UA / RU
Підтримати ZN.ua

Система «єдиного корупційного внеску»

Чекай біди — коли чиновник щось приховує від суспільства. Готуйся до загальнонаціональної корупційної схеми або близької катастрофи — коли ухвалений закон приховує Верховна Рада.

Автор: Андрій Марусов

«Круговая порука
мажет, как копоть.

Я беру чью-то руку,
а чувствую локоть...»

«Скованные одной цепью», «Наутілус Помпіліус», 1986

Чекай біди - коли чиновник щось приховує від суспільства. Готуйся до загальнонаціональної корупційної схеми або близької катастрофи - коли ухвалений закон приховує Верховна Рада. Рівно два тижні тому народні депутати схвалили законопроект «Про систему збору та обліку єдиного соціального внеску в загальнообов’язкове державне соціальне страхування». Тиждень тому він пішов на підпис президентові. І досі його текст не відомий ні суспільству, ні навіть самим депутатам.

Ознайомлення з його остаточною редакцією переконує: закон стане схемою викачування коштів зі знекровленого бізнесу та суспільства у приватні засіки. Чинником катастрофи, а не способом виходу з неї. Останнє слово - за президентом. У нього залишився тиждень, щоб накласти на закон вето або запустити його руйнівну дію...

Уранці 15 січня ніхто з парламентаріїв не очікував підступу. Володимир Литвин відкрив засідання. Регіонал Михайло Папієв, член Комітету з соціальної політики та праці, запропонував законопроект №0924 під вищезгаданою назвою. Він був розроблений ще урядом В.Януковича й ухвалений у першому читанні, а сама ідея єдиного соціального обговорювалася давно. Тому ніхто не виступив проти його розгляду та ухвалення протягом одного дня.

Голосування відбулося близько шостої вечора, коли сесійний зал уже наполовину спорожнів. Депутатам роздали порівняльну таблицю на близько 200 сторінок. І схвалили понад 170 поправок за десять хвилин! Закон був ухвалений переважною більшістю всіх фракцій (409 голосів «за», 23 не голосували).

Це «галопом по європах» навряд чи наблизило Україну до європейських стандартів соціального страхування. Серед новацій: усі соціальні внески, включно з ПФУ, йтимуть на єдиний рахунок. Розпоряджатиметься ними міжвідомча комісія замість наявних фондів. Хоча самі фонди не ліквідовуються. Вона ж визначатиме ставки соціальних відрахувань. Протягом місяця після набуття законом чинності бази даних усіх соціальних фондів (із безробіття, нещасних випадків...) і ПФУ мають бути об’єднані в єдину базу, соціальний реєстр.

Ці революційні рішення спірні. Оксана Продан, голова Ради підприємців при КМУ, вважає, що ухвалений закон «нівелює зміст єдиного соціального внеску», оскільки вартість адміністрування фондів не зменшиться, як не з’явиться і стимул зменшувати суму внесків від зарплати. Юрій Гаврилечко, експерт громадської організації «Фонд суспільної безпеки», підкреслює, що, по суті, запроваджується ручне управління ставками соціальних відрахувань...

Рутинний приклад роботи українських народних депутатів. Справжня небезпека криється в поправках №№171-173 у самому кінці багатосторінкового стосу. Вони змінюють Закон «Про бухоблік і фінансову звітність в Україні». Відтепер порядком подання фінансової звітності підприємств і СПД практично в усі органи влади (ДПАУ, Держкомстат, фонди соцстрахування, ПФУ тощо) завідуватиме така собі Методологічна комісія з питань звітності. Комісія - «самохідна гармата». Вона не підпорядковується одному органу влади. Сама затверджує регламент своєї роботи. До неї входитимуть чиновники й народні депутати. Її повноваження необмежені - може здійснювати «інші функції» (які?), необхідні для виконання покладених на неї завдань. При цьому рішення комісії обов’язкові до виконання всіма органами влади, не кажучи вже про понад мільйон підприємств, СПД-шників, які торгують на ринку...

У людини, далекої від світу бізнесу, це «просте» речення не викличе побоювань. Однак простота буває дуже підступною. По суті, створюється структура, яка володіє повноваженнями держави, але не несе жодної відповідальності за свої дії. Тим часом фінансова звітність містить інформацію, знаючи яку, можна вмить зруйнувати будь-яку організацію! Автори ввели в закон нове поняття - «інша звітність», що стосуватиметься «нефінансових показників» роботи підприємства. Себто тепер підприємства будуть зобов’язані повідомляти масі органів влади, що і в якій кількості зберігається у них на складі...

Нинішнє рейдерство здаватиметься безневинними квіточками після того, як закон набере чинності.

