Необхідний вступ
Перебуваючи у складі Європейського Союзу, Велика Британія підпорядковувалася всім інструментам права ЄС, включно із застосуванням механізму санкцій. Вихід зі складу ЄС вимагав від Великої Британії неймовірно масштабної роботи із внесення численних змін до національного законодавства та укладання десятків і сотень міжнародних угод.
Першим законодавчим актом про санкції, який не міг замінити собою весь попередній санкційний режим ЄС, стало Положення про глобальні санкції за порушення прав людини, що набрало чинності в липні 2020 року. Ці правила дозволяють впроваджувати санкції щодо осіб, причетних до серйозних порушень прав людини по всьому світу.
В останній рік санкції, впроваджувані в різних країнах світу, остаточно перетворилися як на змагальний інструмент конкурентної боротьби в глобальній торговій політиці, так і на один із демонстративних інструментів війни гарячої.
В іноземних санкційних списках у зв'язку із втручанням у внутрішні справи інших країн, корупцією та відмиванням грошей з'явилися https://zn.ua/ukr/POLITICS/u-rnbo-pojasnili-chomu-ukrajina-ne-vvodit-sanktsiji-proti-kolomojskoho-i-joho-ljudej.html
Відзначилася й наша країна. Як влучно охарактеризувала роль РНБОУ в застосуванні санкцій редакторка відділу політики ZN.UA Інна Ведернікова: «…РНБО несподівано стала для президента інструментом, із допомогою якого він не тільки значно знизив роль парламенту в ланцюжку прийняття рішень, а й поставив на місце політичних і економічних гравців, які перебувають поза владою, але навчилися її «юзати», оминаючи президентський кабінет».
Важливе для корупціонерів
Однак деякі події кінця квітня, які привернули до себе мало уваги через прийдешні травневі свята, досить швидко примусять хвилюватися багатьох людей із гучними прізвищами не тільки в усьому світі, а й, цілком можливо, в Україні.
Однією з таких подій стало набрання чинності 26 квітня 2021 року у Великій Британії законодавчим актом під назвою Положення про глобальні антикорупційні санкції (в оригіналі — Global Anti-Corruption Sanctions Regulations 2021).
Положення про глобальні антикорупційні санкції було прийняте для того, щоб дозволити урядові Її Величності впроваджувати режими санкцій з метою дотримання зобов'язань ООН та інших міжнародних зобов'язань, а також задля досягнення інших цілей, куди входять: сприяння запобіганню тероризмові; зміцнення національної безпеки, міжнародного миру та безпеки; дотримання міжнародних прав людини, просування зовнішньополітичних цілей; заохочення поваги до демократії та верховенства закону.
Після закінчення перехідного періоду набрала чинності низка положень про санкції, які замінили з аналогічним ефектом режими санкцій ЄС. До них належать нормативні положення, що містять санкційні режими для конкретних країн, наприклад Росії, КНДР та Ірану, а також тематичні режими санкцій, наприклад стосовно тероризму, хімічної зброї та кіберактивності. Вони включали Правила про незаконне привласнення (санкції) 2020 року, які замінили три режими ЄС, що стосувалися незаконного привласнення державних коштів у Тунісі, Єгипті та — увага! — в Україні.
Чому Положення про глобальні антикорупційні санкції прийняте саме такого змісту?
Уряд Її Величності, фактично, оголосив про повномасштабний наступ на серйозну корупцію й водночас підтримку належного управління та верховенства права, а також про просування відкритого суспільства. Політичний істеблішмент Великої Британії вважає, що серйозна корупція впливає на держави, ринки та суспільства, хоч би де вона відбувалася. Вона підживлює загрози національній безпеці; пов'язана з тероризмом, серйозною організованою злочинністю та нестабільністю; перешкоджає міжнародній торгівлі та інвестиціям; підриває усталений розвиток; загрожує демократії та позбавляє громадян життєво важливих суспільних ресурсів. Передбачається, що цей режим санкцій стане важливим інструментом на додачу до ширшої урядової протидії корупції відповідно до Антикорупційної стратегії Великої Британії.
Якщо говорити ще конкретніше, цей санкційний інструмент дозволить урядові визначати осіб, котрі беруть участь у деяких видах діяльності, визначених як найбільш шкідливі види корупції: хабарництво і незаконне привласнення власності з участю державних посадових осіб.
А ось — головне, на що корупціонерам потрібно звернути увагу
Тепер про те, чому зацікавленим особам в Україні, не чекаючи закінчення всіх травневих свят, слід звернути найпильнішу увагу на зміст Положення про глобальні антикорупційні санкції. Дві події схиляють до цього.
