UA / RU
Підтримати ZN.ua

Вільна економічна блокада

Та найголовніше, що б'є по правах громадян України, це, звичайно, порядок в'їзду/виїзду, який Кабмін оновив і ввів у дію 11 червня. Судячи з нововведень, найнебезпечнішими - зважаючи на найсуворіші вимоги - уряд вважає неповнолітніх дітей громадян України. Відповідно до нового Порядку перетин адміністративного кордону з Кримом для них можливий тільки за закордонним паспортом.

Автор: Валентина Самар

Крайній контрольно-пропускний пункт на адміністративному кордоні між Херсонщиною та окупованим Кримом більше скидається на "шпаківню". Цей МАФ - наш південний форпост, так би мовити. Далі - замінований міст і КПП кордонуправління ФСБ РФ.

На зміцнення лінії "кордону" Росія витрачається, не шкодуючи коштів. За даними Центру журналістських розслідувань, що ґрунтуються на аналізі проведених "Росграницей" і ФСБ держзакупівель, тільки проектна документація на облаштування пунктів пропуску "Армянськ", "Джанкой" і "Перекоп" потягнула на 120 мільйонів рублів, сама ж "реконструкція" має перевалити за мільярд. Спецобладнання закуповуватимуть окремо, навіть туди, де, за логікою, воно й не потрібне. Наприклад, на залізничні пункти пропуску, хоча сполучення з українським материком немає з кінця минулого року, і його поновлення не передбачається, або на пункти пропуску аеропорту "Сімферополь", куди через санкції літають тільки російські авіакомпанії. Особливий попит на колючий дріт - того, що вже закупило ФСБ, достатньо, щоб відгородитися від материкової України спорудженням у 8-9 рядів.

На жаль, але жодних держзакупівель" для зміцнення лінії "кордону" з окупованим Кримом у нашому "Віснику знайти не вдалося. Понад те, "хазяїн" у наших КПП з'явився лише 4 червня цього року - Кабмін визначив відповідальним за їх облаштування Міністерство інфраструктури.

Тільки через рік після анексії Криму Кабмін призначив голову Держслужби з питань окупованих АР Крим і Севастополя - Аслана Омер Киримли, який насамперед вирушив інспектувати пункти пропуску. Як виявилося, легше було сказати, що там є, ніж чого немає, - для нормального функціонування прикордонконтролю та людських умов для тих, хто його проходить. А немає найелементарнішого - навіть належного освітлення території навколо КПП, не кажучи вже про санітарні стандарти.

Та найголовніше, що б'є по правах громадян України, це, звичайно, порядок в'їзду/виїзду, який Кабмін оновив і ввів у дію 11 червня. Судячи з нововведень, найнебезпечнішими - зважаючи на найсуворіші вимоги - уряд вважає неповнолітніх дітей громадян України. Відповідно до нового Порядку перетин адміністративного кордону з Кримом для них можливий тільки за закордонним паспортом. Тобто батьки можуть перетинати "кордон" за паспортом громадянина України, а їхні діти - за закордонним. Або за закордонним паспортом батьків, якщо відомості про них туди внесено до 1 квітня цього року. Але якщо діти, які не досягли 16 років, їдуть з одним з батьків, то вони ще повинні пред'явити нотаріально посвідчену згоду другого, для чого кримчани ще муситимуть попередньо змотатися на материк - кримських нотаріусів ми не визнаємо. Словом, запроваджуючи новий порядок в'їзду й виїзду з Криму, Кабмін визнав неповнолітніх українців з півострова іноземцями. І материкові українці до 16-ти, за логікою Порядку, мають сприймати Крим як закордон, за фактом - Росію.