Викачування «посередниками» з абсолютно всіх підприємств України сотень мільйонів гривень за подання звітності. Тоді як у багатьох кожна жива гривня - це свято. Відродження «тендерної схеми» у масштабах усієї економіки країни. Про такі наслідки запроваження закону кажуть і бютівець Сергій Терьохін, і регіоналка Олена Лукаш, і член фракції «НУ-НС» Ксенія Ляпіна, і Оксана Продан.

Порівняння з «тендерною схемою» цілком обґрунтоване. З початку минулого літа у Верховній Раді чиняться наполегливі спроби її поширення на ключові сфери держуправління та регулювання економіки (див. таблицю). Та або інша «грошова» сфера виводиться з-під контролю виконавчої влади у відання різних комісій і рад («палат»). Виконуючи повноваження держави, вони де-факто ні перед ким не несуть відповідальності. У законопроектах №№0975 і 0971 ради навіть мають право на власний розсуд змінювати центральний орган влади, при якому вони працюють. А в законопроекті №2440 комісія створюється при комітеті Верховної Ради, що прямо суперечить Конституції України!

Всі ці органи «благословляють» невеличку групу «посередників» на надання послуг бізнесові або органам влади. Очевидно, що посередники та комісії-ради утворюють взаємопов’язаний тандем. Одні заробляють, інші їх покривають.

Навіть Головне науково-експертне управління ВР добачило в нормах проекту №2440 корупційні можливості: «досвід діяльності Тендерної палати свідчить про значну загрозу зростання корупції й зниження ефективності діяльності у відповідній сфері при створенні таких структур, яким надається право давати обов’язкові вказівки іншим учасникам цієї діяльності без визначення чіткої відповідальності за прийняті рішення».

Роберт Клітгарт, експерт Світового банку, колись так визначив корупцію: «Корупція = право вирішувати + монополія - відповідальність».

Зверніть увагу на законопроект №0975. Це - майбутній розвиток «схеми», котра закладається нинішнім законопроектом №0924. У повноваженнях Методичної комісії чітко зазначається: «затвердження положень (стандартів) і методологічне забезпечення збору, обробки й аналізу звітності».

Торік практично всі законопроекти в таблиці викликали скандали й активну протидію народних депутатів різних фракцій, а також громадських організацій. Тож залаштункове протягування нової «схеми» видається логічним кроком її ініціаторів. До речі, наступним може стати «приватизація» єдиного соціального реєстру...

«Здесь нет негодяев в кабинетах из кожи!»

Сергій Терьохін повідомив, що цього тижня на нього почався посилений тиск з боку «групи депутатів». Приводом стали його листи від імені Комітету ВР з питань податкової та митної політики до Кабміну та президентського секретаріату (О.Шлапак). Зміст: прохання звернутися до президента з приводу необхідності заветувати законопроект. Ксенія Ляпіна каже про «відому групу народних депутатів», які лобіюють цей законопроект...

Визначати винних і корупціонерів - прерогатива правоохоронних органів. Право і навіть обов’язок журналіста - аналізувати й оцінювати факти, робити припущення. І ставити запитання. Ось деякі з них.

«Проводка» проекту №0924 здійснювалася регіоналом М.Папієвим. Не без відома Василя Хари, голови комітету...

Володимир Литвин дав «добро» на цю операцію. Підписав законопроект і відправив його президенту. Проте за кілька днів після голосування Олена Лукаш звернулася до спікера з офіційним листом, у якому чітко вказала на корупційний характер проекту і попросила не підписувати його. 23 січня С.Терьохін надіслав голові ВР листа з обґрунтуванням необхідності повернути законопроект на доопрацювання. Причина - порушення регламенту (після першого читання вносяться поправки, які не мають жодного стосунку до предмета закону). Чому спікер не відреагував на цілком обґрунтовані прохання?

Співавтором торішнього законопроекту №0971 був член Блоку Литвина В.Шпак. Тоді В.Литвин заявив «ДТ», що його фракція не підтримає цього документа, а В.Шпак висловив лише власну думку («ДТ», №36, 2008). Проте 15 січня фракція практично в повному складі підтримала ідентичну схему. Щось змінилося в позиції фракції? З’явилися «стимули»? Щоправда, сам спікер не голосував.

Автори поправок №171-173: В.Марущенко, В.Вязовський (обидва - «НУ-НС»), А.Шкіль, С.Власенко (обидва - БЮТ), Б.Дейч, М.Папієв (обидва - ПР) і В.Баранов (БЛ). Валерій Баранов був здивований, довідавшись, що він підписував ці поправки, і обіцяв розібратися, звідки взявся його підпис. Про реакцію інших дізнатися не вдалося.

«ДТ» готове оприлюднити пояснення цієї «чудової шістки». Вони справді є співавторами? «Підмахнули», не дивлячись? Буває, але тоді - хто підсунув? Громадяни мають право знати, хто з їхніх обранців займається «підсовуванням», чи не так? Якщо не підписували, то хто тоді докладає рук до підробки волевиявлення народних депутатів?

