UA / RU
Підтримати ZN.ua

Увімкнення САП. В Україні відкривається антикорупційний фронт

Про ризики, перші кейси нового глави САП та шанси антикорупційного блоку вижити та перемогти

Автор: Інна Ведернікова

Корупціонери — не самураї. Вони не принесли себе в жертву в ім'я перемоги у війні проти Росії. А, навпаки, корупція набула ще цинічнішої форми: в одну й ту саму хвилину хтось на «нулі» кладе свою голову за країну, а хтось у високому кабінеті — совість за долар. Кому війна, а кому мати рідна. Так уже бувало в історії держав і воєн. Однак слова з книжок раптом втілилися в реальність, яку треба прийняти, переставши нарешті дивуватися, мовляв, як вони можуть та що ж це за люди такі... Такі.

У призначених дублем прокурорів — генерального Костіна та антикорупційного Клименка — є шанс повернути країну в правильному напрямку. Задати вектор, який допоможе державі в безперервному режимі латати чорні діри, звідки прямо зараз витікають наші ресурси й сили. Зсередини підриваючи потугу ЗСУ.

Тільки відкритий реальний, а не декларативний другий фронт проти корупції може виправдати жертви, вже принесені тисячами українських родин. Інакше після перемоги над Росією нас чекає ще одна руйнівна війна. Всередині країни, за перемогу над собою. Вікно можливості відстояти не тільки кордони, а й нову якість держави, відчинене ненадовго. Вже зрозуміло, що кордони без якості рано чи пізно буде втрачено. Час для символічних рукостискань і картинок обмежений. Головне — що за ними.

На який і ким підготовлений ґрунт прийшов новий керівник САП Олександр Клименко? Що він за людина, з якими труднощами може зіштовхнутися? Які антикорупційні розслідування може пред'явити країні насамперед? Як може вплинути на результати роботи САП новий генпрокурор Костін? Чи запрацює антикорупційний блок на повну потужність?

Отже:

На який і ким підготовлений ґрунт прийшов Клименко?

 В антикорупційному блоці (НАЗК—НАБУ—САП—ВАКС), створеному всередині прогнилої правоохоронної системи 2015 року, відомство Клименка відіграє ключову роль. Під процесуальним керівництвом САП антикорупційний криголам мав проламати кригу й пустити в державну систему чисту воду, яка згодом замінить застояну каламуть. Але сім років втрачено. Ми вже писали, що ефективність НАБУ на 90 відсотків залежить від САП. І якщо НАБУ створювалося з нуля під пильним контролем міжнародних інституцій, то в САП усе склалося інакше: за ним наглядала виключно українська влада.

У результаті, перший керівник САП Назар Холодницький і його права рука Володимир Кривенко створили всередині інституції ручну систему з підгодованих прокурорів. Робочі конячки (а вони були) тягнули нешкурні справи й погоди не робили. Доступ до реєстру досудових розслідувань, а також включення Кривенка в групу прокурорів кожного провадження забезпечували Холодницькому та Кривенку повний контроль над діями підлеглих.

Свої люди в канцелярії, такі самі — на зарплаті у відділі «секретки». «Зливи», «зливи» і ще раз «зливи»… Стосовно Холодницького в рамках оперативного розслідування були аудіозаписи НАБУ, які санкціонував ще генпрокурор Луценко. Правда, попередня влада використовувала їх для того, аби тримати голову САП на короткому повідку. Кривенка розробляли вже в часи генпрокурора Руслана Рябошапки. Через ці записи і Холодницький, і Кривенко з інтервалом у рік (2019–2020), власне, й звільнилися. А Рябошапку, який мав намір реально вичистити САП, нинішня влада «пішла». Залишивши замість криголама діряве суденце. І ще НАБУ. Хоч і з гордо піднятою головою, але майже без рук.

 Тобто з приходом команди Зеленського створена в САП корупційна система не була вичищена, а в нинішньому вигляді просто підвішена на гачок. Оголошений після відставки Холодницького конкурс на голову САП став однією з найганебніших сторінок біографії чинної влади. Прізвище Татарова, який курирує силовиків від ОПУ, тепер знає вся Україна. Виконувач обов'язків голови САП Максим Грищук, з огляду на обмежені повноваження, системне нависання генпрокурорки Венедіктової, а також третє ока Банкової, яка контролювала кожен крок, не зумів ввести інституцію в рамки закону.

