурхливий потік грошей, який полився в районні керуючі компанії), редакція ZN.UA розіслала інформаційні запити до голів РДА із запитанням, чи повернулися вони до старих тарифів.

Відповіді, з різним ступенем чиновницької вигадливості та юридичної маячні, були прогнозовано однаковими в сенсі «йдіть ви лісом». У письмовій формі всі респонденти в один голос сказали: розпорядження КМВА №204 хоч і скасовує №1311, але зовсім не вимагає, щоб ми анулювали наші районні конкурси й нові тарифи. В підсумку виходить, що пан Ткаченко пропіарився зі своїм «скасуванням», але для людей нічого не змінилося — старих законних тарифів їм не повернули. Про це ZN.UA теж написало. І знову тиша.

Вердикт Державної регуляторної служби

Редакція пішла далі й звернулася до Державної регуляторної служби, яка, зокрема, реалізує політику з питань нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Ні в кого, мабуть, немає сумнівів у тому, що комунальні керуючі компанії (колишні ЖЕКи) займаються саме такою діяльністю, і більш як половина населення столиці критично залежна від них і платить їм свої кровно зароблені, а з 1 березня 2025 року почала платити в 1,5–2 рази більше. Оскільки наша мудра Верховна Рада де-факто викреслила з нової редакції Закону України «Про житлово-комунальні послуги» процедуру громадських слухань під час установлення житлово-комунальних тарифів, то залишається сподіватися хоч на якийсь орган контролю.

Читайте також: Тарифи на тепло в Києві: населенню потрібно готуватися до підвищення у півтора рази

Звісно, в левовій частці випадків цю процедуру проводили для галочки, але проєкт рішення та кошторис складників нового тарифу публікувався наперед, їх можна було перевірити й у разі чого здійняти публічний галас. Пам’ятаю, коли в далекі часи ці тарифи встановлював виконком Київради, збиралися повні зали народу, перед якими очільник управління цін та тарифів Василь Яструбинський обґрунтовував / виправдовував свої плани, й кожен присутній міг йому опонувати.

Сьогодні цього «народного контролю» немає, тому залишається сподіватися на професійність і неупередженість Державної регуляторної служби.

Отже, у своїй відповіді на запит ZN.UA ДРС підтвердила не тільки те, що надсилала до КМВА подання, а й те, що «Подання №2 зобов’язує Київську міську військову адміністрацію також скасувати розпорядження відповідних районних у місті Києві державних адміністрацій».

 

Чи виконав начальник КМВА Тимур Ткаченко цю вимогу? Чи знає він, що Конституція України покладає обов’язок забезпечувати «законність і правопорядок; додержання прав і свобод громадян» (стаття 119)? Чи знає він, що є прямий мораторій на проведення таких конкурсів (Закон України №2954-IX від 24 лютого 2023 року)?

Читайте також: КМДА звинуватила Ткаченка у блокуванні життєво важливих для Києва розпоряджень, той бурхливо відреагував

Лист ДРС безпристрасно констатує: «документи, що підтверджують виконання Подання в частині скасування розпоряджень голів відповідних районних в місті Києві державних адміністрацій, до ДРС не надходили».

Не хочеться псувати собі та іншим настрій, але істина дорожча. Начальник КМВА Тимур Ткаченко в цьому випадку:

А що, так можна?