До речі, останнім часом в.о. заступника голови ДПАУ Сергій Власенко активно наполягає на електронній податковій звітності. Навіть на обов’яз­ковій подачі її в електронному вигляді. Журналісти «Контрактів» прямо його запитали, де гарантії, що бізнесу не нав’яжуть платне програмне забезпечення або платні послуги? Він запевнив, що «ніхто не має на меті заробити на бізнесменах чи надати комусь таку можливість» («Контракти» від 19.01.09)...

Ви помітили, що практично в усіх зазначених вище «радах» і «комісіях» передбачено участь представників Комітету ВР з економічної політики? Послужний список деяких його членів не потребує коментарів. Голова комітету О.Ткаченко (КПУ) був почесним президентом і головою наглядової ради ТПУ, його нинішній перший заступник Сергій Осика (БЮТ) - головою Ревізійної комісії ТПУ, голова підкомітету з держзакупівель Антон Яценко - віце-президентом ТПУ. А от Олег Лукашук, колишній член наглядової ради палати, нині керує підкомітетом держрегулювання аудиторської діяльності та бухгалтерського обліку.

До речі, учасники обговорення законопроекту про аудит у ВР минулої весни з подивом виявляли, що їхнім основним співрозмовником стає
А.Яценко («ДТ», №36, 2008).

Порівняльна таблиця законопроекту №0924 так і не з’явилася на сервері ВР. «Заблукала» між Комітетом з питань соціальної політики, управліннями документального забезпечення (голова - В.Миронов), комп’ютеризованих систем (О.Сидоренко), апаратом ВР (В.Зайчук)... Кимось іще? Минулого четверга помічники Ксенії Ляпіної звернулися до комітету з проханням надати електронний варіант цієї таблиці. Їм відмовили: мовляв, є тільки в друкованому вигляді. Проте хтось же набирав 200 сторінок на комп’ютері? Де сталося чергове розщеплення «єдиного корупційного внеску»?

«Связанные одной целью...»?

У коментарях автору Ксенія Ляпіна дуже точно зазначила, що організатори «протягування» злощасного законопроекту пошили всіх народних депутатів у дурні. Точніше - зробили безвідповідальними представниками народу України. Виправдань хірурга, який зарізав пацієнта, що, мовляв, болів зуб чи скальпель був іржавий, ніхто не слухатиме. Адже рішення парламенту та кожного народного депутата найчастіше прямо стосуються не тільки добробуту громадян, а й їхнього життя! Законопроект №0924 підтримали 409 депутатів...

Будучи при надії, народний депутат Олена Лукаш знайшла час написати лист-протест В.Литвину. С.Те­рьохін та члени його комітету теж спрямували прохання заветувати закон. К.Ляпіна планувала це зробити найближчими днями. Лише двадцять народних депутатів із 409 «устали быть скованными одной цепью» цинізму, лицемірства та безвідповідальності?

«ДТ» готове опублікувати імена всіх народних депутатів, які, підтримавши законопроект, у той чи інший спосіб (звернувшись до В.Литвина, до КМУ, до президента) спробували розірвати цей «ланцюг».

Аби Верховна Рада перестала бути прохідним двором і банальним торжищем, цих символічних кроків недостатньо. Ксенія Ляпіна збирається подавати проект постанови про включення спеціальних норм у регламент, щоб уникнути повторення ситуації 15 січня. По-перше, вона пропонує заборонити розгляд соціальних, регуляторних та податкових законопроектів за скороченою процедурою. По-друге, законопроекти допускаються до другого читання тільки після того, як відповідні документи будуть опубліковані на сайті ВР.

Втім, цього теж недостатньо. У листі В.Литвину Олена Лукаш просить не зараховувати її голос на підтримку законопроекту №0924. Через зрозумілі причини вона не була в Раді, але її картка «голосувала»! Іще БЮТ пропонував запровадити виключно персональне голосування народних обранців. Сьогодні він забув про цю ідею. Нещодавно Арсеній Яценюк обіцяв змусити всіх голосувати персонально. Щоправда, він уже не спікер. Коли цю ідею втілять у практику?! Відповідно до Конституції України, народні депутати зобов’язані голосувати особисто...

«Эта музыка будет вечной...»

З минулої осені електронних «операторів»-посередників наполегливо вкорінюють на рівні міністерств і відомств. Висуваються проекти порядку подачі електронної звітності, їх розсилають на погодження, отримують відмову й знову розсилають... Чи йдеться про ноу-хау - уже про Порядок збору єдиного корупційного внеску з бізнесу, - ми розповімо в наступному номері...

Р.S. Якщо президент усе-таки закон підпише, ми рекомендуємо змінити його назву на закон «Про систему збору та обліку єдиного корупційного внеску в загальнообов’язкове державне соціальне страхування народних депутатів та держслужбовців». Щоб громадяни не плекали ілюзій...