Зеленський два роки (!) не наважувався спаяти останній контакт в антикорупційній платі. І тільки війна та тиск міжнародних партнерів зробили рукостискання Клименка і Костіна неминучим.

Що за людина — новий голова САП, із якими реальними труднощами може зіштовхнутися?

«Клименко — чесний мент і один із найбільш толкових детективів НАБУ. Він не політик, не вміє лавірувати і точно відтопче багато ніг. І це його плюс». Так говорять про нового голову САП його колишні колеги з НАБУ.Клименко керував підрозділом, до компетенції якого входили, в тому числі, питання оборони та безпеки. Він у курсі того, що зараз потребує особливого ока. За ним — реальні й найбільш іміджеві кейси: Насіров, Гладковський та їм подібні, повага і підтримка колективу НАБУ.

Офіс генпрокурора

Клименка в добрих професійних відносинах із в.о. директора НАБУ Гізо Углавою, а також чинним керівником відділу детективів НАБУ Андрієм Калужинським. Він зберіг комунікацію з ексдиректором агентства Артемом Ситником. (До речі, «ставленика американців», тепер уже заступника голови НАЗК Ситника Банкова записала в «сірі кардинали» всього антикорупційного блоку, який її дратує). Тому, коли керуватися логікою влади, то в пункті «дах голови САП» теж можна поставити плюс.

А ось усередині підрозділу Клименкові буде складніше.

Новий голова САП — не прокурор. А прокурори — це каста, біла кістка системи. І вони дуже не люблять, коли керувати ними приходить людина ззовні. Тим більше якщо вона почне качати права. А Клименко почне. Включно з дисциплінарними провадженнями стосовно прокурорів САП, які особливо напустували за ці роки. Аж до звільнення.

«Та річ у тому, що в нього взагалі немає союзників усередині, — розповідає наше джерело в Офісі генпрокурора. — Навіть ті, хто міг стати умовною опорою Клименка, — на фронті. Однак знайти нових, щоб замінити прогнилий кістяк під час війни, — складно й довго».

Ще одна проблема для Клименка — його перший заступник Андрій Синюк, який був основним опонентом на конкурсі. Згідно з законом, він став першим заступником голови САП. Синюк, експрокурор 1 відділу ОГПУ — людина ексзаступника Венедіктової Олексія Симоненка. Саме Симоненка «штовхав» на посаду генпрокурора заступник голови ОПУ Татаров. Але Єрмак апріорі штовхає сильніше. Проте, незалежно від прізвища переможного про-куратора, в САП уже виявилося чергове протікання.

За нашою інформацією, Клименко не має наміру відразу заходити в конфлікт зі своїм заступником. Хоче дати йому шанс зробити правильний вибір і можливість себе проявити. Тим паче що голова САП не може змінити заступника, оскільки структуру САП затверджує генпрокурор за погодженням із керівником НАБУ. По-перше, повноважного керівника НАБУ ще немає. По-друге, чи піде Костін на те, аби допомогти Клименку, — велике запитання.

Тому перед головою САП стоїть двоєдине завдання. З одного боку — ввести роботу прокуратури в законне русло з уже наявним кадровим складом. А з іншого — вжити превентивних заходів, здатних протистояти можливому внутрішньому саботажу. «Обсяг проваджень у САП величезний. Є справи, що мають по 200–400 томів. Без команди Клименко не зможе їх усі контролювати. Тут йому може допомогти тільки НАБУ», — уточнює наш співрозмовник. А отже, насамперед від Клименка можна очікувати виведення в суд гучних справ, у рамках яких уже неабияк попрацювали детективи НАБУ.

Які антикорупційні розслідування Клименко може пред'явити країні насамперед?

Як стверджують наші джерела, у пріоритеті голови САП — аудит проваджень, злитих його нинішніми підлеглими. І йому буде де розвернутися.

