UA / RU
Підтримати ZN.ua

Сила резонансу

Для 16 членів екіпажу балкера Sky Star історія ще далека від хепі-енду. Вони повернулися додому, але - з порожніми кишенями. Фінальна цифра заборгованості із зарплат становить 426 873,5 дол. США. Швидше за все, морякам доведеться докласти чимало зусиль, аби отримати від свого наймача зароблені гроші.

Автор: Євген Шибалов

Український екіпаж балкера Sky Star після піврічного перебування в камерунському "полоні" повернувся на батьківщину. Слово "полон" ми беремо в лапки лише тому, що під арештом офіційно перебував лише корабель. Але, фактично, 16 матросів із лютого по вересень були позбавлені змоги залишити судно й періодично опинялися без зв'язку.

Стисло нагадаємо: історія ув'язнення моряків почалася з того, що по прибутті в порт Дуала (Камерун) із вантажем рису балкер Sky Star, за позовом вантажоодержувача, був визнаний як застава і заарештований судом до вирішення спору. Фітосанітарний контроль встановив, що доправлений рис зіпсувався, і учасники угоди почали виясняти між собою, хто ж має відшкодовувати неустойку.

Мимовільними заручниками цієї ситуації стали члени екіпажу. Маріупольська компанія CFD Shipping Limited (входить в орбіту "Торгового флоту Донбасу"), оператор судна, не тільки залишила матросів без будь-якої підтримки, а й перестала платити їм зарплату. Хоча, за контрактом, на випадок арешту судна або іншої позаштатної ситуації, що виникне не з вини екіпажу, зобов'язана була повернути команду додому.

Українське МЗС намагалося вплинути на оператора, однак до певного часу - не дуже успішно. Впливати на судновласника було марно, оскільки судно зареєстроване на офшорну компанію з Британських Віргінських островів Kayia Trade & Invest Limited.

Благодійний фонд "Ассоль" з Одеси оголосив збір коштів на репатріацію екіпажу, але потрібної суми зібрати не встиг.

Доведені до розпачу моряки навіть пред'явили своєму наймачеві "чорну мітку": вони заявили про готовність самовільно залишити корабель і здатися владі Камеруну.

Так тривало доти, доки поневіряння моряків Sky Star не стали відомі журналістам. Після кількох публікацій у DT.UA та інших мас-медіа ситуація, зрештою, розв'язалася більш-менш благополучно, і набагато швидше, ніж це відбувалося без висвітлення у ЗМІ. З'ясувалося, що друковане слово й громадська думка все-таки мають певну вагу в нашій країні.

Процитуємо SMS-повідомлення, надіслане одним із членів звільненого екіпажу: "Щиро вдячні вам за небайдужість і допомогу. Ми вважаємо, що ваша стаття була вирішальною. Спасибі!"

…Близько полудня 23 вересня джерела DT.UA повідомили, що, за наявними даними, поневіряння моряків закінчилися, і всі вони мають наступного дня прибути в Україну. Корабель залишається під арештом, але команду замінить місцевий екіпаж. Через кілька годин інформація підтвердилася - капітан Sky Star Микола Аржаєв розіслав дипломатичним установам та представникам компанії-оператора свій останній офіційний рапорт. "Доводжу до відома, що я офіційно здав справи та обов'язки, передав командування судном в.о. капітана містерові Кофі Джорджу Нії Дарку. Весь екіпаж 23 вересня 2013 р. о 16.20 благополучно залишив борт судна", - написав він.

Наступного дня рейсом Дуала–Париж-Київ усі члени екіпажу балкера Sky Star прибули в Україну. Як нам вдалося з'ясувати, під тиском Міністерства закордонних справ, а саме - департаменту консульської підтримки, компанія-оператор судна, уже відома нам CFD Shipping Limited, яка раніше пояснювала свою бездіяльність фінансовими труднощами, все-таки оплатила репатріацію команди.

Утім, для 16 членів екіпажу балкера Sky Star історія ще далека від хепі-енду. Вони повернулися додому, але - з порожніми кишенями. Фінальна цифра заборгованості із зарплат становить 426 873,5 дол. США. Швидше за все, морякам доведеться докласти чимало зусиль, аби отримати від свого наймача зароблені гроші.

У кожному разі, перше спілкування з компанією, яка послала колись екіпаж "камерунських бранців" до далеких берегів, оптимізму матросам, що повернулися на батьківщину, не додає. "Нам зразу заявили: грошей немає! Тепер ми, звісно, роз'їхалися по домівках, щоб нарешті побачитися з родичами й трохи відпочити. Але в перших числах жовтня я і, скажімо так, ініціативна група членів нашого екіпажу маємо намір відвідати офіс нашого наймача для серйозної розмови на цю тему", - розповів DT.UA капітан Sky Star Микола Аржаєв уже після повернення в Україну.

По гарячих слідах моряки придумали поки що два способи боротьби за свій заробіток. Перший - за відсоток від спірної суми найняти камерунських адвокатів і домогтися повторного арешту своєї "плавучої в'язниці" до повного погашення боргу. Правда, вони самі визнають, що варіант не бездоганний: невід'ємною частиною обридлого їм за півроку пейзажу були кілька наскрізь проржавілих кораблів, залишених судновласниками саме після програних судових розглядів. Можна собі уявити, з якими почуттями дивилися на це моряки, доки вирішувалася їхня доля...

Другий - із допомогою української прокуратури відновлювати свої порушені права. Все-таки всі члени екіпажу - громадяни України і мають право розраховувати на захист із боку компетентних органів своєї держави.

Але це - теорія. А на практиці, як відомо, часто виникає маса обставин, котрі перешкоджають встановленню істини. Наприклад, під великим запитанням можливість правоохоронців вияснити, кому саме треба в цьому випадку висувати претензії. На основі жалюгідних крихт доступної інформації ми зробили припущення, що співвласниками компанії-оператора й самого судна можуть бути група "Азовмаш" і SCM. Однак корпорація Ахметова офіційно спростувала свою причетність до згаданих компаній. SCM заявила, що ще 2008 р. вийшла зі складу учасників "Торгового флоту Донбасу" і пов'язаних структур, оскільки зазначений актив не вписувався у стратегію розвитку групи System Capital Management. При цьому зазначимо: інформація про покупців під час укладання угоди не розкривалася.

Серед інших можливих співвласників, як нам пощастило з'ясувати, взагалі не залишилося жодного українського учасника - всуціль кіпрські офшори. У базі даних Equasis судновласник з BVI значиться як зареєстрований в інтересах CFD Shipping Limited. Тобто, врешті-решт, сліди однак ведуть у Маріуполь.

Але, за документами, весь маріупольський торговий флот давно "поплив" на Кіпр. Як і ще багато всього маріупольського, донецького, київського, луганського... Ну й так далі.

А розраховувати, що у справжніх власників судна та компанії-наймача раптом прокинеться благородство і вони відкрито візьмуть на себе відповідальність за те, що сталося, не випадає. У нас взагалі багато грошових мішків люблять залишатися анонімами. Очевидно, саме на той випадок, якщо доведеться відповідати за свої неблаговидні вчинки.