Положення прийнято 26 квітня. І того самого дня була блискавична реакція міністерки фінансів США Джанет Єллен. Дозволимо собі для повноти і ясності навести розлогу цитату з її заяви:
«Міністерство фінансів Сполучених Штатів вітає набрання чинності сьогодні новим Глобальним режимом санкцій Сполученого Королівства із боротьби з корупцією, який базується на успіхові Глобального режиму санкцій Сполученого Королівства у сфері прав людини. Цей новий режим санкцій дає Сполученому Королівству повноваження, аналогічні глобальній програмі Магнітського у Сполучених Штатах і Законові Канади про правосуддя для жертв корумпованих іноземних посадових осіб, які спрямовані як на порушників прав людини, так і на корумпованих суб'єктів...
Новий Глобальний режим санкцій проти корупції Сполученого Королівства дає Сполученим Штатам і Сполученому Королівству можливість вживати додаткових санкційних заходів там, де це необхідно, посилюючи вплив наших відповідних санкцій.
Санкції США, з високою ймовірністю, приведуть до змін у поведінці та запобіжать загрозливим діям, якщо ми їх (санкцій. — С.К.) вживатимемо спільно з нашими союзниками, чинячи сильніший економічний вплив, перешкоджаючи доступові до міжнародної фінансової системи та посилаючи сильніший сигнал зловмисникам завдяки нашій солідарності. Застосування санкцій може додатково стимулювати підприємства до активнішого підходу до корпоративних ризиків і належної обачності, що враховуватиме як права людини, так і проблеми корупції…»
Звернути увагу на британський документ пропонуємо одночасно з уважним вивченням змісту прийнятої через два дні, 28 квітня, Резолюції Європейського парламенту стосовно Росії, справи Алєксєя Навального, нарощування військової присутності на кордоні з Україною та нападу Росії на Чеську Республіку (2021/2642, RSP), що є, фактично, прелюдією до нового стратегічного договору Європейського Союзу. У пункті 11 цієї Резолюції (прийнятої приголомшливою більшістю) Парламент, поряд із погрозою відключити SWIFT Росії, закликав ЄС і держави-члени: «спиратися на законодавчу пропозицію Великої Британії про Положення про глобальні антикорупційні санкції для боротьби з корупцією та іншими аналогічними режимами, а також прийняти режим антикорупційних санкцій ЄС, щоб доповнити режим глобальних санкцій ЄС у сфері захисту прав людини».
Таким чином, саме з прийняттям британського Положення про глобальні антикорупційні санкції для боротьби з корупцією зроблено рішучий крок у створенні найпотужнішими країнами світу поки що неформальної коаліції (у складі США, Канади, Великої Британії і ЄС) для застосування санкцій не тільки щодо порушників прав людини, а й щодо корупціонерів в усьому світі.
Як швидко корупціонери відчують результат?
Це вже працює! У день набрання чинності Положенням про глобальні антикорупційні санкції міністр закордонних справ Великої Британії Домінік Рааб зробив заяву, в якій повідомив, що він подав у парламент, відповідно до Закону про санкції та боротьбу з відмиванням грошей 2018 року, Положення про глобальні антикорупційні санкції 2021 року. Він охарактеризував цей документ як «зручний інструмент, що дозволяє урядові переслідувати корумпованих суб'єктів та їхніх поплічників». Міністр пообіцяв того ж дня зробити заяву й опублікувати список перших осіб, щодо яких буде впроваджено санкції.
Того ж дня було опубліковано список, куди були включені 14 громадян РФ, які, на думку британської влади, причетні до розкрадання 230 млн дол. із російського бюджету, що його розслідував Сергій Магнітський, який помер у Бутирському слідчому ізоляторі.
Разом із громадянами Росії у британському санкційному списку опинилися восьмеро людей із Гватемали, Гондурасу, Нікарагуа, Судану та ПАР.
Рахунки цих громадян заморожені. Їм також заборонено в'їзд до Великої Британії.
Докладніше про фінансові санкції
Правила впроваджують фінансові санкції у вигляді цільового заморожування активів і заборони на надання коштів або економічних ресурсів (не грошових активів, таких як власність або транспортні засоби) перелічених осіб і забезпечення того, щоб кошти та економічні ресурси не надавалися зазначеним особам прямо, опосередковано або в їхніх інтересах.
Якщо ви виявите, що до особи або організації, з якими ви маєте справу, застосовуються фінансові санкції, зазначені у Правилах, ви мусите негайно:
- перестати мати з ними справу;
- заморозити будь-які активи, які ви тримаєте для них;
- якомога швидше поінформувати OFSI, надіславши електронний лист на адресу ofsi@hmtreasury.gov.uk або зателефонувавши до загальної довідкової служби: +44 (0) 20 7270 5454.