По-перше, за нашими даними, ще до призначення Клименка була готова підозра у справі Приватбанку недавно позбавленому українського громадянства Ігореві Коломойському. США чекають на підозру ексвласникові «Привату» як предикат. Оскільки перший злочин стався в Україні, американці ж зіштовхнулися вже з відмиванням грошей, то визнання цього факту на місці злочину може дуже підштовхнути процес у Штатах.

По-друге, є ціла низка свіжих розслідувань НАБУ, що стосуються діяльності міністерств фінансів, інфраструктури та соціальної політики. У зоні уваги силовиків опинилися як міністри (хоч тепер уже й відставні), так і чинні заступники.

Як пояснюють обізнані люди, кримінальних справ за підсумками війни може бути багато. Стали красти за примітивними схемами, вважаючи, що на все можна накласти грифи таємності або вивести з-під конкурсів. Корупціонери поводяться вкрай необачно, залишаючи сліди.

По-третє, нагромаджено багато якісної й доказової інформації щодо зарплатних конвертів для народних депутатів. Детективи НАБУ вже розібралися в структурі взаємодії всередині парламенту. І навіть переконалися в тому, що «конвертоване держприймання» працює так ретельно, що окремі слуги народу під кінець місяця йдуть у мінус. Їх активно штрафують, і базова ставка 20 тис. дол. депутатської програми лояльності «20/30/50» тане, як шагренева шкіра. Якщо раптом отримувач не виявляє потрібних якостей — не з'являється в залі, не бере участі в засіданнях комітету чи взагалі не голосує — борг переходить на наступний місяць.

Однак є великі сумніви, що це розслідування вистрелить першим. Якщо взагалі вистрелить. Бо, приймаючи рішення стосовно народних депутатів, голова САП зв'язаний позицією генерального прокурора: без його санкції не можна відкрити кримінальну справу.

Офіс генпрокурора

Депутати — найслабша ланка. А, крім конвертів, ще ж є незаконне збагачення, схеми тощо. Проте, щоб довести конверт або хабар, потрібні НСД (негласні слідчі дії), включно з прослуховуванням та зніманням інформації. І це теж санкціонує генпрокурор. Або не санкціонує. Чи попереджає фігуранта. Або, прагнучи зберегти ферзя, розмінює пішака. Як це зробила Венедіктова з нардепом Кузьміних, який погорів на хабарі в півмільйона гривень за організацію правильного тендера.

А ось із Трухіним — заминка. Попри те, що НАБУ давно завершило розслідування й на «касира» ОПУ готова підозра у справі про ДТП та хабар. Є висока ймовірність, що Трухіну таки дадуть «тихо піти в ліс». Хоча цього й не зробив чесний поліцейський, який не зазіхнув на депутатський «бонус» у 150 тисяч доларів.

Як може впливати на результати роботи САП новий генпрокурор Костін?

Залишаючи генпрокуророві час на вибір курсу, ми мусимо бути готовими до гіршого сценарію. З одного боку, генпрокурор може легко заблокувати роботу САП не тільки щодо нардепів, а й щодо будь-якої справи.Банальна складність із експертизою, де ручний Рувін, палацева СБУ, підзвітне МВС, і дійде до того, що й муха не пролетить без погодження з Банковою. (Не завадить уточнити, що в НАБУ всі кримінальні справи, порушені стосовно директора Інституту судових експертиз Олександра Рувіна, вів саме Клименко. І кілька разів їх у нього незаконно забирали).

 З іншого боку — з усіх органів антикорупційного блоку САП інституційно захищена найменше. І якщо стосовно директора НАБУ не можна розпочати дисциплінарне розслідування (є чіткі підстави для звільнення й аудиту НАБУ з участю міжнародників), то стосовно керівника САП — легко.

Над Клименком постійно висить загроза дисциплінарного провадження. Відтак голову САП можна звільнити, як будь-якого рядового прокурора. Чи багато може бути дисциплінарних гачків, якщо керівник чесний? Не сумнівайтеся. Ірина Венедіктова 2020 року видала внутрішньовідомчий наказ, що забороняє будь-які комунікації з пресою без узгодження з нею. САП — частина генпрокуратури, отже її голова не може без дозволу генпрокурора давати сигнали суспільству. І якщо Клименко, припустімо, з кимсь поговорить без погодження з Костіним (а наказ не скасовано), це привід умикати дисциплінарку.

