UA / RU
Підтримати ZN.ua

Виростити для себе профі

Як приватні ІТ-компанії можуть допомогти вишам у підготовці айтішників.

Автор: Євген Сакало

Згідно з репутаційним дослідженням ІТ-асоціації України, якість освіти та дефіцит спеціалістів — це проблеми для майже половини студентів. Починаючи з вишу ІТ-спеціалісти мають багато вчитися, щоб встигати за змінами у сфері технологій. Індустрія розвивається дуже швидко: оновлюються мови програмування, з’являються нові тренди та посилюється потреба у фахівцях, які розуміються на вузькоспеціалізованих напрямах. Так, якщо спеціалістів зі штучного інтелекту раніше вважали нішевою позицією, то з прискоренням автоматизації потреба у них зростає.

Тож слідкувати за новими напрямами, бути в темі та постійно розвивати навички — важке завдання. І воно насправді стосується не лише фахівців, а й університетів, які готують студентів до роботи в ІТ-сфері, і бізнесу, куди прийдуть працювати молоді фахівці. Які освітні проблеми залишилися невирішеними 2021 року, що саме варто покращити в освітньому процесі та як виші можуть допомогти своїм студентам навіть без втручання держави, розберемося докладніше.

Популярність ІТ-освіти

Стати ІТ-спеціалістом прагнуть дедалі більше студентів. За останні два роки заявок на ІТ-спеціальності у вишах стало на 20% більше. Однак вища освіта — не гарантія працевлаштування, оскільки початківцям часто бракує практичних навичок і розуміння проєктної специфіки.

На сьогодні основний попит на ІТ-ринку — на інженерів із досвідом від трьох років, рівня Middle. Такі фахівці більш самостійні, можуть аргументувати свою думку та дати рекомендації щодо використання технологій. Однак випускнику з відповідним рівнем теоретичних знань найчастіше бракуватиме практики.

Проблеми підготовки

Саме практика — наріжний камінь ІТ-освіти. За дослідженням GlobalLogic, 81% студентів IT-спеціальностей у Львові потребують більше досвіду в проєктах і менторства. Однак, щоб навчити початківців практичних навичок, потрібно:

— оновити програми у відповідності до вимог індустрії;

— модернізувати обладнання, бо на застарілому важко, а іноді неможливо виконувати складні інженерні завдання;

— залучати практиків із ринку, які зможуть розказати про ІТ зсередини;

— автоматизувати процеси, адже постійні звіти та бюрократія перевантажують викладачів.

Ці проблеми системні, але повільними кроками їх зрушили з місця завдяки спільним ініціативам вишів і бізнесу, а також прагненню викладачів і студентів. Тобто точкові проєкти можна створювати без втручання держави та робити все можливе в межах навчального закладу, щоб уже зараз ставало більше фахівців, готових до роботи в проєктах.

Спільні ініціативи

Об’єднання зусиль для поліпшення ситуації в освітньому процесі — те, від чого виграють і бізнес, і університети. Адже виші зможуть запропонувати абітурієнтам кращу підготовку, а в ІТ-індустрії зменшиться дефіцит і збільшиться кількість висококваліфікованих фахівців.

Отже, щоб покращити ситуацію в ІТ-освіті вже зараз та на перспективу, виокремимо п’ять головних ініціатив.

Інфраструктурні проєкти. Провідні IT-компанії можуть створювати в університетах-партнерах спільні лабораторії. У них зазвичай організовують навчальні тренінги та практичні заняття за участі інженерів компаній і працюють над спільними навчально-дослідницькими (R&D) проєктами. Такі лабораторії оснащено сучасним обладнанням, що допомагає вирішити проблему із застарілими пристроями. Так, 2020 року відкрито чотири такі лабораторії — дві у Києві і по одній у Львові та Харкові.

Крім цього, осередок IT-компанії в університеті — це можливість для початківців поспілкуватися з практиками та набути навичок, які знадобляться на реальних проєктах.

Спільні навчальні курси та програми. Вони допомагають привести навчання у відповідність до вимог ринку, а також створити принципово нові підходи до викладання.

У межах спільних з університетами ініціатив IT-компанії запускають навчальні програми, зокрема сертифікатні, бакалаврські, магістерські. Так, під час навчання студенти поєднують теоретичне навчання з практичною підготовкою під менторством експертів з індустрії. І головне, що це є системним підходом до модернізації освіти, в рамках якого можна створювати справді якісний і сучасний навчальний контент.

Підтримка викладачів. Кваліфікований та ініціативний викладач — запорука якісно підготовленого фахівця-початківця. Саме тому IT-компанії інвестують у потенціал викладачів завдяки освітнім програмам для підвищення кваліфікації. За їх допомогою можна ознайомитися з сучасними технологіями, а також попрактикуватися у проєктах, максимально наближених до реальних. Протягом навчання викладачі отримують матеріали, які можна використовувати у навчальному процесі.

Проєктне навчання. Дуже важливою перевагою для спеціалістів-початківців є розуміння проєктної роботи, тому бажано навчатися цього вже зі студентської лави. Наразі IT-компанії створюють навчальні R&D проєкти, в межах яких студенти разом із менторами розглядають, як живе проєкт: які у ньому використовуються технології та інструменти, підходи та методології, як працювати у команді, спілкуватися із замовником, а також презентувати свою роботу.

Грантові проєкти. Для підтримки ідей викладачів і студентів компанії можуть виділяти гранти. Так, виші мають змогу залучити додатковий ресурс і нарешті втілити свої задуми. Наприклад, у січні стартував національний конкурс грантових проєктів для поліпшення ІТ-освіти. І вже у березні буде оголошений переможець, який надіслав найкращу заявку на створення нового чи діджиталізацію вже існуючого онлайн-курсу, організацію онлайн-конференції чи серії вебінарів, впровадження інноваційних методів навчання, на навчально-дослідницький або інший проєкт щодо покращення ІТ-освіти.

Якісна ІТ-освіта — запорука розвитку ІТ-індустрії

Якість освіти та дефіцит спеціалістів — це проблема для майже половини студентів, згідно з репутаційним дослідженням ІТ-асоціації України. Проте поліпшити ситуацію в ІТ-освіті можна і треба навіть без втручання держави. Можна шукати нові методи для оновлення та модернізації програм, а також впроваджувати спільні ініціативи університетів та ІТ-індустрії. Адже підтримка інженерних талантів України сприяє розвитку IT-сфери загалом.

Інші матеріали автора читайте за посиланням