UA / RU
Підтримати ZN.ua

Закон вищий за здоров'я військових?

Кількість військових санаторіїв можна збільшити щонайменше вдвічі. Однак, згідно з офіційною відповіддю, яку чуємо вже понад рік, для повернення Збройним силам України санаторіїв "Шкло", "Моршинський" та "Одеський", переданих свого часу у відання ДСА, ДУС, ДСНС, немає правових підстав.

Автор: Оксана ЗАГАКАЙЛО

Кількість військових санаторіїв можна збільшити щонайменше вдвічі. Однак, згідно з офіційною відповіддю, яку чуємо вже понад рік, для повернення Збройним силам України санаторіїв "Шкло", "Моршинський" та "Одеський", переданих свого часу у відання ДСА, ДУС, ДСНС, немає правових підстав.

У зв'язку з воєнними діями в Донбасі та нагальною потребою в оздоровленні військових, наданні їм санаторно-курортного лікування з проханням повернути санаторії "Шкло", "Моршинський" та "Одеський" Збройним силам до президента, Кабміну, ВРУ зверталися Міноборони, Львівські ОР і ОДА, Яворівська РДА, народні депутати, Львівська міська організація ветеранів. Мабуть, це не весь список. Прохання ж... актуальне й досі.

31 жовтня 2002 р. президент Л.Кучма видав указ №970 "Про деякі питання удосконалення використання санаторно-оздоровчих закладів". Ним він наказав передати з відання Міноборони Моршинський центральний військовий санаторій Державному управлінню справами та Одеський військовий санаторій - Міністерству України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи. Наказ виконано розпорядженням Кабміну від
12 березня 2003 р. №131-р за підписом В.Януковича.

17 липня 2003 р. КМУ видав чергове розпорядження, №427-р, про передачу цілісного майнового комплексу ще одного військового санаторію ("Шкло") зі сфери управління Міноборони у підпорядкування Державної судової адміністрації.

Через анексію Криму ЗСУ втратили ще шість санаторно-курортних закладів. Це 4350 ліжок.

На сьогодні у складі Міноборони залишилося лише три санаторії ("Пуща-Водиця", "Хмільник", "Трускавецький") та одне санаторне відділення. "Загальна штатна місткість становить 1400 ліжок. Фактично розгорнуто (у зв'язку з необхідністю проведення капітального ремонту корпусів) 1085 ліжок", - сказано у відповіді Міноборони на запит DT.UA.

Згідно із чинним законодавством України, на медичному та санаторно-курортному забезпеченні в лікувально-оздоровчих закладах Міноборони перебуває близько 1 млн 165 тис. осіб. У тому числі: 204 тис. військовослужбовців; 330 тис. пенсіонерів Міноборони, включно з понад 40 тис. учасників бойових дій; 585 тис. членів сімей військовослужбовців і пенсіонерів МОУ; 46 тис. працівників ЗСУ (за інформацією Міноборони).

У зв'язку з воєнними діями на Сході України кількість осіб пільгових категорій постійно збільшується.

Військові, які несуть службу в Донбасі, мають захворювання нервової системи, опорно-рухового апарату. Вони потребують санаторно-курортного лікування.

Нових санаторіїв, цілком очевидно, не побудують. Тож цілком резонно повернути ЗСУ санаторно-курортні заклади "Шкло", "Моршинський" та "Одеський".

Однак для вирішення питання немає... правових підстав, запевняє Міністерство економічного розвитку і торгівлі України. Таку відповідь чуємо вже понад рік.

"Відповідно до пункту 5 Положення про порядок передачі об'єктів права державної власності, затвердженого постановою КМУ від 21.09.1998 №1482, пропозиція щодо передачі цілісних майнових комплексів санаторіїв потребує взаємоузгоджених пропозицій органів, уповноважених управляти державним майном", - відповіло на запит DT.UA Мінекономрозвитку.

Оскільки ДСА, ДУС, ДСНС не погоджуються повертати санаторії, то Мінекономрозвитку, мовляв, не має правових підстав для внесення на розгляд уряду проекту рішення КМУ щодо передачі "Шкла", "Моршинського" та "Одеського" у підпорядкування Міноборони.

DT.UA попросило ДСА, ДУС і ДСНС висловити обґрунтовану позицію щодо повернення військових санаторіїв "Шкло", "Моршинський" та "Одеський" до сфери управління Міноборони, зважаючи на воєнні дії в Донбасі й факт жертвування особистими інтересами, до прикладу, волонтерів задля збереження суверенітету України.

"ДСА України категорично заперечує проти перепідпорядкування ДП "Санаторно-курортний лікувальний центр "Шкло" Міністерству оборони України", - читаємо у відповіді на запит. І далі - законодавче обґрунтування на двох сторінках.