Питання в тому, чи піде на таку політику стосовно Клименка генпрокурор Костін. Та й чи проковтне це суспільство, і так наелектризований третій сектор. «Перші пів року влада, найімовірніше, буде обережною. А потім — залежно від того, за які справи візьметься Клименко і на користь чого — закону чи Банкової — зробить вибір Костін. У генпрокурора є доступ до ЄРДР і всіх проваджень САП. Він має можливість повного моніторингу, оцінки фабул, які вносяться до реєстру, тощо. Понад те, має можливість перекваліфікувати на статтю 190 будь-яку справу НАБУ й віддати, приміром, у ДБР. У рамках розгляду скарги на прокурора САП. І ця схема чудово обкатана його попередниками. Хоча, з погляду чистоти та духу закону, така перекваліфікація — пряме втручання в роботу НАБУ й САП, що заборонено», — уточнює наш співрозмовник.

«Ми точно думаємо про це, — прокоментувала ситуацію аналітик ЦПК Олена Щербан. — Я вам більше скажу: в нас уже написані норми змін до законодавства. Але ми зумисне не стали порушувати це питання до затвердження Клименка. Зажадавши гарантій незалежності для й так неугодного голови САП, можна було назавжди заблокувати конкурс. Тепер час настав».

Однак усе залежатиме не так від ініціативи нашого парламенту, як від наполегливості міжнародних партнерів. Люди, які розуміють масштабність виклику, сподіваються, що МВФ повернеться в Україну і сформує програму допомоги в ситуації зовнішньої агресії з необхідними внутрішніми умовами. Експерти Фонду стежили за конкурсом на голову САП. Вони в контексті й знають про проблему гарантій його незалежності. І МВФ як бюрократичній інституції простіше давати нам гроші з умовами, ніж ЄС і політикам, котрі потрапили під проміння світової слави президента Зеленського.

Чи запрацює антикорупційний блок на повну потужність?

Це питання прямо адресоване владі, а точніше — Банковій. Яка по суті сьогодні і є виконавчою, законодавчою, судовою, та й медійною владою. Для того, щоб відкрити реальний антикорупційний фронт і розпочати реформу всієї правоохоронної вертикалі, у вас, хлопці, є все.

У вас є НАЗК, що дає чесні сигнали про те, людей якої якості ви берете у свою команду, довіряючи їм приймати рішення в системі державного управління.

У вас є антикорупційний прокурор, який до сьогодні не давав приводу вважати себе лицеміром.

У вас є сильний і професійний колектив НАБУ. І навіть якщо хтось спробує вплинути на результати конкурсу з майбутнього вибору директора НАБУ (з ним, мабуть, ви не будете зволікати, як із САП), йому не вдасться з ходу зламати інституцію. Хоч би кого з трьох майбутніх кандидатур-переможців затвердив, за вашим наказом, Кабмін, йому допомагатиме або протистоятиме колектив НАБУ. Сформований на основі європейських цінностей і забезпечений законодавчими гарантіями від свавілля керівника.

У вас є антикорупційний суд. Навіть із урахуванням нинішнього випробування для ВАКС як фінальної ланки антикорупційного ланцюжка. Там другий місяць намагаються почати судити голову ОАСК Павла Вовка і вже третій склад суддів бере самовідвід. Але це тема для окремої розмови, яку ми неодмінно продовжимо.

У вас є народ, який дуже втомився дивитися на все це неподобство. І він відволікся лише тому, що прямо зараз захищає Україну й вас від російської агресії.

І, нарешті, як додатковий бонус у вас є Захід. Який під час війни намагається не заглядати в Україні під килим, але після — обов'язково. Не сумнівайтеся, будуть перетрушені всі килимки й заміновані всі ліві підходи до грошей на відновлення.

А якщо ви вирішите, що всіх їх у вас немає, що ви всі не заодно, не за Україну, то пам'ятайте, що вони є одне в одного. І це вже сила.

Більше статей Інни Ведерникової читайте за посиланням.