Правозахисники, проаналізувавши документ, знайшли в ньому безліч порушень чинного законодавства і вже звернулися до суду. За словами Романа Мартиновського, експерта Регіонального центру прав людини, у позовній заяві до адміністративного суду вони вимагають скасувати практично всі пункти Порядку - за винятком одного (!), усі інші порушують Конституцію і закон про окуповані території. До вже названих порушень права на свободу пересування для громадян України на своїй же території (Крим - територія України, хоча й тимчасово окупована) слід також додати нові повноваження прикордонників, яким дозволено самостійно ухвалювати рішення про заборону в'їзду/виїзду. Зробити громадянина України нев'їзним чи невиїзним, як кажуть правозахисники, прикордонники можуть з будь-яких формальних підстав, що створить чимало приводів для зловживань, а оскаржити цю заборону в суді буде досить важко. Особливо, якщо громадянин знаходиться в Криму і йому відмовлено в перетині КПП. Ну а іноземцям або репатріантам, котрі не встигли отримати громадянство України і які в'їхали в Крим до набрання чинності новими правилами, і поготів не позаздриш - їм тепер потрібен спецпропуск міграційної служби України. Як його отримати, не перетинаючи "кордону"?! Отже, окремий привіт Мін'юсту, який не помітив таких очевидних невідповідностей чинному законодавству.

Суд - діло забарне, а порушення прав громадян відбуваються щодня, посилюючи невдоволення діями України. Так, саме України, а не її влади з конкретними прізвищами, бо емоції від чергового приниження і додаткових витрат часу, грошей і нервів породжують у людей очевидне запитання: "Ми Україні не потрібні?" Усе інше для ствердної відповіді доробляє російська пропаганда, яка, мов сірководень, заповнює всі пустоти. Тому правозахисники й активісти кажуть, що для скасування дискримінаційного Порядку докладатимуть зусиль не тільки в судах.

Та для правильного вибору "ліків" маємо зрозуміти природу появи на світ цього документа. Не переповідаючи інсайдерської інформації (прикордонники у приватних бесідах переконують, що самі не зрозуміли, звідки він узявся і навіщо був ухвалений), ризикну припустити, що все було в гірших традиціях нашого уряду. На тлі актуалізації теми Кабмін Яценюка видав на-гора свідчення бурхливої діяльності, яка щодо жителів окупованих територій давно скидається на блукання з зав'язаними очима в лабіринті. (Чого не скажеш про чуйне ставлення до інтересів рідного бізнесу - тут калькулятора з рук і вві сні не випускають). Тло створило законопроект про внесення змін до закону про окуповані території Криму, що поширює його дію на окуповані райони Донбасу, з посиленням пропускного режиму для людей і повною блокадою для переміщення товарів. За іронією долі, резонансний законопроект 2004а був поданий групою нардепів, у якій переважали представники рідної прем'єру фракції "Народного фронту". А новий Порядок в'їзду/виїзду було затверджено постановою Кабміну 4 червня. Збіг? Не думаю...

І ось чому. У попередньому матеріалі, присвяченому цьому законопроекту, припускалося, що головними лобістами його неухвалення будуть олігархи та бізнес різного калібру, зацікавлені у продовженні своєї легальної пільгової діяльності на окупованій території Криму та нелегальної - на території Донбасу. Тому що скасування закону про фейкову ВЕЗ "Крим" не влаштовує перших, а повна заборона вантажоперевезень - і перших, і других. І допоки громадськість дискутує про гранично допустиму міру посилення режиму пересування людей і вантажів (для зручності названу "блокада окупованих територій"), у життя з подачі Кабміну втілюються драконівські норми нових правил перетину "кордону" для найчутливішої категорії громадян - неповнолітніх. Нові правила запроваджуються не раніше і не пізніше, а саме в момент початку шкільних канікул, коли батьки повезуть дітей до бабусь-дідусів у Крим або з Криму. У момент, коли неповнолітні кримські школярі, які хочуть продовжити навчання в українських школах, коледжах і вишах, кинуться на материк. У період чергового загострення тиску на проукраїнських активістів: комусь іще незрозуміло, що в Криму запущено серіал прецедентного кримінального переслідування - "справа 26 лютого", "справа 3 травня", "справа "Беркута", справи за фактами публікацій в українських ЗМІ, що підводяться під ст. 280.1 КК РФ, за якою можна "упаковувати" тисячі людей, і вони вимушені тікати? Таке враження, що в Яценюка хтось пройшов у Суркова спецкурс "Як змусити зненавидіти Україну"...