Є в тексті посилання на резолюції Генасамблеї ООН, згідно з якими "усі державні та інші установи зобов'язані шанувати незалежність судових органів та дотримуватись її". "У свою чергу положеннями п. 8
ч. 4 ст. 48 ЗУ "Про судоустрій і статус суддів" визначено, що незалежність судді забезпечується, зокрема, його належним матеріальним і соціальним забезпеченням", - пише ДСА. Згадує судова адміністрація і про рішення Конституційного суду. Насамкінець підсумовує: "Позбавлення суддів та членів їх сімей можливості санаторно-курортного лікування призведе до порушення підпункту b пункту 2 принципу I Рекомендацій № R (94) 12 "Незалежність, дієвість та роль суддів (ухваленої Комітетом Міністрів Ради Європи 13.10.1994) та поставить під загрозу незалежність суддів, однією зі складових якої є належне соціально-побутове забезпечення".

Гаразд, проблему незалежності суддів в Україні облишимо. Питання в іншому - чи справді потрібен санаторій "Шкло" ДСА? Маємо підстави сумніватися.

Львівська міська організація ветеранів і ГО "Захист" неодноразово писали до органів влади, ДСА, що санаторій "Шкло" навмисно руйнують для того, щоб потім викупити за безцінь, і просили провести фінансово-господарську перевірку.

Уляна Саламаха, член правління ГО "Захист", розповіла, що раніше територія "Шкла" була загальнодоступною. Люди з навколишніх населених пунктів відпочивали на території санаторію, набирали про запас мінералізованої води "Нафтуся-Шкло" і "Моршинська". З приходом у санаторій нового керівництва на вході стоїть охорона, вхід без путівок заборонено.

Та й загалом відвідувачів у санаторії негусто. Начальник медчастини Геннадій Степанович розповів, що санаторно-курортний заклад "символічно відкрили" 11 травня. Максимум одночасно оздоровлювалося лише 50 осіб. Усі відпочивають за готівку.

Не працював санаторно-курортний заклад "Шкло" з жовтня 2014 р.

ГО "Захист" отримала відповідь від ДСА №6-3417/15 від 19.02.2015р. за підписом заступника голови ДСА Л.Гізатуліної з поясненням щодо роботи "Шкла".

Вказано, що 95% доходу закладу становлять кошти, отримані від реалізації путівок для застрахованих осіб і членів їхніх сімей. Проте в останньому кварталі 2014 р. санаторій не надавав їм лікування. "Відповідно до листа виконавчої дирекції Фонду соцстрахування з тимчасової втрати працездатності від 14.08. 2014 №7.1-34-2126 на IV квартал 2014 р. усі путівки на санаторно-курортне лікування застрахованим особам і членам їх сімей знято на підставі ЗУ "Про внесення змін до ЗУ "Про державний бюджет України на 2014 р.", - сказано в листі. Вказано, що це призвело до зменшення обсягу закупівлі послуг санаторію на суму майже 4 млн грн.

"Також не було осіб, які мали намір провести санаторно-курортне лікування за власний кошт", - зазначено далі. Справді?

ДСА також пояснила у відповіді на звернення ГО "Захист", чому "Шкло" не працювало у першому кварталі
2015 р. "Відповідно до ЗУ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування загальнообов'язкового державного соціального страхування та легалізації фонду оплати праці" від 28.12.2014 №77-VIII, на 2015 р. виконавчою дирекцією Фонду соцстрахування з тимчасової втрати працездатності укладено договори закупівлі послуг на придбання путівок виключно з відновлювального лікування в реабілітаційних відділеннях", - повідомляє ДСА. Мовляв, оскільки в санаторії немає реабілітаційних відділень, то в конкурсах він участі не брав.

У "Шклі" справді немає реабілітаційних відділень.

Проте відсутність відвідувачів за наявності унікальних природно-лікувальних факторів (мінералізованих вод "Нафтуся", "Моршинська", сірководневих джерел, торф'янисто-мінеральних грязей) дуже дивує.

Санаторій був зачинений. Відповідно - персонал звільнено. Протягом жовтня-грудня 2014 р. 200 працівників "подали заяви на звільнення за угодою сторін", ідеться в листі ДСА.

Тож ДСА потрібне "Шкло"? Прихватизація санаторно-курортного закладу не за горами?

Яку ж позицію має ДУС щодо повернення ЗСУ санаторію "Моршинський"?

На наш запит управління відповіло, що не погоджується. Аргументувало цифрами: "На сьогодні право на отримання санаторних путівок до лікувально-профілактичних закладів ДУСі мають близько 50 тис. осіб". Крім того, ДУС повідомило, що у зв'язку з анексією Криму втратило чотири санаторно-оздоровчі заклади.

Однак на офіційній інтернет-сторінці ДУС серед переліку санаторно-курортних закладів, бачимо ще понад десяток закладів. Інше питання - в якому вони стані?