Важливі деталі про заборону поїздок для дітей корупціонерів
Дія Положення полягає в накладенні заборони на поїздки для осіб, визначених Державним секретарем, з метою імміграційних санкцій.
Зазначеним особам буде відмовлено в дозволі на в'їзд або перебування у Великій Британії. Будь-які заявки, які вони подадуть на візу для поїздки до Великої Британії, у тому числі транзитні, буде відхилено. Будь-якому іноземному громадянинові, на якого поширюється заборона на в'їзд відповідно до Правил і який на цей час перебуває у Великій Британії, буде анульовано дозвіл на перебування у Великій Британії та розпочато процедуру його висилки з Великої Британії.
Якщо ви є об'єктом імміграційних санкцій і намагаєтеся поїхати до Великої Британії, перевізники зобов'язані відмовити вам у посадці.
Чи можуть до санкційного списку потрапити слідчі, прокурори, судді та адвокати?
Наївно вважати, що тільки державні чиновники та їхні бізнес-поплічники найчастіше є об'єктом застосування таких санкцій.
До списку від 26 квітня 2021 року ввійшли заступник керівника управління по боротьбі з податковими злочинами А.Кузнєцов, колишній слідчий Слідчого департаменту П.Карпов, слідчі С.Гордієвський і О.Уржумцев, керівники податкових інспекцій у Москві О.Хіміна та подружжя О.Степанова і В.Степанов, юристи А.Павлов і Ю.Майорова, генеральний директор компанії «Гранд-Актив» О.Шешеня, підприємець В.Хлєбніков та інші. Звертаємо увагу на те, що до списку, крім російських бізнесменів, увійшли працівники правоохоронних органів і — новинка сезону — практикуючі юристи.
А ще 2012 року до першого санкційного списку у справі Сергія Магнітського, складеного уповноваженими органами США, потрапили 16 слідчих, 11 суддів, 4 прокурори і навіть головний лікар Бутирського слідчого ізолятора.
Від моменту створення Глобальної програми Магнітського у 2017 році 243 фізичні і юридичні особи з 28 країн потрапили до Глобального списку Магнітського. Їх було визнано винними в корупції або серйозних порушеннях прав людини.
Тільки 2020 року було впроваджено санкції стосовно, наприклад, першого віцепрезидента Південного Судану Табан Денг Гай за нібито організацію та керівництво викраденням і смерть адвоката з прав людини й діяча опозиції.
Тоді ж було впроваджено санкції стосовно двох угандійських суддів, юристки з Уганди та її чоловіка за участь у корупційній схемі всиновлення, під час якої угандійських дітей забирали із сімей завдяки брехливим обіцянкам дати освіту за кордоном.
Того ж року було впроваджено санкції проти посадових осіб та членів їхніх родин із Китаю, Гамбії, Судану.
Роль судді Тверського районного суду Москви Андрєя Криворучка у справі Магнітського стисло описана так: «Суддя, який двічі санкціонував продовження терміну утримання під вартою Сергія Магнітського без проведення судового засідання 19 січня 2009 р. і 14 вересня 2009 р. та відхилив клопотання Магнітського про лікування і його апеляцію щодо катувань, яких він зазнавав в ув'язненні, незаконного переслідування та утримання під вартою офіцерами, проти яких він давав свідчення».
Надалі «Список Магнітського» неодноразово доповнювався. До нього входили особи, не пов'язані безпосередньо зі «справою Магнітського», але причетні, на думку компетентних органів США, до порушень прав людини. З 2016 року дія правил, за якими складався й доповнювався список, була поширена на весь світ. Глобальний Закон Магнітського про відповідальність за права людини уповноважує президента США впроваджувати економічні санкції та відмовляти у в'їзді до Сполучених Штатів будь-якій іноземній особі, встановленій в участі в порушенні прав людини або корупції.
Вишенька на санкційному торті
У всіх країнах, приклади яких наведено в цій статті, обвинувальне рішення суду або дисциплінарного органу щодо державного чиновника, прокурора, слідчого, адвоката, судді та лікаря з метою застосування санкцій НЕ ПОТРІБНЕ.
Таким чином, можна з упевненістю зробити висновок, що, незважаючи на BREXIT, об'єднана Європа не тільки зберігає, а й зміцнює тісні відносини з Великою Британією у глобальній боротьбі з корупцією і готова негайно використати в практичній площині свіжі напрацювання в цій сфері. А якщо ще згадати стратегічну схожість Великої Британії, США і Канади у правовому регулюванні застосування санкцій у справі боротьби за права людини та проти корупції, можна говорити про фактично сформований на кінець квітня 2021 року санкційний альянс трьох країн прецедентного права і країн континентальної Європи, які є членами найвпливовішого в світі інтеграційного об'єднання.