Хронологію "сценарію блокади" продовжив публічно не анонсований альтернативний законопроект про зміни до закону про окуповані території. Проект 2004а-1 зареєстровано 17 червня, тобто впритул до процедурного двотижневого строку. Автор - Наталя Веселова, фракція "Самопомочі", яка на момент обрання очолювала благодійний фонд батальйону "Донбас". Проект ураховує претензії правозахисників до варіанта 2004а в частині порушення прав людини на свободу пересування, тобто встановлює вільне пересування громадян України в/з окупованих її територій (скасування пропусків, тільки за паспортом громадянина України) і, скажемо так, критичний мінімум для блокади переміщення вантажів (під заборону потрапляють підакцизні товари й вантажі військового та подвійного призначення). Наталя Веселова також пропонує "м'який", але стимулюючий режим вивозу вантажів/товарів з окупованих територій: право на це мають тільки підприємства, зареєстровані на неокупованих територіях. Тобто ті, що сплачують податки в бюджет України. Красиво і корисно, але, знову ж таки, пропонується заплющити очі на підприємства "подвійного призначення". Приміром, усі великі українські виробники, які мають активи на півострові, подвійну реєстрацію - в ЄДРПОУ та ЄДРЮО РФ (започаткував схему на той час перший заступник глави АП Юрій Косюк). При цьому податки, завдяки закону про ВЕЗ "Крим", вони платять країні-агресору, а в нас вони звільнені від цієї повинності, та ще й мінус мита, якщо їм треба щось доставити на півострів.

Тому не може не тішити, що обидва законопроекти передбачають скасування закону про вільну економічну зону в Криму, а поширення дії закону про окуповані території - на Донбас, що виключить наміри (озвучені раніше й президентом) про створення ВЕЗ у непідконтрольних районах Донецької та Луганської областей. Такої узаконеної корупції країна вже не витримає.

Тепер про рояль у кущах, розмінною монетою для якого може стати все раціональне, описане вище. Або навпаки. Цей момент з незрозумілої причини політики й експерти замовчують, хоча у приватних розмовах, притишивши голос, з різною інтонацією кажуть: ну там же є ще стаття про вибори...

Звичайно, у статті 8 закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян і правовий режим на тимчасово окупованих територіях України" однозначно й виключно сказано, що голосування на виборах президента, народних депутатів, а також на всеукраїнському референдумі не організовується і не проводиться. Окремим, п'ятим, пунктом установлено, що на тимчасово окупованій території вибори депутатів ВР Криму, депутатів місцевих рад, сільських, селищних, міських голів та місцеві референдуми не проводяться.

Тільки не треба про Мінськ-2. Давайте ухвалювати й виконувати закони, які відповідають Конституції, інтересам держави та її громадян і міжнародному праву. І, знову ж таки, солідарно з діями світового співтовариства, на яке ми поклали, як мінімум, проблему повернення Криму.

У п'ятницю, 19 червня, без обговорення (питання технічне з огляду на відсутність кардинальних змін) ЄС продовжив на рік санкції проти анексованого Криму - заборона торгівлі, транспортного сполучення та інвестицій. "Санкції" України описує в соцмережі ялтинський юрист Юрій Формус: "18 червня 2015. 3 км черга з вантажівок на в'їзд у Крим на пункті пропуску "Чаплинка". Раніше бачив чергу в 11 км з вантажівок на пункті "Чонгар" і близько 8 км - на пункті пропуску "Каланчак".

Водії вантажівок скромно кажуть, що їздять двічі на тиждень. З митницею України розмовляють "Вася - Петя". Забираючи документи, всовуються двома руками і головою у віконце прикордонника". Відео додається.