До прикладу, ДП "Санаторій "Збруч" не працює ще з 2011 р. Це за наявності унікального родовища мінеральних природних вод двох типів, які мають цілющі властивості, подібні до трускавецької "Нафтусі", мінеральних вод Моршина та прибалтійського курортного міста Друскіненкай. Причиною закриття став програш у кількох конкурсних торгах, проведених Мінсоцполітики, Фондом соцзахисту та ін. Щось схоже відбувається нині й у санаторно-курортному закладі "Шкло", чи не так?

Як наслідок - кредиторська заборгованість санаторію "Збруч", за інформацією ДУСі, згідно з фінансово-статистичною звітністю за І квартал
2015 р. становить 5 млн 266 тис. грн.

ДУС - неефективний власник?

Недарма згадуємо про стан "Збруча". У відповіді Мінекономрозвитку Кабміну за №3214-01/14926-01 від 12.05.2014 р. сказано, що "ДУС вважає за доцільне зберегти в його управлінні ДП "Санаторій "Моршинський", натомість запропоновано передати до сфери управління Міноборони ДП "Санаторій "Збруч".

DT.UA поцікавилося, чи приймає пропозицію МОУ?

Отримали відповідь: "Санаторій "Збруч" знаходиться на відстані більшій ніж у два рази порівняно з санаторієм "Моршинський" від Військово-медичного клінічного центру Західного регіону (м. Львів), з якого планується переводити поранених і хворих в ході АТО для проведення медичної реабілітації. Транспортування на великі відстані завжди негативно впливає на стан здоров'я постраждалих.

Умови розміщення, лікувальна база санаторію "Збруч" значно поступаються санаторію "Моршинський".

Крім того, у санаторії "Моршинський" ще залишився медичний персонал, який має військово-медичну підготовку і досвід лікування, обслуговування військовослужбовців, ветеранів та інвалідів війни, які будуть знаходитися у звичних для них умовах, що позитивно впливатиме на процес лікування і відновлення здоров'я.

Таким чином, Міноборони продовжує наполягати на поверненні санаторію "Моршинський" та інших закладів".

Справді, санаторій "Збруч" розташований аж у Тернопільській області, на відміну від "Моршинського" і "Шкла", які розташовані неподалік від Львова, а відповідно - й Військово-медичного клінічного центру Західного регіону.

Якою ж є позиція ДСНС щодо повернення санаторію "Одеський"?

На запит Служба з надзвичайних ситуацій відповіла, що санаторій є єдиним санаторно-курортним закладом у системі ДСНС. На санаторно-курортному забезпеченні перебуває близько 181 тис. осіб. "Рятувальники ДСНС України щодня, ризикуючи своїм життям і здоров'ям, виконують завдання за призначенням, в тому числі безпосередньо у зоні проведення антитерористичної операції", - сказано в листі.

Резон у цьому є, але з доцільністю перебування "Шкла" в управлінні ДСА та "Моршинського" - у віданні ДУС погодитися важко.

Щоправда, ДСА, ДУС, ДСНС заявили у відповідях на запити, що готові сприяти оздоровленню військовослужбовців, які брали участь у воєнних діях на Сході країни. Ми зателефонували в "Шкло", буцімто від імені дружини постраждалого військовослужбовця і волонтера. Отримали відповідь, що місць знайдеться багато, проте найдешевша пропозиція - 310 грн за добу. "Приймати безкоштовно ми не можемо, тому що дуже мало людей у санаторії. До того ж, усі - за готівку", - пояснив начальник медслужби Геннадій Степанович.

Отже, вже понад рік ДСА, ДУС, ДСНС не погоджуються повернути ЗСУ санаторно-курортні заклади, отримані за розпорядженням Януковича та указом Кучми. Нагальна потреба в оздоровленні військових у зв'язку з воєнними діями є. То чому всім понад рік відписують, що для повернення санаторіїв військовим немає правових підстав через постанову КМУ від 21.09.1998 №1482, бо згідно з нею передача може відбутися лише за згодою ДСА, ДУС, ДСНС? Чому у зв'язку з ситуацією в країні Кабмін не внесе правок до постанови, щоб повернення санаторно-курортних закладів Міноборони стало можливим без погодження установ, в управлінні яких зараз перебувають заклади? Чому, зрештою, Кабмін не вплине на державні органи?

DT.UA запитало КМУ, чому не внесено правок до кабмінівської постанови №1482. Отримали відповідь від Мінекономрозвитку: "П.18 ч.1 ст. 6 ЗУ "Про управління об'єктами державної власності" до повноважень органів, уповноважених управляти державним майном належить, зокрема, погодження передачі об'єктів державної власності до сфери управління інших органів, уповноважених управляти об'єктами державної власності, господарських структур...

Отже, пропозиція про внесення змін до Положення, які передбачають передачу державного майна Міноборони без погодження з органом його управління, не узгоджуватиметься з нормами зазначеного Закону".

Знову... сила закону.

Закон вищий за здоров'я військових? Чи все ж таки не закон, а чиїсь приватні інтереси?